همشهری آنلاین: طرح «نورالرحمن» که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم طی هفته‌های گذشته به منظور برپایی جلسات تفسیر قرآن با حضور مدرسان تراز اول به دارالقرآن‌های ادارات‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها ابلاغ شده بود، از ابتدای آبان‌ماه سال جاری در سراسر کشور اجرا می‌شود.

قرآن

«حسین بهبودی»، مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اعلام این خبر گفت: طرح تفصیلی «نورالرحمن» طی هفته‌های گذشته به ادارات‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها ابلاغ شده است و با اجرای این طرح در تمامی استا‌ن‌ها، حداقل یک تا دو جلسه تفسیر قرآن کریم باید تشکیل شود.

بهبودی افزود: این از جمله طرح‌هایی است که سازمان دارالقرآن الکریم، مستقیماً در آن مشارکت دارد و هزینه‌های آن را به صورت متمرکز پرداخت می‌کند. همچنین پیش‌بینی اجرایی ‌شدن طرح نیز از اول آبان‌ماه سال جاری است و مرحله اول آن تا اواخر اسفند‌ماه و طی 20 جلسه ادامه خواهد داشت.

در این طرح بر حضور عموم مردم در این جلسات تأکید شده است

وی با اشاره به این‌که تعداد جلسات تفسیر قرآن در کشور اندک است و در این طرح بر حضور عموم مردم در این جلسات تأکید شده است، ادامه داد: در این طرح مدرسان و کارشناسان تفسیر درجه اول و چهره‌های کاملاً شناخته‌شده باید تدریس کرده و اداره این جلسات را برعهده گیرند تا جلسات دائمی تفسیر به شیوه‌های ترتیبی و موضوعی را طی دوره‌ای شش‌ساله در استان‌ها داشته باشیم؛ سازمان دارالقرآن کمبود چنین جلساتی را در کشور حس کرد و اگر اعتبارات در سال‌های بعد اجازه دهد این طرح را تقویت خواهیم کرد، چون نوع کار کاملاً کاربردی است.

بهبودی تصریح کرد: در سازمان دارالقرآن برای برپایی جلسات تفسیر قرآن، طرح‌های تخصصی دیگری تعریف شده است که متعلق به افراد خاص است که پس از پایان دوره‌های پیش‌نیاز، وارد دوره‌های تخصصی می‌شوند؛ اما سازمان برای استفاده عمومی، طرح تفصیلی ویژه تفسیر قرآن کریم نداشت و طرح «نورالرحمن» برای پرداختن به این مسئله مهم طراحی شده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم افزود: در اکثر تفاسیر موجود همه مضامین و مفاهیم بلند قرآن کریم عنوان می‌‌شود و دسته‌بندی در آن‌ها صورت نگرفته است؛ بنابراین کارکرد لازم را ندارد؛ در صورتی که قرآن کریم به واسطه‌ این که کتابی جامع برای زندگی فردی و اجتماعی است، دارای مسائل و موضوعات بسیار متنوعی است که پی بردن به همه این مسائل در توان عامه مردم نیست و همه مسائل برای همگان مفید نخواهد بود.

برای همه اقشار و سنین مطالب باید به صورت دسته‌بندی ارائه شود

بهبودی ادامه داد: تنوع مطالب و عدم دسته‌بندی بدون توجه به نیاز فعلی جامعه در متون تفسیری، ممکن است توجهات را کاهش دهد؛ بنابراین برای همه اقشار و سنین مطالب باید به صورت دسته‌بندی ارائه شود؛ مثلاً، برای یک شهرنشین، موضوعاتی چون ذبح حیوانات، مبتلابه نیست و کاربردی ندارد که در نتیجه انگیزه شنیدن در فرد از بین می‌رود، اما برای یک فرد روستایی این موضوع شنیدنی و لازم است.

حدود 300 موضوع از میان هزار موضوع قرآنی در این طرح انتخاب شده است

وی ادامه داد: در این طرح چون مخاطبان عموم مردم‌اند، حداقل بر اساس موقعیت زمانی برخی از مباحث کاربردی و مبتلابه جامعه شامل مسائل اعتقادی که به دلیل القای شبهات و صنعتی بودن جامعه، خدشه‌دار شده است، توضیح داده می‌شود و حدود 300 موضوع از میان هزار موضوع قرآنی انتخاب شده است و در انتخاب منبع این طرح آموزشی، از مجموعه‌ کتاب‌های «تفسیر همراه» تهیه شده در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور استفاده شد؛ چون موضوعات این مجموعه با موضوعاتی که سازمان برگزیده بود، تفاوت زیادی نداشت و بین کلیه افراد حاضر در جلسات، منبع آموزشی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

بهبودی تصریح کرد: در این طرح هر شش‌ماه، دو و نیم جزء، یعنی هر سال پنج جزء از قرآن کریم، با برنامه یک روز در هفته در نظر گرفته شده است و هر استان می‌تواند بر اساس اقتضائات خود بر اجرای طرح سرعت بخشد؛ لذا طی شش سال یک دور تفسیر قرآن کریم مطالعه می‌شود. البته مطالب ارائه شده در جلسات چون به صورت موضوعی است، پیوستگی ندارد و اگر فردی پس از گذشت چندین جلسه دوباره مراجعه کرد، بدین معنی نیست که مباحث را متوجه نمی‌شود.

برای این جلسات از بهترین مدرسان استفاده می‌شود

مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: اعتبارات این طرح سنگین در نظر گرفته شده است، چون برای این جلسات از بهترین مدرسان استفاده می‌شود و برای هر جلسه مسابقه‌ای طراحی شده و در پایان هر سال از اجرای طرح، جشنواره‌ای برپا می‌شود و هر فصل، یک بار تمامی مدرسان این دوره‌ها برای استفاده از محضر اساتید بزرگ تفسیر قرآن در تهران جمع می‌شوند و از این باب هزینه این طرح بالا است؛ امید ما این است که کارایی این دوره‌ها بیشتر از سطح‌های دیگر باشد. 

کد خبر 117966
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز