همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما هنوز پاسخ نامه جلیلی را از اشتون دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست در جلسه هفتگی نشست با رسانه‌ها، در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که آیا کاترین اشتون پاسخ پرسش‌هایی که سعید جلیلی در نامه‌ای که به وی فرستاده بود را مطرح کرده‌اند؟ گفت: در مورد بحث 1+5 و مذاکراتی که مطرح شده همواره اعلام کرده‌ایم مذاکراتی هدفمند، عادلانه که حقوق ملت‌ها را محترم بشمارد مورد تایید ماست و می‌تواند موثر باشد.

 وی ادامه داد: تکرار مواضع بی‌نتیجه قبلی حاصلی نخواهد داشت و موثر نیست، رویکرد همکاری باید جایگزین برخورد گروه‌های مختلفی باشد که در رابطه با ایران طرف مذاکره قرار می‌گیرند.

 پرونده دو تبعه آلمانی بازداشت شده در دست مقامات قضایی است

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در مورد وضعیت دو تبعه آلمانی که در ایران بازداشت شده‌اند گفت: این دو تبعه آلمانی دچار تخلف شده‌اند زیرا با ویزای توریستی وارد کشور شده‌ بودند اما اقدام به کار خبرنگاری کرده‌اند. موضوع رسیدگی به پرونده آن‌ها در دست مقامات قضایی است که روال خود را طی می‌کند، با صحبت‌هایی که با مقامات آلمانی انجام شد امکان دسترسی کنسولی برای این دو نفر امروز فراهم شده است.

 وی گفت: همکاری‌های ما با دولت آلمان همکاری‌های گسترده‌ای است و ظرفیت برای افزایش این همکاری‌ها بسیار بالاست، هم‌اکنون هیات‌هایی از کشور آلمان در ایران به سر می‌برند، ریاست بنیاد علم و سیاست نیز در ایران است و نشست‌های مشترکی با دفتر مطالعات وزارت خارجه دارند، هم‌چنین رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون سیاست‌خارجی مجلس آلمان در ایران حضور دارد.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: ظرفیت‌ها برای توسعه روابط بسیار بالاست و باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط استفاده کرد.

 خبرنگار دیگری پرسید، آیا مواردی که احمدی‌نژاد برای انجام مذاکرات مطرح کرده است، آیا پیش‌شرط مذاکرات است یا این‌که می‌شود در مورد آن‌ها در مذاکرات صحبت کرد؟ آیا این احتمال وجود دارد که در مذاکره با 1+5 موضوع تبادل سوخت در حاشیه مطرح شود، آیا شما در مورد موضوع سوخت نیز در این مذاکرات گفت‌وگو می‌کنید؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: ما از هر مذاکره هدفمند، عادلانه که حقوق ملت‌ها را محترم بشمارد استقبال می‌کنیم. فضایی که توسط رئیس‌جمهور و مقامات کشورمان ترسیم شد تا مذاکرات موثر و سودمند انجام شود، کاملا شفاف به اطلاع طرف مقابل رسیده است. امیدواریم با رویکرد همکاری مباحث دنبال شود و نتایج موثری داشته باشد.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این موضوع بستگی به رویکرد همکاری و کنار گذاشتن مواضع تکراری قبلی است و محترم شمردن حقوق ملت‌ها دارد.

 تبادل سوخت جداگانه دنبال خواهد شد

 او گفت: بحث تبادل سوخت اساسا موضوع جداگانه‌ای است که با اعضای گروه وین دنبال خواهد شد. مهمان‌پرست در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد مذاکرات با گروه وین نیز هنوز بحثی راجع به جزییات آن مطرح نشده است.

 سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این‌که با زمان و مکان انجام مذاکرات که از سوی اشتون اعلام شده، موافق هستید؟ گفت: این‌ها مطالبی است که از طریق سفیر ما در بروکسل دریافت شده، موارد مورد نظر گروه 1+5 است، آن چه که ما اعلام کرده‌ایم همان مطالبی است که گفته شد.

 خبرنگار دیگری در ادامه پرسید، آیا در مذاکرات موضوع بسته پیشنهادی ایران مطرح است یا مشترکات بسته‌ها دنبال می‌شود؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: در مورد مذاکرات با 1+5 توضیحات من کاملا روشن است. باید رویکردها مشخص باشد رویه باید همکاری باشد و تکرار مواضع غلط گذشته فایده‌ای نخواهد داشت فضا باید به گونه‌ای باشد که به نتیجه‌بخش بودن مباحث کمک کند و به همین دلیل اشاره‌ کردیم باید مذاکرات هدفمند و عادلانه باشد و حقوق ملت ها را محترم بشمارد.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محور مذاکرات ایران با هوگو چاوز در سفر وی به تهران چیست؟ گفت: با توجه به روابط بسیار خوب میان دو کشور و ظرفیت‌های بالایی که میان دو کشور وجود دارد و بسیاری از این ظرفیت‌ها به کار گرفته شده‌اند امیدواریم این سفر نیز ثمرات خوب خود رادر توسعه روابط دو جانبه داشته باشد و البته این روابط خوب تاثیرات خود را در همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی نیز خواهد داشت.

 آماده همکاری با کانادا در افغانستان هستیم

 خبرنگاری پرسید وزیر خارجه کانادا در دیداری که با متکی داشته است پیشنهاد کرده است که دو کشور در افغانستان با هم همکاری کنند؛ موضع ایران در این رابطه چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از دولت قانونی افغانستان است و تلاش می‌کند در رابطه با مبارزه باقاچاق مواد مخدر توفیقاتی به دست آید و هم‌چنین برای برطرف کردن ناامنی و خشونت در این کشور باید اقدامات موثری دنبال کرد، ضمن این که موضوع بازسازی این کشور نیز جزو اولویت‌های ماست. در این راستا با همه کشورهایی که علاقمند رسیدن به این اهداف باشند آمادگی همکاری داریم و همکاری‌های زیادی با کشورهای مختلف داشته‌ایم.

 وی توضیح داد: با کانادا نیز پیش ازاین در این رابطه همکاری‌های خوبی داشته‌ایم. متاسفانه به دلیل رویکردهای غیردوستانه و غیرسازنده‌ای که کانادایی‌ها داشته‌اند این همکاری‌ها قطع شد. اگر به طور جدی نسبت به اصلاح این رویکرد اقدام کنند این زمینه و آمادگی برای همکاری در رابطه با افغانستان وجود دارد و ایران برای این که حسن نیت خود را نشان دهد نسبت به ارائه اطلاعاتی که از برخی عناصر تروریستی و فعال در کانادا به دولت این کشور اقدام کرد بنابراین ما آمادگی همکاری را با همه کشورها در رابطه با برقراری صلح و امنیت در افغانستان داریم.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: کشورها باید رویکرد خود را تغییر دهند و رویکردهای سازنده و دوستانه را در دستور کار قرار دهند.

 سعد حریری پیش از پایان سال میلادی به ایران می‌آید

 دستیاور ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با زمان سفر سعد حریری ـ نخست‌وزیر لبنان ـ به ایران و موضوعات در دستور کار این دیدار گفت: موضوع این سفر در راستای روابط خوب دو کشور و برای افزایش همکاری‌های دو جانبه در دستور کار است؛ امیدواریم بر اساس برنامه این سفر دنبال شود. تاریخ دقیقی مشخص نشده اما تا پیش از پایان سال میلادی جاری این سفر انجام خواهد شد.

 او ادامه داد: مواردی زیادی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد که در سفر بسیار مهم و موثر احمدی‌نژاد به لبنان مطرح شد. اسناد مهمی به امضا رسید و معتقدیم با اجرایی شدن این اسناد تحول بسیار جدی در روابط ما با لبنان ایجاد خواهد شد. موضوعات مختلف اقتصادی، همکاری‌های آموزشی و مسائل بهداشتی مواردی است که به نفع روابط دو جانبه است و برای وضعیت منطقه نیز موثر خواهد بود. این موارد در دستور کار قرار گرفته است.

 وی هم‌چنین در مورد اظهارات رئیس‌جمهور الجزایر مبنی بر این که در مورد جزایر سه گانه از حقوق امارات حمایت می‌کنند، گفت: این موارد مباحثی انحرافی است. معتقدیم به هیچ وجه تعلق این جزایر به ایران خدشه‌پذیر نخواهد بود. اگر سوءتفاهمی در رابطه با نوع برخوردها و ترتیبات اجرایی در مورد جزیره بوموسی وجود دارد این باید از طریق مذاکرات دو جانبه دنبال شود.

 امنیت منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید می‌شود

 مهمان‌پرست تاکید کرد: باید دقت کرد طرح این گونه مسائل انحرافی باعث نشود منطقه از خطر و تهدید اصلی که رژیم صهیونیستی است به سمت دیگری منحرف شود. همه باید هوشیار باشند و کشورهای منطقه این موضوع را دنبال کنند. وضعیت امنیت منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید می‌شود و خطر اصلی آن‌جاست. کاری نباید کرد که اذهان منحرف شود و به سمت مسائل غیرواقعی جلب شود.

 همه گروه‌ها به تشکیل دولت مردمی در عراق کمک کنند

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات ایاد علاوی که گفته بود ایران تلاش می‌کند در عراق و کشورهای همسایه‌اش نابسامانی ایجاد کند، گفت: این مطالب صحت ندارد. آن چه که خواسته جمهوری اسلامی ایران است وجود عراقی مقتدر، عزتمند با دولتی متکی به آرای مردم است که هرچه سریع‌تر تشکیل شود و امنیت توسعه را برای مردم عراق به ارمغان بیاورد و برای کشور ما به عنوان یک همسایه بزرگ عراق روابط دو جانبه در شرایط صلح و امنیت و توسعه کشور عراق حتما بیش‌تر تامین خواهد شد. اولویت اصلی و خواست ما برطرف کردن ناامنی‌ها از عراق و کمک به دولت این کشور برای توسعه و بازسازی و برقراری صلح و امنیت است.

 وی ادامه داد: همه گروه‌ها در عراق باید کمک کنند تا دولت مردمی هرچه سریع‌تر تشکیل شود و بتواند به خواسته های مردم عراق پاسخ دهد. بنابراین طرح موضوعات بی‌اساس کمکی به وضعیت عراق نخواهد کرد. تنها کمک و تلاش برای تشکیل هرچه سریعتر دولت مردمی و برقراری صلح وامنیت و توسعه مورد نظر همه گروهها و احزاب عراقی باید قرار گیرد.

 خبرنگاری پرسید مقامات آمریکایی از ایران کمک خواسته‌اند تا گروه القاعده را دستگیر کنند؛ آن‌ها مدعی شده‌اند اعضای این گروه در ایران رفت‌وآمد می‌کنند آیا ایران به آن‌ها کمکی می‌کند؟ که مهما‌ن‌پرست پاسخ داد: همه کشورهای منطقه باید برای برطرف کردن تهدیدات تروریستی از منطقه با هم همکاری داشته باشند تا ریشه‌های این تهدیدات از بین رود. اگر کشورهایی در مناطقی دیگر هم مایل به مبارزه با تروریسم به صورت جدی هستند باید کمک کنند این پدیده ریشه‌کن شود و به هیچ وجه هیچ شکلی از تروریسم نباید مورد تایید قرار گیرد.

 او تاکید کرد: خواسته‌های کشورهای غربی در رابطه با مبارزه با تروریسم زمانی که هم‌زمان از برخی گروه‌های تروریستی در کشورهای خود حمایت می‌کنند برای ما تردید ایجاد می‌کند. اگر پدیده تروریسم امری منفی است که این گونه است و باید ریشه‌کن شود. دیگر تروریسم خوب و بد نخواهیم داشت و باید همه گروه‌های تروریستی که در کشورهای غربی فعال هستند به وضعیت‌شان رسیدگی شود و از چتر امنیتی و حمایتی کشورهای غربی خارج شوند. هر کشوری مایل باشد با پدیده ترویسم در منطقه ما مبارزه کند و نیاز به کمک ایران داشته باشد آمادگی کمک کردن را داریم اما به شرط این که این کار را با صداقت انجام دهند و بعدها معلوم نشود که خودشان با برخی از گروه‌ها همکاری‌ داشته‌اند.

 دستیاور ویژه وزیر امور خارجه در مورد شرکت ایران در کنفرانسی در ایتالیا در مورد افغانستان گفت: در دیداری که فرانکو فراتینی ـ وزیر خارجه ایتالیا ـ با منوچهر متکی داشته‌ است، از وی دعوت کرد تا ایران در این اجلاس حضور داشته باشد. نماینده کشورمان در این اجلاس شرکت‌ کرده است. موضوع ما افغانستان است و هدف ما برطرف کردن مشکلات این کشور است. هر فضایی که بتواند کمک کند تا مشکل خشونت، ناامنی و افراط‌گرایی از افغانستان دور شود و مواد مخدر در این کشور ریشه‌کن شود و به توسعه و بازسازی این کشور کمک کند مورد حمایت ما خواهد بود. ما مواضع دقیق خود را دنبال خواهیم کرد. تکرار رویکردهای اشتباه گذشته مورد قبول ما نیست.

  تحویل ندادن سوخت به هواپیماهای ایرانی حتی از چارچوب قطعنامه غیرقانونی 1929 نیز خارج است

 خبرنگاری پرسید، به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی سوخت داده نمی‌شود ایران چه رویکردی برای مقابله با این اقدام دارد؟ که مهما‌ن‌پرست پاسخ داد: متاسفانه برخی از شرکت‌های غربی رفتار نامناسبی در این رابطه اتخاذ کرده‌اند. توصیه ما به دولت‌ها این است که اولا این مساله خارج از چارچوب‌های مربوطه و حتی قطعنامه غیرقانونی 1929 است و براساس مقررات بین‌المللی این کار صحیح نیست. ادامه دادن این رویکرد توسط برخی از شرکت‌ها می‌تواند منافع‌شان را در رابطه با بازار گردشگری و تردد هواپیماها محدود کند و به آن‌ها خسارت مادی وارد کند. حتما ما برخوردهای نسنجیده برخی از این شرکت‌ها را تحمل نمی‌کنیم و روش مقابله با این برخوردها در دستور کار قرار دارد.

 وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که ترکیه به اجلاس وزیران خارجه و دفاع ناتو پیشنهاد داده که طرح سپر دفاعی موشکی این سازمان مشروط بر این که نام ایران و سوریه از فهرست تهدیدات اروپا خارج شود و این موشک‌ها این کشورها را هدف قرار ندهد به ترکیه منتقل شود. موضع وزارت خارجه در این ارتباط چیست؟ گفت: آن چه که برای ما مهم است این است که سیاست‌های دولت ترکیه در چه جهت پیش می‌رود. فضایی که در روابط دو جانبه میان ما وجود دارد حاکی از این است که ما برنامه‌های کامل و موثری برای کمک به منطقه در دست همکاری داریم و مقامات دولت ترکیه نیز با هوشمندی نسبت به این همکاری‌ها برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند.

کد خبر 118736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز