گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پس از آنکه وزارت آموزش و پرورش، معلولان قبول شده در مرحله اول آزمون استخدامی این وزارتخانه را به‌علت معلولیت رد کرد، رئیس انجمن باور از احتمال طرح موضوع در دیوان عدالت اداری خبر داد.

معلولان

رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز اعلام کرد که نباید حکمی کلی برای جذب معلولان در جایگاه معلمی صادر کرد.
علی عباسپور تهرانی‌فرد گفت: حضور معلولان در آموزش و پرورش به‌عنوان معلم، بستگی به نوع معلولیت آنها دارد. معلمی شغل مهمی است و معلم باید توانایی لازم را برای تدریس و نظارت بر دانش‌آموزان داشته باشد.

وی اظهار کرد: استخدام 3درصد از معلولان در دستگاه‌ها قانون است و باید در آموزش و پرورش هم به اجرا درآید، اما اینکه این معلولان چه سمتی داشته باشند به آموزش و پرورش مربوط است. این وزارتخانه‌ باید معلولان را در سمت‌هایی قرار دهد که توان انجام آن کار را به نحو مطلوب داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس توصیه کرد کارشناسان و صاحب‌نظران باید معلولان را از نظر نوع معلولیت، مسائل روحی و روانی و توان اداره کلاس مورد ارزیابی قرار دهند و براساس نظر آنها عمل شود، به همین دلیل بر این باوریم که این مسئله به هیچ عنوان نمی‌تواند کلیت پیدا کند.

احتمال طرح موضوع در دیوان عدالت

رئیس انجمن باور نیز در این‌باره گفت: این اقدام آموزش و پرورش بر خلاف قانون استخدام کشوری است. اگر وزارت آموزش و پرورش قصد گزینش معلولان را نداشته چرا امکان حضور آنها را در آزمون کتبی استخدامی فراهم کرده است ؟ اگر این قانون اجرا نشود اعتراض معلولان از آموزش و پرورش را به دیوان عدالت اداری ارجاع می‌دهیم.

سهیل معینی، افزود: قانون استخدام 3درصدی معلولان در آموزش و پرورش اجرا نشده و آموزش و پرورش به استناد قانون مدیریت خدمات اداری خود را موظف به اجرای سهمیه 3درصدی استخدام معلولان نمی‌داند ولی براساس قانون تنظیم بخشی از مقدمات استخدام دولتی و همچنین الحاقیه‌ای در سال84، بر اختصاص سهمیه 20 درصدی اشتغال به ایثارگران و 3درصدی معلولان تأکید شده است. حتی قانون فوق براساس تصمیم مجلس و با توجه به اتمام قانون 5 ‌ساله چهارم، یکسال دیگر تمدید شده است.

نرخ 40 درصدی بیکاری معلولان

رئیس جامعه معلولان ایران نیز با اشاره به جذب ۴۰ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد: نرخ بیکاری در میان معلولان 40درصد است و مطابق قانون باید 3 درصد نیروها از میان جامعه معلولان جذب ‌شوند، براین اساس یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از مجموع افرادی که در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند باید از بین معلولان انتخاب شده باشد که متأسفانه این قانون هنوز رعایت نشده است.

علی‌همت محمود‌نژاد گفت: نمی‌توانم مانع فعالیت‌های مدنی معلولان برای احقاق حقوق خودشان باشم و از مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌کنم تا به این موضوع مهم رسیدگی کنند.

قانون استخدام معلولان

نپذیرفتن معلولانی که در مرحله اول آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شده بودند در حالی رخ داد که براساس قانون، همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند دست‌کم 3درصد از سهمیه استخدامی خود را به جامعه معلولان اختصاص دهند.

براساس ماده 7 قوانین حمایت از معلولان، دولت موظف است برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلاتی را فراهم کند که اختصاص حداقل 3درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی و کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات، شرکت‌ها، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند به افراد معلول واجد شرایط، یکی از آن تسهیلات است.

اختصاص حداقل 60درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی، حرکتی و اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین‌نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به معلولان جسمی و حرکتی نیز از دیگر تسهیلاتی است که دولت باید برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای معلولان فراهم کند.

کد خبر 113582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز