یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

مینا شهنی: آمارها از وجود جمعیت 6 تا 9 میلیونی فاقد دفترچه بیمه درمانی خبر می‌دهد. ‌4‌سال پیش وزیر رفاه وقت اعلام کرد که این تعداد جمعیت نیازمند چتر بیمه درمانند.

اجرای پروژه بیمه پایه درمان همگانی ایرانیان که به‌منظور برخورداری تمام جمعیت کشور از بیمه درمانی تعریف شده بود آغاز شد و مسئولان بر این باور بودند که به محض اجرای این پروژه مشکل تمام جمعیت فاقد دفترچه بیمه حل خواهد شد.

سازمان بیمه خدمات درمانی به‌عنوان مجری طرح معرفی و به صدور دفترچه برای تمامی جمعیت هدف ملزم شد، کشمکش بر سر بودجه شروع شد و بالاخره چرخ بیمه پایه همگانی به‌راه افتاد.

بعد از این همه کشمکش که تقریبا 2 سال طول کشید انتظار ارائه‌کنندگان طرح و مجریان این بود که به چشم بر هم زدنی استقبال مردم آنچنان پرشور باشد که در زمان کوتاهی چتر بیمه درمان تمامی کشور را در برگیرد.

اما حالا با گذشت 2 سال از آغاز اجرای طرح، تنها 2‌میلیون و 500‌هزار نفر از این بیمه بهره‌مند شده‌اند و جالب اینکه مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی گفته استقبال مردم از این طرح بسیار قابل توجه بوده‌ است.  رحمت‌الله حافظی در اثبات استقبال مردم از این طرح گفت: هم‌اکنون 2میلیون و 500‌هزار نفر تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گرفته‌اند و  استقبال از این بیمه به حدی بوده که در شهر تهران استقبال ثبت نام روزانه به 3هزار و 200 نفر هم رسیده است.

براساس قوانین تعیین شده تمام کسانی که دفترچه بیمه درمانی ندارند می‌توانند با پرداخت 50درصد از سهم حق بیمه از مزایای بیمه پایه درمان استفاده کنند و درصورتی که کسی توانایی پرداخت این 50‌درصد را هم نداشته باشد، می‌تواند با ارائه معرفی‌‌نامه از کمیته امداد به‌صورت رایگان بیمه شود.

با وجود تمامی این تسهیلات، آمارها از استقبال 2‌میلیون و 500‌هزار نفر خبر می‌دهند. همین آمارهای رسمی از وجود 6 تا 9‌میلیون بیمه‌نشده در کشور خبر داده‌بودند. به این ترتیب تعداد کسانی که با وجود نابرخورداری از بیمه درمان حاضر نبوده‌اند. از این نوع بیمه استفاده کنند در کمترین حالت ممکنه3.5 میلیون نفر و در بیشترین حالت6.5میلیون نفر خواهد بود.

شاید یکی از دلایل عدم‌استقبال مردم از طرح بیمه پایه درمان مربوط به نارضایتی از خدماتی باشد که در این نوع بیمه تعریف شده و ارائه می‌شود. در هر حال بهتر است مسئولان دلایل این عدم‌استقبال را مشخص کنند تا حداقل در برنامه‌ریزی‌های بعدی به واقعیت نزدیک‌تر شوند.

کد خبر 110973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز