چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: بازار خودرو که پیش از این با سهمیه‌بندی بنزین رکود نسبی را تجربه کرده بود این روزها واکنش محسوسی به اخبار مطرح شده در زمینه حذف سهمیه‌بندی و تک نرخی شدن قیمت بنزین از نیمه دوم امسال نداشته است.

با وجود این نمی‌توان تأثیر سفرهای تابستانی و افزایش تقاضا برای خودرو در این فصل را در ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو نادیده گرفت و احتمال کاهش نسبی قیمت‌ها با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به مهر‌ماه دور از ذهن نیست. به‌رغم این گمانه‌زنی‌ها آنچه اکنون در بازار خودرو بیش از هر چیز دیگر مشهود است، بی‌تفاوتی بازار به حذف یا تداوم سهمیه‌بندی بنزین است؛ گرچه در برخی موارد حاکم شدن قیمت‌های حتی کمتر از قیمت‌های فروش کارخانه در بازار خرید و فروش خودروهای تولید داخل نیز رویت می‌شود.

با مطرح شدن مباحثی نظیر حذف سهمیه‌بندی بنزین از نیمه دوم امسال، برخی فعالان بازار خودرو از تأثیر حداقلی این اقدام بر بازار خودرو خبر داده و اعلام می‌کنند که این امر رکودی در خرید و فروش خودرو ایجاد نمی‌کند.

اکنون عرضه ماهانه 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای به صاحبان خودروهای سواری شخصی به قیمت لیتری 100‌تومان موجب شده است تا قیمت یارانه‌ای این 60 لیتر 6‌هزار تومان باشد اما اگر این میزان سهمیه بنزین را با قیمت آزاد 400‌تومان محاسبه کنیم ارزش 60‌لیتر بنزین برابر با 24‌هزار تومان خواهد بود.

با این روند اکنون صاحبان خودروهای شخصی تنها 18هزار تومان در هر ماه بابت یارانه بنزین دریافت می‌کنند و در صورتی که قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای (‌که قرار است از نیمه دوم امسال عرضه شود) را 400‌تومان قلمداد کنیم قطع این یارانه، چشم‌انداز چندان روشنی را پیش روی بازار خودرو قرار نخواهد داد؛ گرچه برخی فعالان بازار معتقدند قطع سهمیه‌بندی بنزین تأثیر چندانی بر فروش خودروها نخواهد داشت و شاید به میزان کمی بر قیمت خودروهای با قیمت متوسط حدود 10تا12میلیون تومان تأثیرگذار باشد.

همچنین به‌نظر می‌رسد حذف یارانه بنزین تأثیر چندانی در قیمت خودروها در محدوده قیمتی 30تا50میلیون تومان نداشته باشد چرا که اکنون این نوع خودروها از سهمیه بنزین برخوردار نیستند.

کمتر از قیمت کارخانه

با وجود این دیدگاه‌ها شاید بتوان قیمت‌های پایین‌تر کنونی برخی خودروهای داخلی در بازار نسبت به قیمت تحویل شرکت‌های خودروسازی را نشانه‌ای از تبعات منفی حذف یارانه بنزین بر بازار خودروهایی قلمداد کرد که در حال حاضر از سهمیه سوخت ماهانه 60‌لیتر برخوردار هستند. قیمت کنونی خودرو در بازار آزاد تا حد زیادی به قیمت کارخانه‌ نزدیک شده که این امر ناشی از عرضه زیاد خودرو از سوی خودرو‌سازان داخلی است که موجب شده تا حدی بازار سیاه برخی خودروها از بین برود.

این شرایط موجب شده که اکنون قیمت هر دستگاه پژو‌206 تیپ 2 با ترمز ضد‌قفل به 14‌میلیون و 100‌هزار تومان برسد که تقریبا 30‌هزار تومان پایین‌تر از قیمت کارخانه است.
همچنین هر دستگاه پژو‌206 صندوق‌دار مدل‌V8 به قیمت 16‌میلیون و 950‌هزار تومان و مدل V20 این خودرو 14‌میلیون و 600‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گزارش فارس، گرچه خبری از عرضه سمند معمولی در بازار نیست اما این روزها هر دستگاه سمند LX حدود 14‌میلیون و 900‌هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو‌405 به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو نیز 100‌هزار تومان زیر قیمت کارخانه و به قیمت 12‌میلیون و 900‌هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

بازار نیمه‌تعطیل خودرو

بازار خودروی تهران طی هفته جاری تقریبا به حالت نیمه‌تعطیل در آمد.  بعد از اعلام تعطیلی 2روز از هفته جاری (20 و 21 تیر) توسط هیأت دولت و گرم‌شدن بی‌سابقه هوا در کشور، این هفته بازار خودروی تهران روزهای نیمه‌تعطیلی را پشت سر گذاشت به‌نحوی که طی این هفته و به‌ویژه در روزهای تعطیل تعدادی از نمایندگی‌های فروش خودرو در تهران تنها صبح‌ها باز بوده و بعدازظهرها به‌دلیل کمبود مشتری تعطیل بودند.

بر این اساس طی هفته‌‌ جاری قیمت بیشتر خودروها تغییر نکرده و تقریبا ثابت مانده است. همچنین براساس اعلام برخی فعالان بازار خودرو، تقاضا برای خرید در تابستان امسال نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته حدود 30درصد کاهش داشته است. این در حالی است که پیش‌تر انتظار می‌رفت، از ابتدای خردادماه امسال به بعد بازار خودرو کمی رونق گیرد که تاکنون این انتظار برآورده نشده است.

کد خبر 111572

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز