پروژه انتقال آب از رودخانه دشتروم به سد شاه قاسم از توابع یاسوج در حالی در هفته دولت با حضور مسئولان استانی به‌منظور تأمین ذخیره مناسب در سد شاه قاسم و اراضی پایین دست کلنگ‌زنی شد که مسئولان منابع طبیعی اعلام کردند که هیچگونه استعلامی از آنها برای اجرای این پروژه که قرار است از عرصه‌های منابع طبیعی بگذرد صورت نگرفته است.

zagrous

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان با توجه به تراکم جنگلی که در مسیر این پروژه 7 کیلومتری قرار دارد درصورت اجرا، تعدادی از درختان و عرصه‌های منابع طبیعی قطع خواهد شد. حبیب‌الله براتی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: برای این پروژه کار کارشناسی شده و به‌دلیل اینکه در نیمی از سال سد شاه قاسم خشک است با اجرای این پروژه 12 میلیون متر مکعب آب به سد تزریق می‌شود که در زمین نفوذ می‌کند و پشت سد نیز می‌ماند.

وی درخصوص استعلام و هماهنگی با منابع طبیعی استان برای اجرای این پروژه افزود: با منابع طبیعی هماهنگی انجام شده و شفاهی صحبت کرده‌ایم و این پروژه را از مسیر پشت کشتارگاه و مسیر رودخانه عبور می‌دهیم که اصلا درختی را قطع نکنیم یا از مسیری عبور خواهیم داد که درختان کمتری باشد.

وی اظهار داشت: به‌دنبال این هستیم که خسارتی به جنگل و منابع طبیعی رسانده نشود و تا‌کنون استعلام نشده است اما تا هماهنگی‌های لازم و استعلام نشود این پروژه اجرا نخواهد شد.

هنوز درخواستی نداشته‌ایم

کریم تباشیر، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هنوز درخواستی درخصوص این پروژه نداشته‌ایم، اگر درخواستی باشد بررسی می‌کنیم.

وی افزود: هر دستگاهی که بخواهد پروژه‌ای را از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی بگذراند، باید از منابع طبیعی استعلام کند.
وی ادامه داد: پروژه‌ای که می‌خواهد در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا شود اگر استانی باشد در کمیته فنی استان و اگر ملی باشد در شورای‌عالی جنگل کشور بررسی می‌شود که توجیه فنی و اقتصادی دارد یا نه و بعد اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پروژه‌های عمرانی باید اجرا شوند و نمی‌شود مانع توسعه استان شد، خاطرنشان کرد: با پروژه‌ای که بخواهد به منابع طبیعی خسارت وارد کند مخالفت می‌کنیم و اجازه اجرا به آن نمی‌دهیم.
تباشیر تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند بدون مجوز پروژه‌ای را در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا کند و اگر چنین چیزی انجام شود جلوی آن را خواهیم گرفت.

کد خبر 115394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز