مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

ارزش‌ها و هنجارهایی که ما به آنها پایبندیم از 2راه در ما نهادینه می‌شوند؛ یا به آنها ایمان قلبی داریم

 و خود به ارزش آنها پی برده‌ایم یا سازمان‌هایی یا نهاد‌هایی با مجموعه فعالیت‌های خود ما را برای رسیدن به اهمیت آنها یاری کرده‌اند. حجاب نیز از آن دست ارزش‌هایی است که با ترکیبی از دو روش در جامعه ارزشمند است.پوشش زنان و نگاه‌های فرو‌افتاده و بی‌آلایش مردانی که در جای جای این سرزمین زندگی می‌کنند نمود بارزی از پایبندی جامعه به عفاف است. اما در این میان فعالیت‌های فرهنگی را در توسعه عفاف نباید نادیده گرفت.

حجاب در سال1363 تبدیل به قانون شد. در قانون مجازات اسلامی هم برای خاطیان آن معادل ۷۲ ضربه شلاق در نظر گرفته شد. نگاه سلبی و ایجابی کم‌کم جای خود را به نگاه فرهنگسازی داد و سازمان‌ها با روش‌های تشویقی خود در گسترش آن تلاش کردند اما شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 5سال پیش کم کاری سازمان‌ها را در فرهنگسازی با ارائه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف گوشزد کرد. در گزارش زیر راهبرد‌هایی که برای سازمان ملی جوانان، آموزش و پرورش، مرکز امور زنان و خانواده و وزارت کشور در نظر گرفته شده است به اختصار می‌آید.

سازمان ملی جوانان که مخاطبانش 19 تا 29سال سن دارند بایستی شیوه‌های کارآمد جهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در حوزه‌های مرتبط با جوانان را طراحی کند و ضوابطی را برای این منظور برای رعایت عفاف توسط تشکل‌های غیردولتی درنظر بگیرد.

تبیین و معرفی شیوه‌ها و راهکارهای مناسب برای ارتباط سالم و پاک جوانان و اهمیت‌زدایی از نماد لباس و آرایش مبتذل به‌عنوان شیوه‌ای برای ارتباط، تحقیق و مطالعه پیرامون اثرات منفی تأثیر فرهنگ فاسد و غیراخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی جوانان، برنامه‌ریزی در مورد بهینه‌سازی‌ فرهنگ عفاف در اوقات فراغت با اولویت اجرای برنامه‌ها به تفکیک دختران و پسران، در نظر گرفتن معیار عفاف در انجام پیمایش‌های ملی جوانان و ارائه گزارش‌های آن به دستگاه‌های مرتبط، انجام تحقیقات کاربردی و آسیب‌شناسی درخصوص علل اجتماعی بالا رفتن سن ازدواج، ایجاد مراکز مشاوره‌ای محلی، برگزاری میزگرد و انجام مناظره درخصوص فلسفه عفاف و حجاب، تشویق و تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز و معرفی افراد نمونه با توجه به الگو بودن آنها در زمینه پوشش، مواردی است که سازمان ملی جوانان بایستی در دستور کار خود قرار دهد.

وزارت آموزش و پرورش

این وزارتخانه با حدود 17میلیون مخاطب دانش‌آموز بایستی آموزش، ساماندهی، توجه و به‌کارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس را بر عهده بگیرد و کارهایی مانند تحقیقات لازم در مورد بسط حیا و عفاف در مدارس، گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات در کتب درسی همه مقاطع تحصیلی، اهتمام به مثبت‌نگری و زیبا اندیشی در مورد این موضوع در تألیف کتب، اجرای مسابقات فرهنگی - هنری و علمی با هدف جهت دهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب، تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز (با توجه به ملاک‌های حجاب و عفاف و علم)، آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش افزایی برای والدین (خصوصا مادران) و توجیه آنها نسبت به رعایت حریم عفاف در خانه و محیط‌‌های اجتماعی از طریق انجمن اولیا و مربیان، تعیین رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در پوشش دانش‌آموزان با رعایت موازین و ضوابط شرعی جهت تأمین سلایق مختلف، محرم‌سازی محیط‌های آموزشی و پرورشی و اداری به‌منظور ایجاد زمینه بروز نیازهای دختران با حفظ سادگی و موازین و ضوابط شرعی برای جلوگیری از خودنمایی آنها در مجامع عمومی، آشناکردن جوانان - خصوصاً دختران - برای شناخت توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس، آشناکردن خانواده‌ها و جوانان با اصول ازدواج آسان و تشکیل خانواده‌ در سنین پایین‌تر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از طریق کتب درسی، استفاده از شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک، آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط انسانی و اجتماعی متعادل در خانواده و جامعه از طریق کتب درسی، تهیه و تدوین نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تقویت بنیه اعتقادی و دینی، غنی‌سازی‌ اوقات فراغت دانش‌آموزان، در نظر گرفتن امتیازاتی از نظر انضباطی برای دانش‌آموزانی که پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند و پاسخگوبودن مدیر مدرسه درصورت عدم‌رعایت عفاف و حجاب از طرف دانش‌آموزان و... انجام دهد.

مرکز امور زنان و خانواده

شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین نهاد‌هایی که افراد جامعه با ارزش‌ها و هنجارها آشنا می‌شوند و شاید آن را باور کنند خانواده باشد. براساس راهکار‌هایی که شورای انقلاب فرهنگی بر عهده مرکز امور زنان و خانواده گذاشته، این مرکز وظایفی از این دست دارد که درخصوص فلسفه حجاب و عفاف و شیوه‌های رواج آن در کشور و پاسخگویی به شبهات طرح‌شده در زمینه حجاب پاسخگو باشد، پودمان آموزشی ترویج فرهنگ عفاف برای خانواده‌ها تدوین کند، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای ارباب‌رجوع‌ها در دستگاه‌های اجرایی تشکیل دهد، همایش، کنفرانس و نشست تخصصی برگزار کند، NGO‌هایی که درخصوص ترویج فرهنگ عفاف فعالیت می‌کنند را تشویق کند، با سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج نمادها و الگوهای لباس‌های بومی ایرانی همکاری کند و از مراکز تولید و توزیع لباس‌های ملی و اسلامی حمایت کند.

وزارت کشور

زیر مجموعه‌های وزارت کشور بسیار گسترده است و فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه بیشتر به چشم می‌آید. تهیه شناسنامه اجتماعی مناطق مختلف کشور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با توجه به تنوع فرهنگ‌ها و اعتقادات دینی مردم هر منطقه و برنامه‌ریزی جهت تقویت فرهنگ عفاف متناسب با آداب و رسوم آنها یکی از راهکارهایی است که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

براساس تصمیم این شورا، نظارت بر عملکرد و ارتباطات اقلیت‌های دینی از نظر فرهنگ و پوشش آنان و جلوگیری از پوشش‌های نامناسب در اجتماع و تذکر دادن در مورد رعایت قوانین مربوط به حجاب به آنان بر عهده وزارت کشور است.

همچنین تهیه و تدوین قوانین و پیگیری مصوبات درخصوص پشتیبانی حقوقی از سازمان‌های مربوط نظیر قوه قضاییه و نیروی انتظامی به تناسب اعلام نیاز اینگونه ارگان‌ها در زمینه برخورد با معضلات و ناهنجاری‌های اخلاقی، بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با هدف افزایش ضریب امنیت اخلاقی جامعه، در شورای اجتماعی و تأمین استان‌ها، همکاری با قوه قضاییه جهت اجرای مؤثر طرح‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، توجیه، آموزش و نظارت بر چگونگی پوشش و حجاب اتباع بیگانه و الزام آنان به رعایت ضوابط عفاف و حجاب، کنترل مرزها به‌منظور جلوگیری از تردد باندها و افرادی که درخصوص تجارت فحشا فعالیت می‌کنند، مراقبت از مرزهای آبی و خاکی کشور به‌منظور جلوگیری از هرگونه تردد و نقل و انتقالات غیرمجاز در چارچوب سیاست‌های امنیتی و انتظامی و قوانین مربوطه بر عهده وزارت کشور و سازمان‌های زیرمجموعه آن است.

وزارت کشور باید  به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری بر همه ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها جهت رعایت عفاف و حجاب نظارت کند و در صدور مجوز سازمان‌های غیردولتی و نظارت مستمر بر فعالیت آنها با تأکید بر توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نظارت و دقت کند.

اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و طرح‌های ملی منطبق بر هویت ایرانی - اسلامی در کانون‌های زنان و جوانان در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نیز از وظایف این وزارتخانه است.

کد خبر 111365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز