گروه سیاسی: اختلاف نظرهای دولت و مجلس که از آغاز سال89 در مواردی همچون عدم‌ارسال مصوبات دولت به مجلس،

مجلس

اجرایی نکردن برخی مصوبات مجلس مثل قانون کمک 2میلیارد دلاری به مترو از سوی دولت و درخواست استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه از سوی دولت، مصداق یافته بود، این بار با تحلیل جدید رئیس‌جمهور از استقلال قوا، شکل جدیدی به‌خود گرفت؛ به‌طوری که نمایندگان اصولگرای مجلس را که با دولت شیوه مدارا در پیش گرفته بودند، به واکنش واداشت.

محمود احمدی‌نژاد که معمولا طبق روال سال‌های گذشته پیش از حضورش در اجلاس رسمی سازمان ملل با نشریات و رسانه‌های خبری خارجی به گفت‌وگو می‌نشیند، پیش از سفر هفتم خود به نیویورک برای نخستین بار با یکی از روزنامه‌های داخل کشور نیز مصاحبه کرده و در تحلیل خود از استقلال قوا گفته بود: بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند،

آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند.این سخن با واکنش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد.

کم لطفی در تفسیر

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه امروز نیز همچون گذشته مجلس در راس امور است، خاطرنشان ساخت: اظهارت اخیر رئیس‌جمهور درخصوص جایگاه مجلس کم‌لطفی ایشان در تفسیر فرمایشات بنیانگذار انقلاب است.

حسین سبحانی‌نیا مجلس را خانه امید ملت دانست و تصریح کرد: چه در نظام پارلمانی با حضور نخست‌وزیر و چه در نظام پارلمانی با حضور رئیس‌جمهور، مجلس، مجلس است و همیشه هم باید در راس امور باشد. وی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، خاطرنشان ساخت: باید جایگاهی در کشور وجود داشته باشد تا همه احساس کنند جایگاهی هست که می‌تواند جلوی بی‌قانونی‌ها را بگیرد، از وزیران، رئیس‌جمهور و سایر مسئولان سؤال کند، تذکر دهد، استیضاح کند.

مجلس نجیب

علی مطهری، نماینده مردم تهران که چندی پیش در قالب سخنرانی میان‌دستورش، به مجلس ایراد گرفته بود که چرا در مقابل دولت جسور، جسارت به خرج نمی‌دهد و گفته بود که باید قبول کنیم که مجلس هشتم در جایگاه لایق و شایسته خود قرار ندارد، این بار نیز در تحلیل سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت: شاید منظور رئیس‌جمهور از بیان این سخنان این بوده است که مجلس فعلی در راس امور نیست؛

چرا که به وظایف نظارتی‌اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان‌ها که باید از رئیس‌جمهور سؤال می‌کرده و وزرا و رئیس‌جمهور را تحت نظر خود قرار می‌داده، این کار را نکرده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مجلس هشتم، مجلس نجیبی است. شاید گاهی برداشت‌های غلطی در مجلس از وحدت وجود دارد. درحالی‌که مطرح کردن سؤال از رئیس‌جمهور زمانی که می‌گوید قانونی را اجرا نمی‌کند - مثلا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها را اجرا نمی‌کند - ضروری است و دیگر جای سکوت نیست.

به گزارش مهر، نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد؛ چرا که اختیار عزل رئیس‌جمهور در دست مجلس است و می‌تواند از طریق مطرح کردن سؤال از رئیس‌جمهور، استیضاح وی و تصویب عدم‌کفایت سیاسی، رئیس‌جمهور را از قدرت عزل کند؛ بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.

مطهری افزود: اکنون برخی نمایندگان در حال مشورت برای انجام اقدامات قانونی هستند و تا زمانی که این اقدامات به مرحله عمل نرسیده است نیازی به رسانه‌ای کردن آن نیست اما همین قدر بگویم که گروهی از نمایندگان مجلس می‌خواهند به وظایف قانونی خودشان در بعد نظارت عمل کنند.

ریل مهم است یا لکوموتیو؟

غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز با اشاره به ابزار نظارتی مجلس در نظارت بر جایگاه ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مگر نه این است که مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح کند و او را در اثر ناتوانی‌ها یا انحراف از قانون اساسی و انجام وظایفش از قدرت به زیر بکشد؟ همچنان که در مورد بنی صدر این اتفاق افتاد. رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی ادامه داد: آیا رئیس‌جمهور می‌تواند مجلس را منحل کند؟ پاسخ به این سؤال به‌خوبی نشان می‌دهد که مجلس در راس امور است.

وی افزود: براساس قانون اساسی ممکن است کشور مدتی بدون رئیس‌جمهور اداره شود اما هرگز بدون مجلس اداره نشده و نخواهد شد، بنابراین از این منظر هم مجلس در راس امور است. این عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جایگاه قوه مقننه اشاره کرد و گفت: مجلس قانونگذار است و به تعبیر مقام معظم رهبری «مجلس ریل‌گذاری می‌کند و دولت لکوموتیورانی».

ایشان در جایی دیگر فرمودند: «مجلس نرم‌افزار را تهیه می‌کند و دولت سخت افزار را». حال سؤال این است که آیا ریل مهم‌تر است یا لکوموتیو؟ اگر رئیس‌جمهور به این سؤالات در وجدان خود پاسخ دهند، خطای در فهم را نسبت به این اظهاراتشان به‌خوبی متوجه خواهند شد.

نمی‌توان سکوت کرد

احمد توکلی از بررسی سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جایگاه قوا در مقایسه با هم در جلسه‌ای که امروز برگزار می‌شود، خبر داد. این جلسه با حضور نمایندگانی از مجلس، دولت، شورای نگهبان و اساتید دانشگاه‌ برگزار می‌شود. توکلی که همچون مطهری،گاه در سخنان میان‌دستور و گاه با انتشار نامه سرگشاده نسبت به مسائلی که آن را قانون‌گریزی دولت نامیده است هشدار داده بود، دیروز با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره جمله مشهور حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در رأس امور است»

گفت: 21سال از اصلاح قانون اساسی می‌گذرد و هیچ‌کس چنین برداشتی نداشته که مجلس در رأس امور نیست. به گزارش ایسنا، وی افزود: البته اینکه می‌گوییم امام(ره) فرموده‌اند مجلس در راس امور است ممکن است در مورد مجلسی که ضعیف است صادق نباشد اما از نظر قانون اساسی مجلس ما به دلایل مختلف در راس امور است.

نماینده تهران ادامه داد: اینگونه برداشت‌ها از قانون اساسی فردگرایانه‌ است و باید براساس اصول نظام جمهوری اسلامی که مهم‌ترین آن قانون اساسی یعنی میثاق ملی ماست، اصلاح شود. توکلی درعین حال یادآور شد: نمی‌توان در برابر این مسائل سکوت کرد؛ چرا که این موارد می‌تواند ترکیب تقسیم حوزه را در کشور تحت‌تأثیر قرار داده و یا عقاید مردم را تحت‌تأثیر قرار دهد. لذا به ناچار این مسائل تبدیل به مسائل روز می‌شود و مسائلی که واقعا مسائل زندگی مردم است، مغفول می‌ماند.

کد خبر 116435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز