شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: فصل تابستان، برای اغلب خانواده‌ها با دغدغه «ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس» توأم است، الزام به پرداخت پول در طول سال تحصیلی، گرفتن تعهد و شرط معدل، از مشکلاتی است که معمولا خانواده‌ها در این فصل با آن روبه‌رو می‌شوند

ثبت نام مدارس

اما امسال مشکلات ثبت‌نام با اینترنتی شدن آن و نظارت دقیق بر این امر رو به کاهش گذاشته ‌است. البته شاید تخلفاتی نیز در برخی مدارس کشور رخ دهد که مسئولان آموزش و پرورش وعده داده‌اند که با آنها برخورد قانونی ‌شود، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به ادعاهایی درباره دریافت شهریه در مدارس دولتی اعلام کرد: با همه توان بر نحوه عملکرد مدارس هنگام ثبت‌‌نام دانش‌آموزان نظارت جدی و دقیق می‌شود تا جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود و اگر کوتاهی مشاهده شود با آن برخورد قانونی می‌شود.

برخورد با مدیران متخلف

رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در باره نحوه نظارت بر ثبت‌نام مدارس دولتی اعلام کرد: افزون بر 100 نفر بازرس که از تیر‌ماه تا پایان شهریور ماه بر امر ثبت‌نام مدارس دولتی نظارت دارند، نظارت نامحسوس نیز از طریق رسیدگی به شکایات مردمی و سامانه 1820 صورت می‌گیرد.

زکریا یازرلو گفت: فقط مدارس ابتدایی مجاز به دریافت مبلغی برای کتاب‌های درسی، سنجش نوآموزان، شناسنامه سلامت و بیمه حوادث دانش‌آموزی هستند و دریافت پول هنگام ثبت‌نام تخلف محسوب می‌شود.

مدارس غیردولتی

ثبت‌نام در مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد، تابع مقررات خاص این مدارس است ولی مدارس یاد شده نیز از پذیرفته‌شدگان خود حق دریافت هیچگونه وجه اضافه بر وجه ثبت‌نام مصوب نخواهند داشت.رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در این باره گفت: شهریه ثابت و فوق برنامه تمامی مدارس غیردولتی به استناد ماده 15 قانون تاسیس و اجرای مصوبه 18 شورای نظارت مرکزی فروردین امسال توسط مناطق آموزش و پرورش تعیین شده است و جزئیات شهریه همه مدارس غیردولتی روی سایت آموزش و پرورش شهر تهران قرار گرفته است.

یازرلو با بیان اینکه دریافت شهریه خارج از نرخ مصوب ممنوع است اعلام کرد: انعقاد قرارداد با ولی دانش‌آموز در 2 نسخه الزامی است و والدین دانش‌آموزان دقت کنند که رسید پرداخت شهریه همراه با نسخه عقد قرارداد را نزد خود نگه دارند.

البته والدین برخی از دانش‌آموزان که در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان پذیرفته شده‌اند نسبت به دریافت شهریه زیاد در این مدارس معترض هستند.

مادر یکی از دانش‌آموزانی که برای ثبت‌نام مراجعه کرده از دریافت شهریه گله داشت و این پرسش را مطرح کرد: آیا شهریه مدارس استعدادهای درخشان که دولتی است باید بیش از مدارس غیر‌دولتی باشد.وی گفت: چون توان پرداخت شهریه چند میلیونی را نداشتیم تصمیم گرفتیم فرزندمان را به مدرسه عادی دولتی بفرستیم.

نحوه طرح شکایات

شماره‌ تلفن‌های واحد‌های نظارت بر ثبت‌نام مدارس شهر تهران از سوی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام شد.
واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با شماره تلفن‌های 88954506 و 88964006، نمابر 88961131، پیام‌گیر 88979509، آدرس سایت www.tehranedu.ir و پیام کوتاه 30001100008 به شکایات مردم در بخش ثبت‌نام رسیدگی خواهد کرد.

همچنین والدینی که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده یا می‌کنند در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند شکایات خود را با شماره تلفن‌های 82282985، دفتر مدیرکل مدارس غیردولتی 88843051، دفتر معاونت و نظارت بر مدارس غیرانتفاعی 88320364 و سایتdmgh.medu.ir مطرح کنند.

کد خبر 112721

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز