گروه بین‌الملل: مذاکرات شش جانبه به منظور توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی پس از یک سال تعلیق در پکن ‌از سر گرفته شد.

وو دائی، نماینده ارشد چین در مذاکرات شش جانبه رسما آغاز گفت‌وگوها را در پکن اعلام کرد و از سایر نماینده‌های کشورهای عضو مذاکرات خواست تا موضوع اجرای توافقات حاصله در سپتامبر 2005 را که به موجب آن پیونگ یانگ به توقف برنامه‌های هسته‌ای خود در ازای دریافت یک‌سری ضمانت‌های امنیتی متعهد شد مورد بحث و بررسی قرار دهند.
در همین حال،‌چان یونگ وو، مذاکره‌کننده ارشد کره جنوبی در این گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران اظهار  داشت:  ما پس از شنیدن اظهارات نمایندگان کشورهای عضو به خصوص نماینده کره جنوبی می‌توانیم بگوییم که مسیر انجام گفت‌وگوها چگونه خواهد بود.
کره شمالی چند هفته پس از آزمایش هسته‌ای خود در تاریخ 9 اکتبر با بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه موافقت و اعلام کرد که موضوع لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه بانک ماکائو را مورد بحث قرار خواهد داد. دولت پیونگ‌یانگ در این بانک صاحب‌حساب‌های بسیاری است.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که موضوع تحریم در نشست‌های جداگانه مقام‌های کره شمالی و آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما گفت‌وگوها در این زمینه به دلیل تاخیر نمایندگان کره شمالی برای حضور در پای میز مذاکرات به روز سه‌شنبه موکول شده است، این در حالیست که مذاکرات از اوت 2003 تا کنون به خاطر تاخیر یا اختلافات طرفین ناکام مانده است. ‌
آمریکا در تلاش است تا حمایت کشورهای چین،‌ ژاپن، روسیه و کره جنوبی را علیه برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ جلب کند. در این میان، پکن که میزبان مذاکرات شش‌جانبه است از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحریم پیونگ یانگ به دلیل آزمایش هسته‌ای این کشور حمایت کرده است.
کریستوفر هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده ارشد این کشور در مذاکرات شش جانبه اظهار داشت که درحال حاضر اجرای توافقنامه سپتامبر 2005 مهم‌ترین اقدامی است که باید محقق شود.
هیل پس از ورود به پکن بیان کرد: امیدوارم که کره شمالی همچون سایر کشورها درک کند که ما در حال رسیدن به شکاف در مذاکرات هستیم.
کیم کائه گوان، مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی نیز گفت که برداشتن گام نخست برعهده آمریکایی‌هاست. وی پس از ورود به پکن لغو تحریم‌های مالی آمریکا را به‌عنوان
 پیش شرطی جهت پیشبرد مذاکرات شش جانبه خواستار شد.
هیل در این میان تصریح کرد که تحریم‌های آمریکا مادامی که برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی دنبال می‌شود و این کشور در جهت توقف برنامه‌های خود گام بر نمی‌دارد، لغو نخواهد شد.
کریستوفر هیل تصریح کرد: اکثر کشورهای جهان به آن‌ها (‌مقامات کره شمالی) گفته‌اند که ما کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته‌ای نخواهیم پذیرفت . اگر آن‌ها خواستار آینده‌ای در کنار ما هستند چنانچه می‌خواهند با ما همکاری کرده و عضوی از جامعه بین‌المللی باشند باید از پرداختن به اقدامات هسته‌ای منصرف شوند.
از سوی دیگر کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا در برنامه Face the Nation در شبکه CBC اظهار داشت که هنوز شرایط لازم را جهت برون رفت از بن بست بر سر مذاکرات هسته‌ای کره شمالی مشاهده نمی‌کند. وی در عین حال گفت که در نهایت یک راه‌حل سیاسی قابل دسترسی است. مذاکرات دو جانبه و چند جانبه کشورهای شرکت‌کننده در گفت وگوهای شش جانبه هسته‌ای کره شمالی نیز بعدازظهر دیروز آغاز شد.
کریستوفر هیل،  معاون کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود به پکن گفت:  جمهوری دموکراتیک خلق کره باید موضوع عاری سازی هسته‌ای را جدی بگیرد. چنانچه پیونگ یانگ این موضوع را جدی نگیرد،  عاری‌سازی هسته‌ای صورت نخواهد گرفت.
اما کیم کائه گوان در پاسخ اظهار داشت که واشنگتن در‌قبال پیونگ یانگ موضعی خصمانه دارد.
کد خبر 11303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز