یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی فوتبال آرژانتین در حالی با جام نوزدهم خداحافظی کرد که اظهارنظرهایش در تاریخ ثبت می‌شود

بدون آن که توضیحی درباره آنها بدهد

دیه‌گو آرماندو مارادونا، سرمربی پر حاشیه آرژانتین با شکست تیمش برابر آلمان با جام نوزدهم خداحافظی کرد و فرصت نشد تا بگوید چرا باید پله و بکن بائر را در موزه نگاه کنیم یا چرا آرژانتین می‌تواند اسپانیا را با نتیجه 10 بر 1 شکست دهد و اگر ده گل می‌زند ماجرای آن یک گل خورده چیست؟

نگاهی به برخی اظهار نطرهای مارادونا در جام جهانی 2010 می‌تواند جالب توجه باشد (دقت کنید که تمام این حرف‌ها در مدت زمان برگزاری جام جهانی گفته شده است.)

* از شنیدن حرف‌های پله تعجب نخواهم کرد. سخنان او پشیزی برای من ارزش ندارد. پله بهتر است در موزه باشد و مردم با تماشای او به یاد تاریخ فوتبال بیفتند.

شنیدن جملاتی از زبان پلاتینی هم برایم طبیعی است زیرا من و او همیشه ارتباط دوری با هم داشته‌ایم و فقط به هم سلام و خداحافظ می‌گفتیم. البته ما می‌دانیم فرانسوی‌ها و پلاتینی چطور آدم‌هایی هستند. بهتر است او ما را راحت بگذارد.

* پیش از شروع مسابقات جام‌جهانی بسیاری از منتقدان از تیم خرده گرفتند و انتقادات مرگباری از آرژانتین کردند. خوشحالم با برد برابر یونان و دو برد قبلی به آنها نشان دادیم تصورات و انتقاداتشان غلط است. حالا وقت آن رسیده که همین آقایان منتقد بیایند و از تک تک اعضای تیم عذرخواهی کنند.

*اگر با اسپانیا بازی کنیم این تیم را 10 بر 1 شکست می‌دهیم. این تیم با داشتن بازیکنانی چون ژاوی، تورس، ویا و سیلوا، از سوئیس شکست خورد و اگر دل‌بوسکه دوست دارد این تراژدی را فراموش کند، من هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

*من به خاطر یک اشتباه داوری یک عمر سرزنش شده‌ام و بالاخره هم مشخص نشد دست من داور را فریب داد یا دست خدا. این مهم نبود، مهم این بود که داور بازی با مکزیک اشتباه کرد. داور آن شب خیلی راحت و آسوده خوابید و هیچ مشکلی هم پیش نیامد.

گل مارادونا به انگلیس که با دست به ثمر رسید.

گل انگلیس را دیدید؟ داور با یک اشتباه این تیم را نابود کرد اما جای هیچ اعتراضی نیست چرا که تابلوی نتایج هرگز تغییر نمی‌کند. گل ما هم هر چه بود به هر حال از دید داور سالم تشخیص داده شد.

* دست فابیانو دست خدا نبود. او در بازی برزیل و ساحل عاج توپ را به خوبی با دستش کنترل کرد و یک هندبال آشکار بود. نکته غم‌انگیز این صحنه آن بود که داور پس از این گل لبخند زد و نقطه وسط زمین را نشان داد، در حالی که در آن دیدار که من گل زدم ندیدم داور بخندد. داور کاملا مردد بود. او حتی به کمکش هم نگاه کرد اما او هم چیزی ندیده بود و داور حتی منتظر واکنش تماشاگران هم بود که چیزی ندید.

بعد از گل فابیانو همه پرسیدند چرا داور این خطا را ندید ضمن این که برزیل از حریف پیش بود و در این دیدار بدون این گل هم برنده از زمین خارج می‌شد. این یک اتفاق معمولی در فوتبال است که گاهی اوقات رخ می‌دهد.

*صعود اسپانیا پشیزی نمی‌ارزد چرا که این تیم با گل آفساید صعود کرد.

* شواین اشتایگر مشکل روحی دارد. او باید به فکر خودش باشد و نگران چیز دیگری نباشد. آلمانی ها هنوز به خاطر ناکامی در جام جهانی 2006 و شکست در فینال یورو  2008 عصبانی و کینه‌ای هستند اما این دلیل نمی‌شود هر چه که بر زبانشان آمد بگویند. به شواین اشتایگر بگویید که نگران چیزی نباشد. کار به پنالتی هم نمی‌کشد که او هم اکنون بازی را در آن شرایط تفسیر کند.

*جوانی آلمان برگ برنده آنها است نه نقطه ضعف، و برگ برنده ما تجربه است. صبر کنید تا در میدان باقی حرف‌ها را بزنیم.

* متاسفم که حریف بزرگی همچون آلمان را دست کم گرفتیم. البته من مطمئن هستم که این نتیجه فقط در زمین رقم نخورده و از خارج از زمین شکل داده شده است. البته در این ارتباط باید تحقیق کرد تا مشخص شود ماجرا چه بوده است.

مارادونا با جام جهانی خداحافظی کرد و تریبون‌ها را از دست داد تا فرصت نداشته باشد بار دیگر به منتقدانش توهین کند یا لااقل پاسخ آنها را به سبک خودش بدهد.

اسطوره در یکی از کنفرانس‌های خبری خود پس از پیروزی تیمش خطاب به منتقدان گفت: "حالا وقت عذرخواهی منتقدان است " بی آن که بداند نقد منتقدان همچنان به قوت خود باقی بود و هست. این منتقدان همچنان از خود و یا در صورت امکان از مارادونا می‌پرسند آن شب برای چه با سرعت بالای 100 کیلومتر و در حالی که شدت مصرف مشروبات الکلی از خود بی‌خودش کرده بود به مغازه‌های کنار خیابان برخورد کرد و پزشکان بیمارستان ناپولی به خاطر دوز بالای مواد مخدر مصرف شده نتوانستند تا یک هفته قفسه سینه آسیب دیده‌اش را تحت بیهوشی عمل کنند.

منتقدان اسطوره همچنان مشتاقند تا دیه‌گو افشاگری کند و بگوید که آن شب چه شد و بر او چه گذشت که ناگهان سردسته باند مواد مخدر وانسان شد و نشان خالکوبی بازوی راستش به حمایت از پدرخوانده سیسیلیا تغییر کرد.

منتقدان دیه‌گو دوست دارند از اسطوره بپرسند چرا نمی‌خواهد پسرش را ببیند و چرا در دادگاه یکی از همسرانش در سیسیل حاضر نمی‌شود.

منتقدان مارادونا می‌پرسند چگونه دست او دست خدا بود اما در مورد دیگر بازیکنان دست خدا نیست؟ مگر هند با هند فرقی می‌کند؟

منتقدان دیه‌گو از خود می‌پرسند که چرا پلیس ایتالیا هر بار به خاطر عدم پرداخت مالیات‌های سال‌ها گشت و گذار در این کشور، مارادونا را در فرودگاه بازداشت کرده و به خواهش پلیس بین‌الملل او را موقتا آزاد می‌کنند.

منتقدان دیه‌گو این‌ سؤال برایشان مطرح شده که چگونه است آفساید تقریبا میلی‌متری ویا در بازی اسپانیا و مکزیک باعث شده که او بگوید صعود ماتادورها پشیزی نمی‌ارزد اما صعود آرژانتین با گل چند متر آفساید ته‌وز بدون مشکل است.

اظهارات مارادونا البته مختص به جام نوزدهم نیست. او پس از صعود تیمش به جام جهانی در کنفرانس خبری حرکت زشت و ناشایستی خطاب به خبرنگاران انجام داد که حتی برخی رسانه‌های اروپایی نیز از گفتن آن خودداری کردند. این توهین اسطوره باعث شد فیفا او را محروم و جریمه کند.

با این حال اسطوره برای فوتبال‌دوستان جهان همچنان اسطوره است و هنوز هم برای کوچکترین بیماری یا مصدومیت، تمام کلیساهای بوینوس آیرس برایش پر می‌شود، اما منتقدان او هرگز میدان را خالی نمی‌کنند.

فارس

کد خبر 110949

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز