پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرام امیری که با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و عربستان در مراسم حج ربوده شده بود و بامداد پنجشنبه 24 تیر وارد تهران شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، امیری در حالیکه فرزندش را هم در بغل گرفته بود، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: دو ماه اول که در آمریکا بودم، تحت شدیدترین شکنجه های روحی و روانی سازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا (سیا) قرار گرفتم.

وی افزود: هدف اصلی این موضوع،‌ بازی سیاسی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران بود و در واقع دولت آمریکا تا هیچ زمانی، قبل از آنکه از خاک آمریکا خارج شوم هیچ اظهار نظر رسمی درباره حضور من در خاک خودش نکرد.

امیری تصریح کرد: من این پرسش را از دولت آمریکا دارم در حالی که ادعا می کردند من با آنها همکاری می‌کنم و اسناد و مدارکی دارند که با آمریکا همکاری می کنم، چرا وجود مرا در خاک آمریکا یک بار تأیید نکردند و اجازه ندادند با رسانه ها آزادانه مصاحبه کنم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر که پرسید  مقامات دولت آمریکا ازجمله کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفته است شما آزادانه به آمریکا رفته اید، در آنجا آزاد بوده‌اید و الآن هم آزادانه برگشته اید، نظر شما درباره این موضع آمریکایی ها چیست؟ گفت: من واقعاً تعجب می کنم از وزیر امورخارجه آمریکا که مدعی حقوق بشر است و می گوید که من در آمریکا آزاد بوده ام و آزادانه به آن کشور رفتم.

امیری اضافه کرد: مدارکی دارم که نشان می دهد من در آنجا آزاد نبودم و اجازه تماس با هیچ کس را نداشتم و زیرنظر افراد مسلح سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بودم، پس چگونه است که خانم کلینتون و دولتمردان آمریکا از سازمان اطلاعات مرکزی خود خبر ندارند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها در مقابل اطلاعاتی که می خواستند چه امتیازاتی ادعا می کردند به شما بدهند؟ گفت: در این عملیات ربایش، بحث اصلی تبلیغات روانی بود که می خواستند راه بیندازند.

امیری افزود: یک پژوهشگر ساده هستم و کار محرمانه ای در دانشگاه نداشتم که آمریکا بخواهد از آن استفاده کند و بحث اصلی، بحث روانی و فشار بر جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: به من گفتند در یک مصاحبه 10 دقیقه ای با شبکه CNN بگویم که پناهنده شده ام و به خواست خودم به آمریکا آمده ام و حاضر بودند 10 میلیون دلار به من بدهند و تا آخرین لحظه که می خواستم خاک آمریکا را ترک کنم، یک تلفن به من داده بودند که اگر از رفتن به ایران صرفنظر کنید تا 50 میلیون دلار پول می دهیم و نیازی به مصاحبه هم ندارید و هر کشور اروپایی که بخواهید شما و خانواده تان را به آنجا منتقل می کنیم و در آنجا شما را تحت حمایت مالی و سازمانی قرار می‌دهیم و مشکلی پیش نمی‌آید.

کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر که پارسال در مدینه منوره ربوده شده بود؛ گفت: از طریق مجامع بین‌المللی موضوع ربوده شدنم را پیگیری می کنم، چون ضربه و فشار روانی که به من و خانواده‌ام وارد شده است قابل جبران نیست و دولت آمریکا در برابر جرمی که مرتکب شده است باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: من یک پژوهشگر دانشگاهی هستم و در سایت های نطنز و فُردو هیچ فعالیتی نداشتم و طرح این موضوع، حربه ای برای فشار سیاسی به ایران بود.

شهرام امیری همچنین در این مصاحبه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: تاکنون هیچ گونه تحقیقات و پژوهش هسته‌ای انجام نداده ام.

قشقاوی معاون وزیر امورخارجه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی با برشمردن اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی شهرام امیری تأکید کرد: این حق طبیعی آقای امیری و جمهوری اسلامی است که این موضوع ربایش برای استیفای حقوق تضییع شده وی و جبران خسارات وارد شده به آقای امیری پیگیری شود و ادامه یابد.

قشقاوی همچنین ارتباط میان آزاد شدن امیری و آزادی احتمالی 3 تبعه آمریکایی را که در ایران نگهداری می شوند، رد کرد و آن را بخشی از سناریوسازی های رسانه های خارجی دانست و کاملاًکذب و بی اساس خواند.

وی همچنین یادآور شد تاکنون هیچگاه در موضع گیری های رسمی از آقای امیری به عنوان دانشمند هسته ای یاد نشده است.

قشقاوی تأکید کرد: آنچه امیری در مصاحبه مطبوعاتی بیان کرد، بیان شفاف واقعیاتی است که در 14 ماه اخیر بر او رفته است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست تصریح کرد: موضوع گروگان گیری شهرام امیری به عنوان پژوهشگر ایرانی را که برخلاف تمام موازین بشری است در تمامی مجامع علمی دنیا پیگیری خواهیم کرد.

ملاباشی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که یکی از ارتش سه و نیم میلیون نفری پژوهشگران کشورمان با حفظ مرزهای خطوط قرمز اعتقادی، سیاسی و فرهنگی دوباره به خاک کشورمان بازگشت.

ملاباشی از پایداری شهرام امیری در مقابل باج خواهی های دولت آمریکا تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 111650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز