یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور این است که در بخش دولت‌محلی و عرصه مدیریت شهری رشد مناسبی صورت نگرفته است.

قالیباف

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در سومین همایش «مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها» که دیروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بعد از دوران دفاع مقدس یک نگاه بنیادی یا تحول جدی و اساسی در جایگاه مدیریت شهری درسطح کشور اتفاق نیفتاده است.

شهردار تهران گفت: از اوایل دهه 60 که مجلس، قانون استقلال شهرداری‌ها را تصویب کرد قرار شد ظرف 6 ماه لایحه استقلال مالی شهرداری‌ها نیز ارائه شود اما الان در پایان دهه 80 هستیم و هنوز این اتفاق نیفتاده و به‌نظر می‌رسد اصلا نسل ما هم شاهد این اتفاق نباشد.به گفته شهردار تهران امروز شهرداری‌ها نه در نظام اداری کشور جای درستی دارند و نه مردم آنطور که باید و شاید در اداره شهر دخالت دارند و هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

شهردار تهران در توضیح این مطلب به شکل‌گیری شوراهای شهر اشاره کرد اما با طرح این سؤال که واقعا شوراها بعد از شکل‌گیری تا چه اندازه اختیار دارند اظهار داشت: در متن قانون اساسی آمده است که استانداری‌ها و فرمانداری‌ها شوراهای شهر را در تصمیماتشان همراهی کنند اما آیا واقعا امروز این اتفاق می‌افتد؟ یا محدودیت‌ها به‌گونه‌ای است که به راحتی تصمیمات گرفته شده توسط شورا وتو می‌شود.

قالیباف اظهار داشت: براساس اصول 101 تا 106 و فصل هفتم قانون اساسی، اختیارات خوبی برای شورای شهر پیش‌بینی شده اما در عوض نه تنها شوراها با تاخیر راه‌اندازی می‌شوند بلکه روز به روز در مسیر کار خود مچاله‌تر می‌شوند.این درحالی است که به گفته قالیباف 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند اما در عوض برنامه پنجم توسعه در مجلس در دست بررسی است و جایی برای مدیریت شهر تعریف نشده است.

به اعتقاد شهردار تهران تا زمانی که در نظام اداری جای مدیریت محلی مشخص نشده، جایگاه شهرداری‌ها در توسعه کشور و ارتباط اقتصاد شهری با اقتصاد کشوری مشخص نشود مشکلات شهرداری‌ها برطرف نخواهد شد.از دیگر محورهای مورد اشاره شهردار تهران پرداختن به مسائل درونی شهرداری‌ها بود. از جمله این مسائل لزوم شفاف‌سازی‌ مالی و پولی بود.

وی با اعلام اینکه امروز قیمت هزینه تمام شده در شهرداری‌ها غیرقابل‌قبول و کیفیت کارها نیز پایین است، گفت: موضوع کارآمدی و اثر بخشی را باید مورد توجه قرار داد. وی گفت: ما در شهرداری تهران با اصلاح سیستم مالی خود در وضعیتی قرار داریم که به روز از طریق وب سایت شهرداری درآمد و هزینه شهرداری در معرض دید عموم قرار دارد ولی امروز 90 درصد شهرهای ما قادر نیستند حتی 6ماه یک بار این اطلاع‌رسانی را انجام دهند.

قالیباف در ادامه بودجه ریزی عملیاتی را نیز از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای شهرداری‌ها دانست و ادامه داد: بنا بود شهرداری برای نخستین بار، در بودجه 89، بودجه‌ریزی عملیاتی را در کشور اجرایی کند که بنا به دلایلی قرار شد با یکسال تاخیر انجام شود اما اکنون لایحه بودجه‌ای که بهمن‌ماه به شورای شهر ارائه خواهد شد براساس بودجه ریزی عملیاتی است که گام بزرگی در شفافیت مالی و کیفیت کار محسوب می‌شود.

رشد ساخت و ساز در بافت فرسوده

شهردار تهران به بافت فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: سهم پولی که از ساخت و ساز در بافت فرسوده نصیب شهرداری می‌شود ناچیز است اما این تصمیم مهم را گرفتیم که واحدهای فرسوده در بافت فرسوده، پروانه ساخت را رایگان دریافت کرده و حتی تخلفات قبلی شان نیز بخشوده شد.

وی ادامه داد: با این کار در عین رکود ساخت و ساز در کشور، در سه ماهه دوم، ساخت و ساز در بافت فرسوده 4 برابر شد.
در این باره پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران نیز طی سخنانی تهیه طرح‌های خاص نوسازی بافت‌های فرسوده را به‌عنوان اتفاق مهم شهر تهران دانست که بزرگ‌ترین منفعت آن جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در محلات شهر تهران است.

پورزرندی ادامه داد: شهرداری تهران با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، بخشودگی عوارض ساخت و ساز، اعمال سیاست‌های تشویقی در تجمیع بافت‌های فرسوده و تسهیل صدور پروانه، موجب رشد 100درصدی نوسازی بافت‌های فرسوده و رشد 230درصدی ساخت وساز بافت‌های فرسوده در سه ماهه اول شد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به رشد سهم درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران اشاره کرد و در این باره گفت: در سال 81 سهم درآمدهای پایدار 10.57صدم درصد بود، که این رقم در 6ماهه امسال به 32.6 صدم درصد رسید که پیش‌بینی می‌شود امسال به 40درصد هم برسد که رشد قابل‌قبولی است.بنابراین گزارش همایش مالیه شهرداری، مشکلات و راهکارها با همکاری شهرداری تهران و دانشگاه صنعتی شریف امروز نیز در سالن همایش‌های صدا و سیما ادامه دارد.

خادم: درآمد شهرداری‌ها قابل اتکا نیست

در سال‌های اخیر اعضای شورای شهر تهران بیشتر وقت خود را صرف حل و فصل دعوای شهرداری و دولت کرده‌اند و این موضوع موجب شده تا شورا از انجام برخی از وظایف خود باز‌بماند. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌شهر، در همایش مالی شهرداری افزود: 12 سال از عمر شورای شهر می‌گذرد اما هنوز دولت رویکرد مشارکت‌زدایی خود را حفظ کرده است.

این در حالی است که شهرداری در زندگی مردم بسیار تأثیرگذار است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: درآمد شهرداری‌ها قابل اتکا نیست. سیاست اصلاحی سیستم مالی شهرداری حذف پروژه‌های بدنه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود که این امر رکود ساخت‌وساز را در پی داشت.

کد خبر 117781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز