یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر-کامران محمدی: با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، جایزه‌های مختلف ادبی دولتی و خصوصی نیز به زمان برگزاری خود نزدیک می‌شوند.

writing

4 جایزه از بین این جایزه‌ها که همگی در نیمه دوم سال کار جدی خود را آغاز کرده و مرحله پایانی و مراسم اختتامیه‌شان را برگزار می‌کنند، روز گذشته خبرهای تازه‌ای را منتشر کردند.

در این بین، جایزه کتاب سال دفاع مقدس که با یک سال وقفه و به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و شاید بیش از باقی جایزه‌ها توجه رسانه‌ها را جلب کرده باشد، برگزیدگان خود را همزمان با برگزاری جشن‌های هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند. در این جشنواره و از میان کتاب‌های دفاع مقدسی که در سال‌های 1387 و 1388 برای نخستین‌بار منتشر شده‌اند، برترین آثار به انتخاب هیأت داوران معرفی و تقدیر می‌شوند.

در دوازدهمین دوره از جایزه کتاب سال دفاع مقدس، هیأت داوران در 15 بخش جداگانه به بررسی آثار منتشرشده در سال 1386 پرداختند و در نهایت آثاری را به‌عنوان کتاب‌های برتر و تقدیری معرفی کردند. سیزدهمین دوره جایزه کتاب دفاع مقدس به‌دلیل همزمانی با جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس و برگزار نشدن در سال گذشته که به ارزیابی نشدن آثار منتشرشده با موضوع دفاع مقدس در سال 1387 انجامید، امسال به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود و از سال آتی شاهد برگزاری سالانه آن خواهیم بود.

جایزه گام اول چهارم


دوره نخست داوری‌ آثار چهارمین دوره جایزه «گام اول» - ویژه کتاب‌اولی‌ها - از روز چهارشنبه(24 شهریورماه) با داوری گروه دین آغاز می‌شود. روابط عمومی این جایزه خبر داده است که بخش دین که تازه به این جایزه اضافه شده است، با 4 شاخه عرفان و اخلاق، علوم قرآنی و حدیث، سیره معصومین (ع) و زندگانی بزرگان و دین و کلام همراه است.

همچنین به گفته سمیه قاصدی، مسئول دبیرخانه جایزه «گام اول»، در هفته اول مهرماه داوری گروه علوم انسانی شامل شعر و داستان آغاز می‌شود‌ که بر این اساس، روز شنبه (سوم مهرماه) داوران به ارزیابی آثار در حوزه شعر کودک و نوجوان و در روز یکشنبه (چهارم مهر) به ارزیابی آثار در حوزه ادبیات داستانی می‌پردازند.

در چهارمین دوره جایزه ادبی «گام اول» 8 گروه داوری هرکدام متشکل از 3 نفر آثار جمع‌آوری‌شده را ارزیابی می‌کنند. آثاری که از لحاظ کیفی حد نصاب تعیین‌شده (60 از 100 امتیاز) را کسب کنند، به دور دوم داوری‌ها راه پیدا می‌کنند. مراسم پایانی جایزه «گام اول» سوم آبان‌ماه در استان کرمان برپا خواهد شد.

یک جایزه جدید

نخستین همایش «زنان اهل قلم انقلاب و دفاع مقدس» در حوزه «ادبیات» نیز قرار است در هفته دفاع مقدس برگزار شود. در این همایش پس از تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری، مقرر شده که نخستین دوره این همایش‌ به شناسایی بانوان اهل قلم و نقش‌آفرینی آنان در ادبیات پس از انقلاب اسلامی بپردازد.

این همایش که در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود، به حضور زنان در عرصه فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس و انقلاب، همچنین حضور فعال آنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس نگاهی پژوهشی دارد. «دعوت از زنان اهل قلم و فعال در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گرد‌همایی آنان از سراسر کشور»، همچنین «بررسی چگونگی نقش زنان در کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس و تطبیق نقش ارائه‌شده با واقعیت نقش زنان در مراحل مختلف انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس» از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان شده است. اما بدون شک جایزه نیز در دستور کار برگزارکنندگان خواهد بود.

جایزه جلال با تأخیر

اما سرانجام با مشخص شدن دبیر علمی جایزه ادبی «جلال آل‌احمد»، داوری این جایزه از آخر هفته آغاز می‌شود. علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه‌ کتاب در این‌باره به ایسنا گفت: به‌دلیل نداشتن دبیر علمی، کار داوری جایزه جلال آل احمد در این دوره با تأخیر 2هفته‌ای آغاز می‌شود. انتظار می‌رود تا آخر هفته با تعیین تکلیف دبیر علمی این جایزه از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، کار داوری آغاز شود.

صائین ادامه می‌دهد: خوشبختانه در این دوره از جایزه جلال آل احمد شاهد افزایش چشمگیر عناوین کتاب‌های چاپ اول در حوزه‌های مختلف این رقابت هستیم و تاکنون 1080 عنوان اثر داستانی، 990 عنوان کتاب در حوزه تاریخ‌نگاری و مستندنویسی و همچنین 700 عنوان کتاب در زمینه نقد ادبی به دبیرخانه رسیده است که در این رقابت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیش‌تر، محمدرضا سرشار دبیری علمی جایزه جلال و دیگر جایزه‌های ادبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت که یکباره از سمت‌های خود کناره‌گیری کرد.

کد خبر 115932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز