گروه اجتماعی: روش‌های مبارزه با مواد‌مخدر و نحوه درمان معتادان کم‌کم در حال تغییر است.

عضو کمیسیون بهداشت از ارائه طرح توزیع روزانه مواد‌مخدر بین معتادان به مجلس خبر داد. علی‌اصغر حسنی در مورد این طرح گفت: طبق این طرح تمام معتادان بعد از شناسنامه‌‌دار شدن، مصرف روزانه مواد‌مخدر خود را با کارت هوشمند از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند.

نماینده لارستان و خنج در مجلس گفت: همانطور که یک مار گزیده با پادزهر مار درمان می‌شود، معتاد هم با همان موادی که به آن اعتیاد دارد، درمان می‌شود و داروهای دیگر برای این بیمار اثر چندانی نخواهد داشت. از بین بردن و سوزاندن مواد‌مخدر اقدامی اشتباه است، نباید برای تعریف و تمجید دیگر کشورها در همایش‌ها و مراسم‌ به‌راحتی مواد‌مخدر را بسوزانیم بلکه برای اجرای این طرح درصورت کمبود مواد‌مخدر باید آن را از کشور افغانستان تهیه کنیم.

وی گفت: در این طرح، کارت هوشمندی برای تمام معتادان کشور طراحی می‌شود که در حافظه این کارت وضعیت دقیق خانوادگی، اجتماعی و نوع اعتیاد فرد مشخص می‌شود. داروخانه‌های مشخصی با ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ارتباط دارند و هر معتاد می‌تواند به‌صورت رایگان مصرف روزانه خود را با‌ کارت هوشمندی که در اختیار دارد، دریافت کند.

وی معتقد است که برای عملیاتی شدن این طرح باید در هفته نخست، مواد‌مخدر توسط داروخانه‌ها به‌صورت خالص در اختیار معتادان قرار گیرد و بعد از یک هفته روزانه درصدی از (مقدار) مواد کاسته شود. زمان اجرای کامل این طرح 6ماه است. در طول اجرای این طرح در مدت زمان مشخص شده، با کاهش دوز مواد‌مخدر مصرفی توسط معتادان و استفاده آنها از داروهای تقویتی که مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان است، معتادان، اعتیادشان را خودبه‌خود ترک می‌کنند.

حسنی گفت: نتیجه اجرای این طرح، کاهش معضلات اجتماعی مانند خرید و فروش مواد‌مخدر، شلوغ شدن مراکز بازپروری و زندان‌ها، دزدی، جنایت و فساد برای تهیه هزینه مواد‌مخدر است. با اجرای شایسته این طرح، دولت مواد‌مخدر را به‌صورت ساماندهی شده در اختیار بیماران قرار می‌دهد و بسیاری از بزهکاری‌های موجود در جامعه ریشه‌کن می‌شود.

کد خبر 116516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز