مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در نهایت توانستند مشکلی که برای ناسا به بحرانی تبدیل شده بود را طی سومین راهپیمایی فضایی برطرف کرده و سیستم خنک کننده ایستگاه را تعمیر کنند

ایستگاه بین المللی فضایی

دو تن از ساکنان ایستگاه با نصب پمپ یدکی آمونیاک که خنک کردن تجهیزات ایستگاه را به عهده دارد توانستند نگرانی‌های ناسا را پس از 17 روز بر طرف کنند. ایستگاه از 31 جولای که سیستم خنک کننده آن با نقص فنی مواجه شده بود، شدت خنک کنندگی را بر روی تجهیزات کاهش داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دوره انجام آزمایش‌های علمی که توسط 6 سرنشین ایستگاه در این پایگاه فضایی صورت می‌گرفت، متوقف شده و بسیاری از سیستم‌های پشتیبانی به دلیل جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه به کلی خاموش شدند. دلیل استفاده از آمونیاک به عنوان ماده خنک کننده عدم امکان استفاده از آب است زیرا آب در دمای خارجی ایستگاه به سرعت منجمد می‌شود.

ناسا بارها تاکید کرد مشکل به وجود آمده در سیستم خنک کننده هیچ خطری برای ساکنان ایستگاه بین‌المللی فضایی در بر ندارد اما مسئولان پروژه تعمیر ایستگاه راهپیمایی‌های انجام گرفته را بسیار دشوارتر و سخت‌تر از حد تصور اعلام کردند.

راهپیمایی نهایی روز دوشنبه بیش از هفت ساعت ادامه داشت تا در نهایت دو فضانورد توانستند پمپ یدکی 353 کیلوگرمی را به ایستگاه وصل کرده و اتصال الکتریکی و جریان آمونیاک را در آن برقرار کنند.

"راب ناویاس" سخنگوی ناسا اعلام کرد انتظار می‌رود ایستگاه بین‌المللی فضایی از روز پنجشنبه به وضعیت سابق خود بازگشته و انرژی کامل خود را به دست آورد.

 

کد خبر 114095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز