گروه اقتصادی: تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که در 4 ماه نخست امسال2.3برابر کل صادرات غیرنفتی واقعی بدون احتساب صادرات میعانات گازی، کالا وارد کشور شده است

کشتی واردات

گمرک اعلام کرد: حجم صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در 4ماهه ابتدای سال‌جاری به 9میلیارد و 145میلیون دلار رسید که رشد بیش از 21درصد را نشان می‌دهد. براساس آمار رسمی گمرک، صادرات غیرنفتی واقعی ایران بدون احتساب میعانات گازی به 7میلیارد و 771میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته31.44 درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: حجم واردات کالا به کشور در همین مدت با بیش از 17درصد افزایش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 18 میلیارد و 449 میلیون دلار رسیده است.آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران همچنان منفی است؛ هرچند حجم تجارت خارجی ایران هم به لحاظ ارزش و هم از لحاظ وزن افزایش یافته است به‌گونه‌ای که وزن صادرات غیرنفتی 20 میلیون و 620 هزار تن بوده که به لحاظ وزن نیز 22.21  درصد رشد داشته است.

همچنین وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به 18 میلیون و 557 هزار تن رسیده که در مقایسه با سال قبل 36.63 درصد رشد داشته است.براساس اعلام دفتر آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران وزن کالاهای وارداتی در 4ماهه نخست سال‌جاری 14میلیون و 724 هزار تن بوده که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10.69 کاهش داشته است.

بنزین و طلا؛ صدرنشین واردات

آمار گمرک تایید می‌کند که در 4ماهه نخست امسال بنزین و طلا و البته شمش آهن و فولاد صدرنشین کالای وارداتی ایران بوده‌اند به‌گونه‌ای که5.31 درصد از کل ارزشو 9.4  درصد از وزن کالاهای وارداتی به واردات بنزین اختصاص دارد. این گزارش می‌افزاید: پس از بنزین، طلای خام برای مصارف غیرپولی و شمش آهن و فولاد غیرممزوج، رتبه دوم و سوم را در سبد وارداتی ایران به خود اختصاص داده‌اند.

گمرک ایران تصریح می‌کند که در 4 ماه ابتدایی امسال امارات متحده عربی30.08 درصد  از کل ارزش واردات ایران را به‌خود اختصاص داده و به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران با فاصله محسوس نسبت به دیگر کشورها در رتبه نخست جای گرفته است. پس از امارات، چین و آلمان نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

کد خبر 112837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز