دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

با اینکه آلودگی آب تهران مدتی است از سوی نهادهای مختلف مطرح شده اما در روزهای اخیر با اظهارات علنی برخی مقامات و رسانه‌ای شدن آن، این موضوع ماهیت علنی‌تری به‌خود گرفت

و نگرانی تهرانی‌ها را افزایش داد. البته این موضوع پایان ماجرا نبود و بعد از اظهارات وزیر بهداشت که رسما آلودگی آب برخی مناطق تهران را تایید و توصیه کرد که  زنان  باردار و کودکان شیرخوار از آب تهران ننوشند، وزارت نیرو به‌عنوان متولی آب تهران دیروز اعلام کرد که آب  پایتخت  سالم است.این اظهارات متناقض، سردرگمی و سرگردانی را هم به نگرانی مردم تهران اضافه کرد.

دیروز وزیر نیرو در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت، این اظهارات را سنواتی خواند.
مجید نامجو گفت: نیترات آب تهران یک موضوع سنواتی بوده و موضوع جدیدی نیست.
وی افزود: اظهارنظر وزیر بهداشت در مقابل سؤالی بوده که خبرنگاران مطرح کرده‌‌اند.

به گزارش مهر، وی که تلویحا آلودگی آب تهران را پذیرفته، اضافه کرده که راه حل این معضل در تهران اجرای طرح فاضلاب شهر است. وی همچنین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به تهران موسوم به سد ماملو را نیز دیگر طرحی دانست که معضل آلودگی آب تهران را برطرف می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر 30درصد از منابع آبی مورد نیاز در کلانشهر تهران از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و اگر مشخصات آب سالم را داشته باشد، در مخازن تزریق خواهد شد. نامجو ادامه داد: اگر نیترات آب چاه بالاتر از استاندارد باشد، آن چاه از مدار خارج می‌شود یا آب آن با آب چاه دیگری که سالم است ترکیب شده تا در نهایت معیارهای آب شرب آشامیدنی در محدوده مجاز قرار گیرد.

با وجود این، یک مقام دیگر وزارت نیرو برخلاف وزیر نیرو که تلویحی امکان آلودگی آب را پذیرفته، اعلام کرده که آلودگی آب تهران غیرممکن است.به گزارش ایلنا، محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ضمن تکذیب هرگونه آلودگی آب تهران، اخبار مربوط به آلودگی‌ آن و میزان بالای نیترات موجود در آب برخی مناطق تهران را بی‌اساس خواند.

پرورش گفت: در شهر تهران، هر ثانیه 37 مترمکعب آب تولید می‌شود که از این میزان، 25 مترمکعب از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود که از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار است.

این درحالی است که احمد مشیری، مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آبفای تهران به شبکه خبر گفت: 10 درصد آب جنوب تهران که بعد از اختلاط با آب‌های سطحی توزیع می‌شود نیتراتش از استاندارد جهانی‌50،  بیشتر است و نیترات موجود در آن بین60 تا 65 است که این هم فقط در 3 ماه تابستان به‌دلیل گرمای زیاد هوا و مصرف بالای آب است.

نیترات آب شرب بخشی از جنوب تهران بالاتر از حد استاندارد است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: نیترات آب آشامیدنی منطقه 6 آبفای تهران از حد استاندارد بالاتر است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر کاظم ندافی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت، در حال حاضر غلظت نیترات در آب آشامیدنی منطقه 6 آبفای تهران که بخش محدودی از جنوب تهران را دربرمی‌گیرد، از حد استاندارد بالاتر است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به این قضیه خانواده‌هایی که از شیرخشک برای تغذیه شیرخوار  زیر 6 ماه در این منطقه استفاده می‌کنند از آب شبکه آبرسانی برای این منظور استفاده نکنند.

ندافی افزود: همچنین آب آشامیدنی کودکان در این منطقه تهران از آب‌های بطری‌شده استاندارد تامین شود.وی با توصیه به  زنان  باردار برای خودداری از نوشیدن آب شبکه آبرسانی در این منطقه از آبفای تهران  اظهار داشت: برای سایر اقشار مردم در منطقه یادشده رعایت مورد خاصی الزامی نیست.

منطقه 6 آبفای تهران با منطقه 6 شهرداری تهران متفاوت است و همشهریان تهرانی با مراجعه به قبض آب خود می‌توانند از منطقه آبفای خود مطلع شوند.

کد خبر 111972

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز