همشهری آنلاین: درخواست محمود عباس،رییس تشکیلات خود گردان فلسطین برای برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و قانونگذاری در فلسطین با مخالفت حماس مواجه شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سخنان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره برگزاری انتخابات زودهنگام را کودتا علیه مشروعیت و در تعارض با قانون اساسی فلسطین دانست. 
   
خبرگزاری فرانسه  به نقل از اسماعیل رضوان سخنگوی جنبش حماس اعلام: «هر گونه اقدام غیرقانونی ریاست تشکیلات خودگردان یا هر گروه دیگری را نخواهیم پذیرفت زیرا این گونه اقدامات کودتا علیه مشروعیت و دموکراسی است.»

رضوان همچنین گفت: «این گونه اقدامات عرصه سیاسی فلسطین را بحرانی خواهد کرد در حالی که ما به حماسه‌ای ملی به شدت نیازمندیم.»

وی افزود: «تنها راه برون‌رفت از این بحران، تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین از راه گفتگو و بازگشت به میز مذاکرات است.»

همچنین محمود الزهار،وزیر امور خارجه فلسطین نیز سخنان محمود عباس را مملو از مغلطه خواند و افزود ما انتخابات زود هنگام مجلس فلسطین رارد می‌کنیم.

به گزارش شبکه خبری الجزیره،وصفی کبها وزیر امور اسرای فلسطینی هم در واکنش سریع به تصمیم محمود عباس برای برگزاری انتخابات زودهنگام گفت:اولویت تشکیل دولت وحدت ملی است و تنها راه حل موجود تشکیل این دولت است.

محمود عباس (ابومازن) روز شنبه در سخنرانی خود  در رام الله با انتقاد گسترده از دولت فعلی حماس و مسوول خواندن این دولت نسبت به بسیاری از بحران‌های جاری در مناطق فلسطینی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین شد.

وی با با تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام در مناطق فلسطینی تصریح کرد: من دستور تشکیل کمیته‌ی انتخابات را داده‌ام که در اسرع وقت این کمیته زمینه مناسب جهت برگزاری این انتخابات را فراهم کند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی فلسطین، ملت منبع اصلی قدرت و تعیین حکومت هستند، پس بگذارید ملت حرف آخر را بزند.

به گزارش ایسنا وی هم چنین گفت: خطاب من تنها به فتح یا حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی نیست بلکه خطاب من با تمام ملت فلسطینی است که بدانند من برای خروج از بحران فعلی فلسطین دست به چنین اقدامی زده‌ام و هم چنان معتقدم تشکیل حکومت متحد ملی با شرایط لازم جهت خروج از بحران فعلی و در راس آن از میان برداشتن محاصره‌ی اقتصادی بین‌المللی علیه فلسطین امری لازم و ضروری است.

ابومازن با انتقاد شدید از جنبش حماس گفت: دولت حماس اعتقادی به مشروعیت سازمان آزادی بخش فلسطین ندارد در حالی که خارج از فلسطین تحت سایه این سازمان که از سوی جامعه‌ی جهانی مشروعیت دارد، اقدامات خود را انجام می‌دهد.

وی هم چنین گفت: محاصره‌های اقتصادی و سیاسی موجود علیه فلسطین نتیجه عملکرد دولت حماس است که با مشروعیت بین‌المللی موجود حرکت نکرده است.

وی گفت: حماس با ربودن سرباز اسراییلی تاکنون منجر به کشته شدن 500 فلسطینی و زخمی شدن 4000 تن دیگر شده است.

وی هم چنین تصریح کرد: موضوع اسیران فلسطینی از مهم‌ترین موضوعاتی هست که به عنوان یک قضیه مقدس جزو اولویت اول حکومت فلسطین است.

وی گفت: من خود رسمیت حکومت حماس را به امضا در آورده‌ام و بر اساس قانون می‌توانم کنار گذاشتن این حکومت را اعلام کنم.

ابومازن با اشاره به اظهارات محمود زهار گفت: او می‌گوید اگر این حکومت منحل شود جنگ‌های داخلی در فلسطین رخ خواهد داد اما به او می‌گویم ما را از این حرف نترسان و من می‌توانم همانطوری که این حکومت را بر سر کار آوردم به راحتی آن را کنار بگذارم زیرا این یکی از حقوقی است که به من داده شده است.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی شکست طرح دولت قطر برای تشکیل حکومت متحد فلسطینی همین دولت حماس بوده است .

ابومازن هم چنین اظهار داشت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد که فلسطین به جنگ‌های داخلی و درگیری‌های داخلی کشیده شود و معتقدیم که سازمان آزادی بخش فلسطین مشروعیت بین‌المللی و منطقه‌یی را دارد و تنها منبع مشروع و رسمی ملت فلسطین همین سازمان است.

وی گفت: حکومت حماس نباید یک حکومت الهی باشد البته این توصیفی است که خود حکومت به خود می‌دهد زیرا به ما اجازه نمی‌دهد که از آن انتقاد کنیم.

کد خبر 11097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز