یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

دکتر سید محمد ابوترابی: همین چند روز پیش خبر ارتباط بین شیوع مالاریا و ‌ایدز منتشر شد.

در همین مدت کوتاه، ‌این خبر در مجامع جهانی خیلی تاثیر گذار بوده است، چرا که بانک جهانی، یک بودجه 180 میلیون دلاری برای کمک به کشورهای آفریقایی و به ویژه نیجریه در مبارزه با مالاریا اختصاص داد. البته عده‌ای معتقدند قضیه کمی ‌پیچیده‌تر از ‌این حرف‌هاست.

گویا‌این افزایش بودجه مبارزه با مالاریا از سوی بانک جهانی، به نوعی اقدامی‌ برای رفع اتهامات قبلی به بانک جهانی است.

اتهامات گذشته

اعلام اختصاص بودجه جدید برای مبارزه با مالاریا در آستانه اجلاسی صورت می‌گیرد که قرار است در آمریکا برگزار شود.

در اجلاس مالاریا که روز جمعه، 15 دسامبر، برگزار می‌شود، مقام‌های آفریقایی و سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت و شرکت کنندگان ‌این اجلاس درباره مبارزه جهانی علیه بیماری مالاریا صحبت خواهند کرد.

عده‌ای معتقدند مشکل جدیدی برای مالاریا در جهان رخ نداده که بانک جهانی به یک باره و در آستانه ‌این اجلاس تصمیم گرفته تا بودجه مبارزه با ‌این بیماری را افزایش دهد.

اما شاید ماجرا به‌این برگردد که بانک جهانی در اوایل سال جاری میلادی متهم شده بود درباره برنامه‌های خود در مبارزه با مالاریا گزارش‌های دروغ منتشر کرده و با توزیع داروهای بی اثر وجوه زیادی را به هدر داده است.

بانک جهانی ‌این اتهامات را که در مجله معتبر پزشکی لانست درج شده بود، در آن زمان رد کرد. اما اکنون که میزان بودجه مبارزه با مالاریا در آفریقا از سوی بانک جهانی افزایش یافته، می‌تواند جوابی مجدد به آن اتهامات باشد.

آفریقا در آتش مالاریا

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 300 میلیون نفر از مردم جهان دچار بیماری مالاریا می‌شوند که حدود 90 درصد آنها در آفریقا زندگی می‌کنند. این طور که از آمار کشورهای آفریقایی برمی‌آید، نیجریه بیشترین مشکل را با مالاریا دارد.

مالاریا بیماری است که در اثر آلودگی به نوعی انگل از خانواده پلاسمودیوم ایجاد می‌شود. ‌این انگل در هنگام گزش پشه آنوفل جنس ماده به بدن بیمار وارد شده و بعد از مدتی باعث بروز تب و لرز‌های دوره‌ای می‌شود.

مالاریا علی‌رغم ‌اینکه تاکنون واکسن نداشته ولی درمان دارد و از طریق مبارزه با پشه آنوفل قابل پیشگیری است. اما با‌این همه‌این بیماری سالانه حدود یک میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند که بسیاری از آنها کودکان آفریقایی هستند.

کد خبر 11227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز