شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد، تصریح کرد:

هرکدام از افراد شورای نگهبان که جابه‌جا شوند همان رویکرد و عملکرد حقوقی خود را خواهند داشت.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران که با سی‌امین سالروز تاسیس شورای نگهبان مقارن شده بود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در طول 30 سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: از تاریخ 25 تیرماه سال 1359 تا امروز 2 هزار و 757 مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده است که از این تعداد حدود 90‌درصد مصوبات مورد تایید این شورا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اصل 98 قانون اساسی مبنی بر اینکه شورای نگهبان تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: از 177 اصل قانون اساسی، 70 اصل آن از سوی شورای نگهبان بنا به درخواست تفسیر شده است که در حقیقت حدود 160 مورد درخواست تفسیر بوده که در چند مورد مکرر بیان شده است.

نظارت بر حدود 40  انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در تشریح عملکرد این شورا در طول 30 سال گذشته یادآور شد: 54 انتخابات در 45 دور برگزار‌شده که شورای نگهبان بر حدود 40 انتخابات و همه‌پرسی نظارت داشته است.

در ادامه این نشست خبرنگاری با طرح این سؤال که برخی معتقدند حضور شخصیت‌های جدید در شورای نگهبان موجب تغییر آرایش سیاسی این شورا خواهد شد، خواستار ارزیابی سخنگوی این نهاد شد که کدخدایی در پاسخ گفت: به‌دلیل آنکه شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد، هرکدام از افراد که جابه‌جا شوند همان رویکرد و عملکرد حقوقی خود را خواهند داشت و ان‌شاءالله با حضور هر فرد در این شورا همکاری خوبی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به تشکیل هیاتی برای تعیین تکلیف وقف دانشگاه آزاد از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و پرسید که آیا عضوی از شورای نگهبان نیز در این هیات حضور دارد، گفت: اعضای شورای نگهبان به‌عنوان عضو شورا عضو این هیات نیستند و اطلاعات بیشتر را در این رابطه از روابط عمومی قوه‌ قضاییه سؤال کنید.

خبرنگاری با اشاره به گفته‌ امام (ره) مبنی بر اینکه عدم‌اجرای قانون شرعا حرام است، به گفته‌ برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت آنان معتقدند دولت مصوبات مجلس شورای اسلامی را که به تایید شورای نگهبان رسیده، اجرا نمی‌کند که کدخدایی در پاسخ  عنوان کرد: همه‌ مسئولان کشور به این مطلب واقف هستند و همه قصد اجرای قانون را دارند و کسی را ندیده‌ایم که بخواهد قانون را اجرا نکند.

شورای نگهبان نیز وظیفه‌ای در جهت اجرای قانون ندارد و دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حیطه اختیارات خود این وظیفه را برعهده دارند.

کد خبر 111783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز