سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی از موفقیت پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا در تولید آنتی بادی مونوکلونال ضد مولکول Her2 خبر داد و گفت: این آنتی بادی قادر به شناسایی و تمایز سلولهای سرطانی است که راهی برای درمان سرطان سینه خواهد بود.

cancer-cell

دکتر محمد صادق حاجی تاروردی در نشست خبری در این زمینه گفت: پژوهشکده آنتی بادی مونوکلونال پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی ابن سینا جهاد دانشگاهی طی انجام تحقیقاتی موفق به تولید آنتی بادی مونوکلونال ضد مولکول Her2 شد. این آنتی بادی قادر به شناسایی مولکول Her2 در تمامی سلول های سرطان پستان است که به دنبال آن عامل مرگ سلول در سلول های سرطانی می شود.

به گزارش مهر، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه این مطالعات نشان داده است که این آنتی بادی در مرگ سلول های غیر سرطانی و طبیعی که دارای پروتئین Her2 در سطح خود هستند، تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: این امر کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پستان به وسیله آنتی بادی های ضد Her2 در مقایسه با آنتی بادی های درمانی موجود در بازار را به همراه خواهد داشت.

تاروردی اضافه کرد: آنتی بادی های درمانی موجود برای درمان سرطان پستان صرفا قادر به القای مرگ سلولی در حدود 20 درصد سلول های سرطانی افراد مبتلا به این سرطان است که این امر برتری آنتی بادی تولید شده در این پژوهشگاه را نشان می دهد.

وی همچنین از موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در انجماد بافت تخمدان خبر داد و یادآور شد: نتایج این تحقیقات می تواند امکان حفظ باروری برای دختران و زنان مبتلا به بیماری سرطان و با عوارض ناشی از درمان آنها را فراهم کند. 

تاروردی افزود: برخی زنان که به علت شروع درمان های مربوط به انواع سرطان ها و یا یائسگی زودرس، امکان صاحب فرزند شدن را با استفاده از گامت خود را از دست می دهند که با استفاده از تکنیک های جدید انجماد بافت تخمدان می توانند در آینده از گامت خود صاحب فرزند شوند.

کد خبر 113021

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز