شهیده مریم فرهانیان، نماد رشادت و مجاهدت زن‌ ایرانی در گلستان شهدای آبادان در اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسید.

دفاع مقدس


به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر علی شریعتی در گوشه‌ای از سخنان خود می‌گوید: «شهادت، در یک کلمه، برخلاف تاریخ‌های دیگر، که حادثه است و درگیری و مرگ تحمیل‌شده بر قهرمان است و تراژدی است، در فرهنگ ما، یک «درجه» است؛ وسیله نیست، خود، هدف است، اصالت است، خود، یک تکامل، یک علو است، خود، یک مسئولیت بزرگ است. شهید کسی است که به آخرین مرحله کمال خود رسیده و راهش را با آگاهی، ایمان و خلوص می‌پیماید و همیشه پیروز و جاوید است.»

شهیده مریم فرهانیان، نماد رشادت و مجاهدت زن ایرانی در سال‌1342 در آبادان به‌دنیا آمد که در آغاز جوانی به ماهیت پلید استکبار و امپریالیسم پی‌برد و به صفوف مبارزان پیوست.

این شهیده بزرگوار با اوج‌گیری مبارزات مردم در جریان انقلاب اسلامی در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی علیه حکومت شاهنشاهی شرکت کرد. او تنها 14 یا 15‌سال داشت که با کمک برادر رشید خود «شهید مهدی فرهانیان» افکار خود را مزین به شناخت، معرفت و بصیرت الهی کرد.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه‌پاسداران به جمع این عاشقان خدمت پیوست و دوره‌های آموزشی را با موفقیت به پایان رساند.

شهیده مریم فرهانیان در بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) آبادان مشغول امداد‌گری شد. او 17‌سال داشت اما مانندیک بانوی دنیا دیده که تجربه، عشق و ایثار را تجربه کرده عمل می‌کرد.

این شهیده بزرگوار از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا روز شهادت یعنی 13‌مرداد‌1363 با بیداری کامل و حس زیبای عشق و ایثار در شهر مقاوم آبادان مشغول خدمت و ترویج اخلاق، رفتار و منش یک زن مسلمان بود. به هنگام شکست محاصره آبادان و آزادی خرمشهر و بسیاری از عملیات‌های دیگر فعالیت چشمگیری داشت تا بالاخره بر اثر متوقف شدن عملیات پس از آزادی خرمشهر به‌منظور رسیدگی به خانواده شهدا در واحد فرهنگی بنیاد شهید آبادان مشغول فعالیت شد.

شهیده مریم فرهانیان در هنگام شهادت

شهیده مریم فرهانیان همراه دو خواهر دیگر که همکار وی بودند، بنا به وصیت یک مادر شهید هر سال بر سرمزار شهید می‌رفتند و جای خالی مادر شهید را برایش پر می‌کردند که در آن روز مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی قرار گرفتند و در همین راستا شهیده مریم فرهانیان به فیض شهادت نایل آمد و دو خواهر دیگر مجروح شدند.

گوشه‌ای از وصیت‌نامه شهیده مریم فرهانیان

این دنیا آزمایشگاهی است که خداوند بندگان خود را در آن مورد آزمایش قرار می‌دهد. این ما هستیم که باید سعی کنیم از این امتحان که بالاترین امتحان‌هاست سربلند بیرون بیاییم. قدر این رهبر را بدانید و همواره پشت سر او باشید. از امام پیروی کنید.
به پیام‌ها، فرمان‌ها و دستورات اسلامی امام توجه کنید و سعی کنید از هر کلمه امام درس بگیرید.

سعی کنید خود را بشناسید که اگر خود را بشناسید خدا را شناخته‌اید.
امام زمان را از یاد نبرید و همواره در فکر امام زمان و در راه اسلام باشید.
برای تحقق بخشیدن به آرمان اسلام بکوشید. به قدرت الهی توجه داشته باشید که بالاتر و باعظمت‌تر از تمام قدرت‌هاست.
تزکیه نفس کنید که در بین خطراتی که ما را تهدید می‌کنند هیچ خطری بالاتر از این نیست که گاه انسان را به انحراف می‌کشاند و خود انسان متوجه نمی‌شود.  شهیده مریم فرهانیان همواره توصیه می‌کرد که قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را بخوانید.

شهیده مریم فرهانیان از نگاه خانواده و دوستان

بسیار تقید داشت که پدر و مادرش از او راضی باشند همچنین خیلی به خواندن نماز اول وقت تقید داشت. بسیار اهل مطالعه بود، کم می‌خوابید و بیشتر به‌خودسازی می‌پرداخت. مریم استثنایی نبود اما خیلی خودساخته بود. نفرت از غیبت، محبت خالصانه‌اش به دیگران و هیچ‌چیز را برای خود نخواستن از شاخصه‌های اخلاقی او بود.

شهیده مریم فرهانیان همواره می‌گفت برخی سکوت‌ها و حرف‌های نابجا، گناهان کوچکی هستند که تکرار می‌کنیم و برایمان عادت می‌شود. گناهان بزرگ را اگر انسان خیلی آلوده نشده باشد متوجه می‌شود؛ این گناهان کوچک هستند که متوجه نمی‌شویم.

فرماندار آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: شهیده «مریم فرهانیان» یکی از افتخارات شهرستان آبادان است که باید برای معرفی این شهیده به نسل جوان برنامه‌ریزی شود.

سید خلف موسوی تصریح کرد: زنان غیور این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس به فرمان رهبر خود لبیک گفته و پابه‌پای رزمندگان در صحنه‌های نبرد حضور داشته و علاوه بر خدمت‌رسانی به رزمندگان به آنها روحیه می‌دادند. وی در ادامه گفت: شهیده مریم فرهانیان یک الگوی بسیار جامع برای زنان است که جوانان باید با الگوگیری از وی راه سعادت را در پیش گیرند.
فرماندار آبادان اضافه کرد: برگزاری یادواره شهیده مریم فرهانیان در راستای آشنایی نسل جوان با فرهنگ شهادت و ایثار بسیار مؤثر است. وی اظهار داشت: امسال برنامه بزرگداشت و گرامیداشت این شهیده فرزانه با حضور مسئولان و جوانان آبادانی برگزار می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان نیز در این خصوص اظهار داشت: برای بزرگداشت یاد و خاطره شهیده فرزانه «مریم فرهانیان» یادواره‌ای در این خصوص برگزار شد.

محمدرضا سبحانی خاطرنشان کرد: شهیده مریم فرهانیان در بسیاری از عملیات دوران دفاع مقدس از جمله شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر حضوری فعال و چشمگیر داشت. وی افزود: در سال‌جاری برنامه‌های زیادی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس در آبادان برنامه‌ریزی شده است که در زمان مقتضی و با حضور خانواده‌های شهدا و ایثارگران برگزار خواهد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان ادامه داد: این یادواره‌ها علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با شهدای دوران دفاع مقدس زمینه بسیار مناسبی نیز برای الگوگیری و الگوپذیری آنها از شهدا در دفاع از ارزش‌های خود است.

به مناسبت سالروز شهادت شهیده مریم فرهانیان

 رئیس بسیج خواهران گفت: مریم فرهانیان به‌عنوان یک جوان غیرتمند و شجاع ایرانی به‌مدت 4 سال در خط مقدم جبهه حضور پیدا کرد و با وجود اینکه بسیاری از مردم آبادان، این منطقه را ترک کردند، شهیده فرهانیان در این منطقه باقی ماند. مینو اصلانی با بیان اینکه شهیده فرهانیان، نماد شجاعت و مجاهدت است، تصریح کرد: در مدت حضور فرهانیان در منطقه، شگفتی‌هایی از شهیده فرهانیان نقل شده است که به‌عنوان یک زن شجاع ایرانی دور از ذهن نیست و در نهایت وی در سن 21سالگی به شهادت ‌رسید. رئیس بسیج خواهران کشور گفت: براساس اذعان مسئولان نظامی و استراتژی جنگی‌، جایی که وی در آبادان به شهادت رسید، خط مقدم جبهه تعریف شده بود؛ بنابراین وی جزو معدود زنان شهیده‌ است که هم 4سال در جبهه و خط مقدم فعالیت کرد و هم در آن نقطه به شهادت رسید. اصلانی با اشاره به اینکه شهیده فرهانیان فردی کوشا، پرانگیزه و بسیار خستگی‌ناپذیر بود، ادامه داد: وی در طول شبانه‌روز مدت کمی را می‌خوابید و در هر نقطه‌ای از جبهه که نیاز به کمک‌رسانی بود، حضور داشت.

وی افزود: وظیفه اصلی شهیده فرهانیان در زمان جنگ امداد‌گری بود که از زمان شکست حصر تا 13مرداد سال63 که به شهادت ‌رسید، حضور فعالی در آبادان داشت. رئیس بسیج خواهران کشور عنوان کرد: شهیده فرهانیان به‌عنوان یک جوان، بسیار هوشمند و موقعیت‌شناس بود و توانست با درک شرایط زمانه به تکلیف خود عمل کند. اصلانی با اشاره به اینکه شهیده فرهانیان اهل معنویت و اخلاق بود، خاطرنشان کرد: از جمله خصوصیاتی که در وصف این شهیده مطرح شده است مهربانی و صبر فرهانیان بود. وی با تمام وجود با خانواده‌هایی که در آبادان باقی‌مانده بودند ارتباط برقرار کرد تا کمک حال این افراد باشد. وی تأکید کرد: هر جا کاری روی زمین مانده بود، فرهانیان از انجام آن دریغ نکرد ولو اینکه از استراحت و خواب و خوراک خود بگذرد.

رئیس بسیج خواهران کشور گفت: مریم فرهانیان می‌توانست زندگی راحتی را انتخاب و همراه خانواده خود به شهرهای امن مهاجرت کند ولی وی از تمام خواسته‌های دنیوی گذر کرد و در راستای خدمت به آرمان و انقلاب اسلامی در جبهه‌ها باقی ‌ماند. اصلانی تصریح کرد: امروزه افرادی مانند شهیده فرهانیان مورد نیاز نسل فهیم ما است تا بدانند چه پشتوانه‌های قوی و مستحکمی دارند. رئیس بسیج خواهران کشور اظهار داشت: شهر آبادان به‌عنوان خط مقدم جبهه، دائما مورد هجوم دشمنان بود و حملات سنگین موشکی، لحظه‌ای آرامش و امنیت را برای رزمندگان باقی نگذاشته بود اما شهیده فرهانیان بدون اینکه ذره‌ای از این حملات موشکی هراسی در دل راه دهد در خط مقدم حضور پیدا ‌کرد.

کد خبر 113493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز