گروه بین‌الملل: برای نخستین‌بار تلویزیون دولتی کره‌شمالی تصاویری زنده را از کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی و سومین فرزندش که جانشین احتمالی وی به حساب می‌آید پخش کرد.

کره شمالی کیم جونگ ایل

این برای نخستین‌بار است که کیم جونگ اون، مردی که گمان می‌رود رهبر آینده کره‌شمالی است در مقابل رسانه‌های جهان ظاهر می‌شود.کیم جونگ اون، کوچک‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی که اکنون با لقب «ژنرال جوان» خوانده می‌شود روز گذشته به همراه پدرش در مراسم رژه نظامی به مناسبت شصتمین سال تأسیس حزب حاکم کارگران شرکت کرد؛ مراسمی که مقام‌های کره‌شمالی می‌گویند بزرگ‌ترین جشن تاریخ این کشور به حساب می‌آید.

این مراسم در حالی برگزار شد که مقام‌های دولت کره‌شمالی در اقدامی کم نظیر از خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری این جشن دعوت کرده بودند. بسیاری عقیده دارند که حضور کیم جونگ اون در یک مراسم عمومی قدم مهم دیگری از سوی مقام‌های پیونگ یانگ برای جانشینی وی به جای پدرش به‌حساب می‌آید.

کوچک‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی یک روز پیش از برگزاری اجلاس سراسری حزب حاکم این کشور به مقام ژنرال 4 ستاره ارتقا یافت و اکنون سمت‌های بالایی در حکومت و حزب کارگران بر عهده گرفته است. گفته می‌شود کیم جونگ ایل در شرایط جسمی بسیار بدی به سر می‌برد. گزارش‌های مختلفی از وخیم‌بودن حال رهبر کره‌شمالی و حتی سکته مغزی وی منتشر شده است.

کشور فقیر اما هسته‌ای کره‌شمالی در ظاهر این مراسم را به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم برگزار کرد اما بسیاری عقیده دارند که این جشن بزرگ و پرهزینه در واقع نمایشی برای شروع روند جانشینی به حساب می‌آید. رسانه‌ها برای نخستین‌بار بر خلاف روند معمول در کره‌شمالی اجازه یافتند که تصاویر این مراسم را به‌طور زنده پخش کنند که نشان‌دهنده اهمیت تبلیغاتی این مراسم برای پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید.

این رژه که بسیار باشکوه برگزار شد، شامل نمایش قدرت نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش 1.2 میلیون نفری کره‌شمالی و همچنین نیروهای امنیت داخلی بود.کیم جونگ ایل درحالی‌که لباس معمول خاکی رنگ خود را پوشیده بود به همراه پسرش(با لباس ساده آبی تیره) از این رژه سان دید و هر از گاهی دست راست خود را به نشانه احترام بلند می‌کرد.

از کیم جونگ اون اطلاعات کمی در دست است اما سن او حدود 27 سال تخمین زده می‌شود. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که وی در سوئیس تحصیل کرده است اما تا اواخر سپتامبر هیچ عکسی از او توسط رسانه‌های دولتی این کشور منتشر نشده بود. کیم‌جونگ ایل هم خودش براساس سناریوی مشابهی در کره‌شمالی به قدرت رسید.

وی در واقع در سال 1972 به‌عنوان جانشین کیم ایل سونگ، پدر خود انتخاب شد. او در آن سال به‌عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب کارگران منصوب شد تا سرانجام در سال 1994 پس از مرگ پدرش به قدرت رسید.

هفته گذشته یک مقام ارشد کره‌شمالی به‌طور رسمی طرح انتقال قدرت را تایید کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:‌ مردم کره‌شمالی افتخار خدمت به کیم جونگ‌اون‌، ژنرال جوان این کشور را دارند. بسیاری کره‌شمالی را مرموز‌ترین کشور جهان می‌دانند و به همین خاطر اخبار تعیین جانشین رهبر این کشور به‌طور جدی از سوی رسانه‌ها پیگیری می‌شود.

کد خبر 118064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز