همشهری آنلاین: سازمان انتقال خون امسال در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است که به دلیل پشت سرگذاشتن روزهای گرم تابستانی با کاهش اهدای خون روبرو بوده است. این مساله باعث شده نیاز به اهدای خون در این روزها بیشتر از گذشته باشد.

blood

«میزان مصرف خون بیش از اهدای خون در ماه رمضان است.»
این را دکتر حسن ابوالقاسمی، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران می گوید. ابوالقاسمی می افزاید: خوشبختانه با ذخیره خونی بالایی به استقبال ماه رمضان رفتیم ولی این روزها میزان اهدا کمتر از مصرف است.
وی با اشاره به اینکه اهدای خون در روزهای اول ماه مبارک رمضان نسبت به شب های قدر کمتر است، از شهروندان خواست خون خود را در طول ماه مبارک رمضان اهدا کنند.
گفته های دکتر ابوالقاسمی در حالی است که پیش از این، روابط عمومی سازمان انتقال خون اعلام کرده بود با وجود آنکه در روزهای اول ماه مبارک رمضان بیش از 35 هزار نفر خون اهدا کردند، اما همچنان تقاضا برای مراجعه مردم و اهدای خون وجود دارد.
وقتی گذر رمضان به تابستان می افتد
سازمان انتقال خون امسال در حالی ماه مبارک رمضان را آغاز کرده است که به دلیل پشت سرگذاشتن روزهای گرم تابستانی با کاهش اهدای خون روبرو بوده است. البته این مساله جدیدی نیست، همیشه مواجهه با زمان های خاص چون فصل سرما، گرما، تعطیلات نوروز ، ماه رمضان و ... موجب کندی روند اهدای خون می شود که این مساله کاهش ذخایر خونی را به همراه دارد.
این در حالی است که از سویی نیاز به خون و فرآورده های خونی همیشگی است و از سوی دیگر در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌های خونی محدودیت‌هایی وجود دارد و امکان ذخیره‌سازی زیاد خون قبل از فرارسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.
با این حال به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان انتقال خون ایران، علی رغم کاهش مراجعه مردم در این روزها هیچ گونه خللی در ارائه خدمات این سازمان رخ نداده است، اما این موضوع به طور طبیعی کاهش ذخایر خونی کشور را به همراه دارد. ذخایری که از نگرانی‌ها در صورت بروز موقعیت‌های اضطراری می‌کاهد.
تهران نیازمند خون است
در کنار موضوع ذخایر خونی کشور، برخی استانها به جهت دربرگیری تعداد بیشتری از بیماران خاص، از جمله افراد تالاسمی نیاز بیشتری به فرآورده‌های خونی دارند.
در این میان، تهران استانی است که مصرف بالای خون در آن موجب نگرانی مسوولان سازمان انتقال خون در ایام خاص می شود.
« در هفته اول ماه مبارک رمضان میزان مصرف خون در تهران دو برابر اهدا بوده است.»
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان این مطلب می گوید: با توجه به مصرف بالای خون در مراکز درمانی تهران، سعی می کنیم این وضعیت را تا رسیدن به شبهای قدر کنترل کنیم چون مطمئن هستیم در شبهای قدر خون مورد نیاز تامین می شود.
تجربه نشان داده است که در شب های قدر تمایل هم میهنان برای اهدای خون زیاد می شود، اما همین ازدحام زیاد مانع ارائه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه‌کنندگان است. از این رو سازمان انتقال خون از اهداکنندگان گرانقدر تقاضا می‌کند که شب‌های دیگر را نیز مد نظر قرار دهند تا ضمن جلوگیری از این اتفاق، میزان اهدای خون به طور متعادل در طول ماه مبارک رمضان توزیع شود.
چگونه در رمضان خون اهدا کنیم؟
ترس از ضعف و بی حالی، یا ابطال روزه معمولا از مواردی است که مانع از اهدای خون در ماه رمضان می شود. اما به استناد استفتائات و فتاوی موجود از مراجع دینی، اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی هم شمرده شده است.
برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی بعد ازاهدای خون نیز توصیه می‌شود، روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به خصوص نوشیدنی‌های شیرین مصرف شود و حتی‌الامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.
گفتنی است در این ماه پایگاه‌های ثابت و سیار سازمان انتقال خون همه روزه علاوه بر ساعات رسمی کار پس از افطار نیز پذیرای هموطنان گرامی هستند و حتی در شبهای قدر تا سحرگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما این بدان معنا نیست که اهدای خون تنها به شبهای قدر موکول شود.

کد خبر 114770

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز