سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، وارد ششمین دوره برگزاری خود شد.

جشنواره رویش

به گفته مجید مصلحی، دبیر جشنواره، طراحی این جشنواره نه براساس پرکردن آمارها، داشتن جشنواره ویترینی و پرکردن کارنامه حوزه هنری بلکه براساس سازماندهی وتقویت جریان فیلمسازی‌، داشتن ویترینی شایسته، ایجاد فضای رقابتی سالم برای فیلمسازان جوان در پرداختن به موضوعات دینی و ترویج پژوهش‌های سینمای دینی و تشویق پژوهشگران بوده است.

همچنین محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، این جشنواره‌ را پایه‌گذار جریانی دانست که امروز به نام فیلم کوتاه دینی شناخته می‌شود.امسال 955 فیلم در قالب‌های مستند، داستانی و پویانمایی به دبیرخانه ششمین جشنواره رویش ارسال شد. از میان آثار ارسالی 47 فیلم در بخش مسابقه جشنواره ششم رویش انتخاب شده‌است که از این تعداد 12 فیلم در بخش انیمیشن، 18 اثر در بخش داستانی و 17 اثر مستند هستند.

مصلحی، حرکت جشنواره رویش را روبه جلو ارزیابی کرد و در ادامه افزود: در گذشته جرات طرح سینمای دینی را نداشتیم و عده‌ای به طرح این موضوع اعتراض داشتند اما امروز خود در بدنه اجرایی این جشنواره هستند و به عبارت دیگر این سینما را قبول کرده‌اند. همانطور که در آیین پایانی پنجمین جشنواره رویش اعلام شد که این آیین آغاز ششمین جشنواره رویش است،

مصلحی زمان برنامه‌ریزی برای ششمین جشنواره را از فردای آیین پایانی پنجمین جشنواره اعلام کرد و گفت: ‌اگر در طول سال برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد حرف‌ها و برنامه‌های جشنواره شعاری می‌شود، در‌این‌صورت ما به آنچه اهدافمان است، نخواهیم رسید.

از سال سوم دبیرخانه دائمی جشنواره از مشهد به تهران منتقل شد و باشگاه رویش راه‌اندازی شد؛ باشگاهی که در تلاش است نکات قوت و ضعف فیلم‌های جشنواره را ارزیابی کند و براساس آن تصمیمات لازم را بگیرد و با هنرمندانی که از نخستین جشنواره رویش تا به امروز شرکت داشته‌اند تعامل همه جانبه داشته باشد تا اثرهای ماندگاری تولید شود.

سال گذشته اعلام شد که از آثار آینده برگزیدگان 3دوره قبلی حمایت می‌شود. مصلحی درباره اجرای این طرح گفت: ما از کارهای جدید فیلمسازان برتر دوره‌های گذشته حمایت کردیم. ما به فیلمسازان این فرصت را می‌دهیم که رشد کنند. اینان فیلمسازان آینده کشور هستند و در آینده به کشورشان خدمت خواهند کرد. او در ادامه گفت: ما ماموریت خودمان را که حمایت از فیلمسازان است انجام می‌دهیم و آنان هم ماموریت خودشان را که ساخت فیلم خوب دینی است در آینده انجام خواهند داد.

به گفته مصلحی از آخرین اثر 5کارگردانی که کارشان در 3دوره قبلی به‌عنوان اثر برتر شناخته شده‌بود، حمایت شد. در جشنواره ششم 2 اثر منتخب به نمایش در می‌آید و 3کار دیگر در مرحله ساخت و آماده‌سازی‌ است و در جشنواره‌های آتی به نمایش درخواهد آمد. او در ادامه گفت: این سیاست ماست و همین جا اعلام می‌کنیم که از کارهای آینده کارگردانان منتخب همچنان حمایت خواهیم کرد.

او اعلام می‌کند حمایت از هنرمندان در جشنواره ادامه‌دار خواهد بود، حتی اگر کارهایشان ضعیف‌ باشد. او در ادامه افزود: هر هنرمندی در دوره‌ای اوج‌و‌فرودهایی خواهد داشت. باید او را حمایت کرد تا بتواند مسیر خودش را پیدا کند. هرگز نباید با دیدن یک فیلم، درباره هنرمندی قضاوت کرد و با این نگاه، ما از برگزیدگان دوره قبلی حمایت می‌کنیم.

آن طور که دبیر جشنواره می‌گوید، حمایت از هنرمندان، سقف مشخصی ندارد؛ به همین دلیل مبلغ 6 تا 18میلیون برای ساخت به فیلم کوتاه دینی کارگردانان برتر تعلق گرفته‌است. و البته گفتنی است که این حمایت تنها شامل بودجه نیست بلکه هماهنگی برای ساخت فیلم برای لوکیشن، نامه‌نگاری اداری، استفاده از خوابگاه برای شهرستانی‌ها - یعنی هر آنچه در توان باشگاه رویش است- برای حمایت از فیلمسازانی که فیلم دینی می‌سازند صرف می‌شود.

ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش به همت حوزه هنری، از سوم تا ششم آبان ماه در محل دائمی جشنواره، (شهر مشهد) برگزار می‌شود. علاوه بر استان خراسان رضوی که میزبان اصلی جشنواره رویش است 14 استان دیگر نیز به‌طور همزمان ششمین جشنواره رویش را برگزار می‌کنند.

کد خبر 119245

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز