علی شاکری: بدبیاری‌های بسکتبال در آستانه بازی‌های آسیایی گوانجو در حالی با نرسیدن کاپیتان این تیم کامل شد که قبل از آن هم گفته می‌شد تیم ملی در این بازی‌ها به احتمال زیاد حامدحدادی را هم به دلیل درگیری تیم ممفیس با بازی‌های NBA در اختیار نخواهد داشت.

بسکتبال

 روزی که «وسلین ماتیچ» درجریان یکی از اردوهای تیم ملی قبل از مسابقات جهانی استانبول از غیبت احتمالی حدادی خبر داد، خیلی‌ها این خبر را چندان جدی نگرفتند، اما به مرور با پررنگ‌شدن این سوژه همراه با توضیحات بیشتر رئیس و مدیر تیم‌های ملی بسکتبال مبنی بر اینکه باشگاه‌های آمریکایی همانند باشگاه‌های اروپا چندان پایبندی قانونی به در اختیارگذاشتن ملی‌پوشان لژیونر خود ندارند، سایه‌ای از یاس و ناامیدی را به خوبی می‌شد در چهره هم‌تیمی‌های حدادی، ماتیچ و همه دوستداران بسکتبال دید. کابوس چندین ماهه نبود احتمالی حدادی کم بود که با مصدومیت شدید حامد آفاق و صمدنیکخواه بهرامی و پیوستن ارسلان کاظمی به این پروژه که شرایطی درست مشابه با حدادی دارد، همه رویاهای چندین و چندساله بسکتبال در رسیدن به کسب نخستین مدال طلای بازی‌های آسیایی در حال رنگ باختن است.

حالا حتی فکر کردن به سکو نیز با این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی برای بسکتبال ایران سخت شده است؛ چه رسد به اینکه بتوان این تیم را در کنار چین میزبان یکی از دو بخت دستیابی به مدال طلای بازی‌ها دانست. مگر اینکه رایزنی فدراسیون در جلب رضایت باشگاه‌های حدادی و کاظمی- که به گفته مشحون کار دشوار و ظریفی است- با موفقیت همراه شود و آفاق نیز در بازگشت دوباره پس از آن مصدومیت کهنه دارای همان شرایط مطلوب قبل از آسیب‌دیدگی باشد. در چنین صورتی دوباره می‌توان بارقه‌های امید را نزد بسکتبالی‌ها دوباره زنده کرد. حال باید منتظر بود و دید رایزنی‌های فدراسیون بسکتبال با باشگاه ممفیس و کالج ارسلان کاظمی چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

اقدام دیر هنگام

اتفاقی که برای بسکتبال ایران افتاد، از جمله اتفاقات نادر و غیرقابل پیش‌بینی بود که اگر پروژه پشتوانه سازی برای تیم اصلی و رویایی که از سال پیش در دستور کار قرار گرفت زودتر و حداقل 3سال پیش آغاز می‌شد، شاید امروز بسکتبال ایران با مشکلات کمتری در این زمینه روبه‌رو بود و می‌توانست راحت‌تر با چنین مشکلی کنار آید.

راه‌اندازی تیم ملی ب که در ماه‌های اخیر حضور در دو میدان معتبر استانکوویچ در لبنان و مسابقات بین‌المللی چین و بازی‌های غرب آسیا را تجربه کرده اگر زودتر رنگ تحقق به خود می‌گرفت، چه بسا تیم ملی امروز‌، بازهم شرایط و قدرت مقابله با تیم‌های مدعی آسیایی را ‌داشت. با این اوصاف هنوز هم جای این امیدواری وجود دارد در صورتی که تمامی راه‌ها در راه جلب مسئولان باشگاه‌های آمریکایی جواب ندهد، «ماتیچ» با مجموعه‌ای از بازیکنان جوان و باتجربه تیم ملی که در چند رویداد اخیر و به خصوص در جریان مسابقات جهانی استانبول درخشیده‌اند بتواند در فرصت کم باقیمانده به دنبال پایه‌گذاری یک تیم جدید باشد که با تلفیقی از نفرات تیم اول از اعتبار بسکتبال ایران دفاع کند.

البته هنوز به گفته مدیر تیم‌های ملی این امیدواری وجود دارد که مذاکرات آغازشده با مدیران دو باشگاه حدادی و کاظمی نتیجه دهد و تیم ملی به رغم در اختیار نداشتن کاپیتان کلیدی و موثرش صمد نیکخواه با همراهی حامدحدادی، اوشین‌ساهاکیان، آرن داودی، محمدحسن زاده، ارسلان کاظمی، موسی بنی‌پور، امیرامینی، حامد آفاق، جواد داوری و مهدی کامرانی بتواند در قد و قواره یک مدعی قهرمانی ظاهر شود.

کاهش 50درصدی بخت قهرمانی

محمدرضا مشحون که این روزها سخت پیگیر کارهای پزشکی صمدنیکخواه بهرامی است، نبود هرکدام از ستاره‌های اصلی تیم‌ملی که نقش مکمل هم را در موفقیت تیمی ایران بازی می‌کنند، یک ضایعه می‌خواند و می‌گوید:«باور غیبت هرکدام از آنان در ترکیب تیمی ایران بسیار دشوار است و بخت قهرمانی پیش‌بینی شده را تا حدود 50درصد کاهش خواهد داد.» وی به دیگر سوالات همشهری چنین پاسخ داد:

  • آقای مشحون، امکان رسیدن صمدنیکخواه به بازی‌های آسیایی وجود ندارد؟

پزشک معالج صمد به طور قطعی خبر از دوری 6ماهه او را از میادین بسکتبال می‌دهد. حتی در استانبول ترکیه که ماتیچ او را به پزشکان تیم‌های اسلوونی، صربستان و فرانسه هم نشان داد، آنان نظر پزشک ایرانی صمد را تایید کردند که او به این زودی‌ها بهبود پیدا نخواهد کرد.

  • مشکل مصدومیت او چیست؟

غضروف‌های پای صمدنیکخواه استخوان اضافه دارد که هنگام حرکت او را دچار مشکل می‌سازد. باوجود گذشت یک‌ماه‌و نیم از مصدومیت، پزشکان نتوانسته‌اند وی را عمل کنند.

  • پس به این ترتیب بدبیاری‌های بسکتبال با نبود احتمالی حدادی و کاظمی کامل شد؟

واقعا در چنین شرایطی تصمیم‌گیری هم برای ما و هم برای ماتیچ مشکل است. حدادی و کاظمی که هنوز با مشکل رضایت‌نامه روبه‌رویند و آفاق نیز به تازگی قرار است تمرینات خود را شروع کند. حضور در بازی‌های مهمی مثل بازی‌های آسیایی بدون این بازیکنان کار دشواری است ولی تلاشمان را می‌کنیم تا همه‌چیز دوباره روبه‌راه شود.

  • اردوی تیم ملی از چه تاریخی تشکیل می‌شود؟

حدودا 10روز دیگر با آمدن ماتیچ از تعطیلی، تیم ملی به اردو خواهد رفت.

  • آیا این تیم تا قبل از اعزام به گوانجو بازی‌های تدارکاتی خواهد داشت.

در برنامه‌آماده‌سازی بازی تدارکاتی هم منظور شده ولی هنوز به قطعیت نرسیده است.

  • تیم ملی ب ایران به تازگی با کسب مقام سومی از تورنمنت چین بازگشته است. آیا از نتایج حاصله راضی هستید؟

نتیجه خوب نبود ولی کسب نتیجه برای ما در درجه دوم اهمیت قرار داشت. این تیم با تلفیقی از بازیکنان تیم اصلی و تیم ملی ب راهی این رقابت‌ها شده بود. بیشترین هدف ما میدان دادن به نفراتی بود که بتوانند در صورت نیاز مثل شرایط فعلی- که حضور برخی از بازیکنان تیم ملی در ابهام قراردارد- عصای دست مربی تیم ملی باشند.

  • فکر می‌کنید توانسته‌اید به این هدف برسید؟

بله، هم در استانبول و هم در این مسابقات بازیکنان جوان و ذخیره تیم‌ ملی با استفاده از فرصت به دست آمده تا حدود زیادی توانسته‌اند نظر ماتیچ را به خود جلب کنند.

  • در این رقابت‌ها که بیشتر تیم‌ها باشگاهی بوده‌اند، تیم ایران دو شکست هم مقابل حریفان داشت.

یکی از دلایل شکست اول به دیر رسیدن ماتیچ مربوط می‌شد که با گذشت یک روز از مسابقات به چین رسید. به کره هم در وقت اضافه باختیم ولی میدان دادن به جوانان در مجموع در چنین میدان‌هایی برای بسکتبال بسیار سودمند و مفید خواهد بود.

  • شما فکر می‌کنید مشکل حدادی و کاظمی حل شدنی است؟

بسیار با امیدواری به این موضوع نگاه می‌کنیم. اگر مذاکرات نتیجه ندهد، به ناچار رئیس فدراسیون راهی آمریکا خواهد شد تا بلکه بتواند رضایت باشگاه‌هایی را که حدادی و کاظمی در آنها عضویت دارند، به دست آورد.

کد خبر 117109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز