همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از معرفی ساختمان‌های نا ایمن پایتخت در هفته دوم مهرماه خبر داد.

حاجی بیگی مدیرعامل سازمان آتش نشانی

به گزارش ایسنا، محمدرضا حاجی بیگی در نشستی به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی، اظهار کرد: از هفته دوم مهرماه ساختمان‌های ناایمن به مردم معرفی و از مالکان ساختمان‌های ایمن پایتخت نیز تقدیر خواهد شد.

 وی ادامه داد: برای تعیین رتبه‌بندی ایمنی معابر خروجی، پله‌های فرار، همه‌ساز و کاری که در مباحث یک تا 19 ساختمان وجود دارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

 حاجی بیگی اضافه کرد: ساختمان‌هایی که رتبه یک تا سه ایمنی را کسب کنند در آن ساختمان یک لوح برنزی نصب می‌شود و لوح دیگری نیز که نشان دهنده رتبه‌بندی ساختمان از نظر ایمنی است در اختیار مدیر عامل یا مدیران ساختمان قرار می‌گیرد.

 به گفته حاجی بیگی ساختمان‌هایی که رتبه آنها در رده یک تا سه قرار ندارد، آتش‌نشانی این ساختمان‌ها را برای گرفتن پایان کار تایید نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: در سایت 125 آتش‌نشانی و در قسمت ساختمان‌های ناایمن عکس و مشخصات ساختمان‌هایی که آیتم‌های ایمنی را رعایت نکرده‌اند درج خواهد شد.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این رتبه‌بندی ایمنی باعث افزایش قیمت ساختمان‌ها می‌شود اظهار کرد: افزایش قیمت در صورت رتبه‌بندی ساختمان‌ها ایجاد می‌شود که البته حق این ساختمان‌هاست که وقتی استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کنند با ساختمان‌های غیرایمن از نظر قیمت متفاوت باشند.

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ساختمان‌های غیرایمن دولتی هم از سوی آتش نشانی معرفی می‌شوند، گفت: برای آتش‌نشانی تفاوتی در رابطه با معرفی ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد به طوری که حتی ساختمان‌های مناطق شهرداری هم باید برای گرفتن مجوز و رتبه‌بندی ایمنی اقدام کنند چون شهردار تهران تاکید کرده است که ساختمان‌ها بدون ایمنی در تهران افتتاح نشوند.

 وی اضافه کرد: به طور مثال چند وقت پیش افتتاح دو سینما در تهران به دلیل نقص ایمنی به تعویق افتاد.

 حاجی بیگی ادامه داد: این واقعیت است که با استانداردهای بین‌المللی از نظر ایمنی فاصله داریم و درباره رتبه بندی ساختمان‌ها از آغاز سال 89 اولتیماتوم داده بودیم و از اول مهرماه هم بررسی ساختمان‌ها از نظر ایمنی آغاز شد.

 وی با اشاره به این‌که تاکید شهردار بر نبود ساختمان‌های ناایمن در پایتخت است، افزود: از هفته دوم مهرماه معرفی ساختمان‌های ناایمن آغاز می‌شود و 5 ساختمان به صورت نمادین در آغاز این طرح رتبه‌بندی می‌شوند.

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: از این پس مردم برای گرفتن پایان کار در ساخت و سازها موظف هستند که رتبه ساختمانشان را مشخص کنند و این ساختمان‌ها به صورت سالانه کنترل شده و رتبه‌هایشان تغییر خواهد کرد.

 وی درباره ضمانت اجرایی این طرح نیز اظهار کرد: به منظور ضمانت اجرایی طرح رتبه‌بندی ساختمان‌ها موافقت شهرداری و شورا کسب شده است تا بتوانیم در این رابطه جلوی فرصت‌طلبان را بگیریم.

 درصد بالایی از تصادفات خودرویی به آتش سوزی منجر می‌شود 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیش از این موضوع معرفی خودروهای ناایمن از سوی آتش نشانی مطرح شده بود اما علیرغم اولتیماتوم‌هایی که آتش نشانی دراین باره داد این طرح به جایی نرسید اظهار کرد: در رابطه با بحث ایمنی خودروها تلاش خود را کردیم به طوری که تاکسی‌ها به خاموش‌کننده‌های دستی مجهز شدند و حتی خودروهای شهرداری هم به این خاموش کننده‌ها مجهز هستند.

 حاجی‌بیگی افزود: این واقعیتی است که درصد بالایی از تصادفات خودرویی به آتش سوزی منجر می‌شود به طوری که اگر در هر 10 کیلومتر یک ایستگاه آتش‌نشانی هم راه‌اندازی کنیم، نمی‌توانیم آتش‌سوزی خودروها را خاموش کنیم چون حریق خودرویی در مدت زمان کمی به پایان می‌رسد. در نتیجه هدف آتش نشانی این بود که هر خودرویی به یک خاموش کننده مجهز بشود.

 وی ادامه داد: اما آقایان عنوان می‌کردند که اگر خاموش کننده‌ای در خودرو نصب شود به معنای ناایمن بودن خودروست در حالی که خودروی بنز در جلوی صندلی خود به یک خاموش کننده مجهز است که این خودرو با مشکل حریق خودرو مواجه نیست.

 حاجی بیگی پیشنهاد کرد: چه اتفاقی می‌افتد اگر خودروهای دولتی ما هم مجهز به خاموش کننده باشند. مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: زمانی که خودرویی جدید در حال انتقال از کارخانه به روی تریلر دچار آتش‌سوزی می‌شود باز هم نمی‌خواهید باور کنید که خودرو عیب دارد؟

 وی با اشاره به این‌که هرقدر تلاش کردیم خودروها را به خاموش کننده تجهیز کنیم اما مسئولان این کار را نکردند افزود: درباره بحث ایمنی خودروها با شورای شهر صحبت کردیم که در یک آیین نامه خودروها را موظف کنیم تا به خاموش کننده مجهز شوند.

 آتش نشانی‌ها در شهرها و استان‌های کشور، محروم هستند 

حاجی بیگی درباره اقدامات صورت گرفته برای ایمنی بافت‌های فرسوده هم اظهار کرد: پنج خودروی سنگین فوماتیک برای بافت‌های فرسوده خریداری شده که هر کدام از این خودروها به قیمت 550 میلیون تومان و عوارض این پنج خودرو به قیمت 500 میلیون تومان بوده است.

 وی یکی از مشکلات پیش رو برای سازمان آتش نشانی را پرداخت عوارض برای تجهیزات آتش نشانی عنوان کرد و افزود: متاسفانه آتش نشانی‌ها در شهرها و استان‌های کشور، محروم هستند و باید تسهیلات بیشتری را برای تجهیز آتش نشانی‌ها در نظر گرفته شود.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران  اضافه کرد: 10 دستگاه خودروی مخصوص بازار نیز به چند ایستگاه آتش نشانی واگذار شده است.

 وی در ادامه از ساخت 5 خودرو که مجهز به یک اتاقک و یک ژنراتور 110 وات است خبر داد و در این باره گفت: در زمان‌های بحرانی به وسیله این خودروها می‌توان تا عمق 500 متری را به صورت کامل روشن کرد. بناست این 5 خودرو به مناطق مختلف آتش‌نشانی واگذار شود که در حال حاضر این خودروها در حال ساخت هستند.

 مشکل ایمنی بازار همچنان پا برجاست 

حاجی بیگی درباره ایمنی بازار هم اظهار کرد: مشکل ایمنی بازار همچنان پا برجاست و در رابطه با مشکل ایستگاه بازار اگر این مشکل رفع نشود همان ایستگاه بازار را مقاوم سازی خواهیم کرد.

 وی در عین حال تصریح کرد: در روزهای آینده یک ایستگاه به عنوان ایستگاه مکمل برای ایمنی بازار در خیابان امام حسین (ع) کلنگ‌زنی خواهد شد. زمین یک گاراژ مسافربری برای استقرار یک ایستگاه دیگر آتش نشانی به قیمت شش میلیارد تومان در ناصر خسرو خریداری شده تا با استقرار این ایستگاه مشکل ایمنی بازار از نظر حضور آتش نشانان برطرف شود.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران  اضافه کرد: برای برطرف شدن نواقص ایمنی در بازار باید خود بازاریان این موضوع را مدنظر قرار دهند.

خرید 120 خودروی آتش‌نشانی

 حاجی بیگی درباره تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی با اشاره به این‌که ده خودرو نجات در سال جاری برای این سازمان خریداری خواهد شد، افزود: در حال حاضر 120 خودروی آتش‌نشانی خریداری شده که در گمرک هستند.

 وی افزود: طبق برنامه بنا بود که سالی شش  ایستگاه آتش‌نشانی در پایتخت ساخته شود که در حال حاضر به صورت میانگین سالانه یک ایستگاه آتش‌نشانی در کشور ساخته می‌شود به طوری که تا پایان سال 92 تمام برنامه‌های چشم‌انداز سازمان آتش‌نشانی انجام شده و تا 10 سال آینده این سازمان هیچ نیازی به خرید تجهیزات سنگین ندارد.

 حاجی بیگی از تهیه آیین نامه مقررات ایمنی شهر خبر داد و افزود: با تهیه این آیین نامه اجرای موارد ایمنی ضروری است و ضمانت‌های مورد نیاز برای این موضوع هم در نظر گرفته می‌شود به طوری که مصوبات مجلس را هم خواهیم داشت.

  حاجی بیگی درباره وضعیت گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت هم گفت: در حال حاضر گشت‌های کنترل شهرداری فعال شده و در صورت مشاهده تخلفات مورد نظر تذکرات لازم به این افراد داده می‌شود.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران  افزود: از آغاز سال جاری پیمانکار، مهندس ناظر و کارفرما موظف شده‌اند که با حضور در محضر ضمانت دهند که در صورت وقوع حادثه، مسئولیت حادثه را بر عهده بگیرند. همچنین در صورت بروز حادثه شش ماه کار متوقف شده و سازمان آتش نشانی در مراجع قضایی اقامه دعوا خواهد کرد.

 وی درباره انتقال انبارهای بازار تهران هم اظهار کرد: ستاد ساماندهی مشاغل اقداماتی را در این رابطه انجام داده به طوری که مواد شیمیایی از بازار تهران به منطقه دیگر منتقل شده است و انتقال مابقی انبارها هم در حال انجام است.

 مدیرعامل آتش نشانی درباره روند ساخت دانشکده آتش‌نشانی در پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین کالج آتش نشانی خاورمیانه در 130 هزار متر مربع واقع در صالح آباد تهران در حال ساخت است که تاکنون حدود 60 درصد از این پروژه انجام شده است و تا پایان سال 92 این دانشکده در سطح خاورمیانه راه‌اندازی می‌شود.

پیشنهاد استقرار اورژانس در کنار آتش‌نشانی در نطفه خفه شد 

وی از نصب تندیس آتش‌نشان در پارک آب و آتش تهران خبر داد و درباره اقدامات صورت گرفته برای آموزش در مدارس هم گفت: بنا داشتیم یک واحد درسی به عنوان ایمنی و آتش نشانی در مدارس گذاشته شود اما حتی اگر این موضوع انجام نشود آموزش‌های لازم به اکثر مدارس پایتخت از سوی آتش‌نشانان داده شده است و بیشتر مدارس به خاموش کننده‌های دستی مجهز هستند.

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران از راه اندازی ساختمان جدید گزینش سازمان آتش نشانی تهران خبر داد و در این باره افزود: سالانه 500 نیرو برای اجرای برنامه‌های سازمان آتش نشانی جذب سازمان می‌شوند. که برای رسیدگی به گزینش این افراد یک سازمان مستقل در نظر گرفته شده است.

 مدیر عامل آتش‌نشانی درباره همکاری اورژانس، آتش نشانی و پلیس هم اظهار کرد: این سه ارگان در حوادث مختلف همکاری‌های نزدیکی دارند که سامانه آتش‌نشانی پیشنهاد کرد مانند سایر کشورها اورژانس هم در کنار آتش‌نشانی مستقر شود که البته این پیشنهاد در نطفه خفه شد.

 وی افزود: آتش نشانی اولین سازمانی است که به دلیل جانمایی مناسب ایستگاه‌ها و مجهز بودن به سیستم‌های GPS و GIS به سرعت در محل حوادث حاضر شود. به طوری که پیش از سال 85 زمان حضور آتش‌نشانان در سر صحنه حادثه 8 تا 9 دقیقه بوده و در حال حاضر این میانگین به 4 تا 5 دقیقه رسیده است.

 حاجی‌بیگی افزود: در حال حاضر عوامل اورژانس در 14 ایستگاه آتش‌نشانی تهران مستقر شده‌اند و سازمان آتش نشانی این آمادگی را دارد که مکان مناسبی را در کنار ایستگاه‌های آتش نشانی برای اورژانس در نظر بگیرد.

 وی راه‌اندازی بخش نجات‌یافتگان در سایت آتش‌نشانی را از جمله برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد و در این باره گفت: مشخصات و چگونگی نجات این افراد در این سایت درج خواهد شد.

  اعطای نشان شجاعت به هفت تن از آتش‌نشانان

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به این‌که در حال حاضر چهار هزار نیروی عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد افزود: همزمان با روز آتش‌نشانی در هفتم مهر هفت تن از آتش‌نشانان نشان شجاعت دریافت خواهند کرد.

 وی حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) و مقبره شهدای آتش‌نشانی را از جمله برنامه‌های سازمان به مناسبت روز آتش نشان عنوان کرد و افزود: روز جمعه مسابقه دو و میدانی پرسنل آتش‌نشان از میدان فلسطین تا جنوب دانشگاه تهران به صورت سمبلیک انجام خواهد شد و آتش‌نشانان در این روز در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

 به گفته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی رژه نیروهای عملیاتی در روز جمعه پس از نماز مغرب و عشا در خیابان‌های آزادی، انقلاب، کارگر شمالی، فاطمی، ولیعصر، بلوار کشاورز برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 17 شهید جبهه و جنگ و 19 شهید عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد، افزود: مکانی به عنوان مقبره جدید شهدای آتش‌نشان در نظر گرفته شده است که یکی از شهدای جبهه‌ و جنگ در روزهای آینده به این مکان منتقل خواهد شد.

 حاجی بیگی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مصداق شهید هنوز به شهدای آتش‌نشانی از سوی بنیاد شهید داده نشده است. اما به دستور شهردار تهران به شهدای آتش‌نشانی تمام امکانات و امتیازاتی که به خانواده‌های شهدا داده می‌شود از طریق شهرداری به آنها ارائه می‌شود.

کد خبر 116965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز