گروه سیاسی: شرط‌های تازه ایران برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌‌‌ای که روز دوشنبه در نهاد ریاست‌جمهوری و از زبان رئیس‌جمهور شنیده‌شد، واکنش‌هایی را از سوی دبیر کل سازمان ملل، رسانه‌های شرقی و غربی و برخی مقامات طرف گفت‌وگوی هسته‌ای ایران برانگیخت.

خبرگزاری رویترز با پوشش خبری لحظه به لحظه نشست خبری ساختمان پاستور، سخنان احمدی‌نژاد درباره تعویق مذاکره هسته‌ای با غرب را تیتر کرد.رویترز در این گزارش که  آن را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد درباره جریان مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: ایران آماده ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود است اما پس از اعمال دور جدید تحریم علیه این کشور، درصدد تعویق مذاکرات طی هفته‌های آتی به‌منظور تنبیه غرب است.

روزنامه نیشن پاکستان نیز به اظهارات احمدی‌نژاد درباره خواسته ملت ایران که مقاومت در برابر قدرت‌‌های زورگو است، پرداخت.شبکه الجزیره نیز تعویق مذاکره هسته‌ای تا اواخر آگوست را تیتر کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه ارث تایمز نیز به اظهارات احمدی‌نژاد درباره آمادگی ایران برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ماه آگوست پرداخت. در همین حال خبرگزاری فرانسه به اظهارات رئیس‌جمهوری ایران درباره تعویق جریان مذاکرات هسته‌ای به‌منظور تنبیه کردن غرب اشاره کرد. رسانه‌های عربی از جمله العربیه و بی‌بی سی عربی نیز سخنان احمدی‌نژاد درباره تعویق مذاکرات هسته‌ای تا ماه آگوست را مورد توجه قرار دادند.

محمود احمدی‌نژاد درخصوص مذاکره با 1+5 گفت: ایران مذاکرات را عقب می‌اندازد و این، جریمه‌ای برای بی‌اخلاقی آنان است تا ادب شوند و رسم گفت‌وگو با ملت‌ها را یاد بگیرند.

تحریم، راه مذاکره را نبسته است

از سوی دیگر دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار گفت‌وگوهای بیشتر درباره برنامه هسته‌‌ای ایران شد و گفت که تحریم‌های جدید علیه تهران در را به روی حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران با غرب نبسته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان‌کی‌مون، ساعاتی پس از نشست خبری در تهران، در جمع خبرنگاران گفت: اگر چه در قطعنامه شورای امنیت، تحریم‌های جدیدی اتخاذ شده است، در همچنان برای یک راه‌حل از طریق مذاکرات باز است.او گفت که در حاشیه نشست سران گروه 20 در کانادا با مقامات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا درباره ایران صحبت کرده است.

دبیر کل سازمان ملل از ایران و 5عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) به علاوه آلمان خواست که مذاکرات را از سر گیرند.
بان کی‌مون گفت: من همچنان از سران کشورهای مربوط می‌خواهم که برای حل نهایی این موضوع به مذاکراتشان ادامه دهند.

پیشنهاد روسی در سرزمین‌های اشغالی

در همین حال، وزیر خارجه روسیه، ایران، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به برگزاری مذاکراتی در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای فراخواند.به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف دیروز در گفت‌وگو با ایتارتاس خواستار آن شد که روسیه‏، آمریکا و آژانس با ایران در مورد مبادله سوخت هسته‌ای برای رآکتور پزشکی تهران گفت‌وگو کنند.

لاوروف که در سفر به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در بیت‌المقدس سخن می‌گفت، به جزئیات درخواست خود برای مذاکرات اشاره‌ای نکرد.وزیر خارجه روسیه اما پیش از این پیشنهاد، در جریان دیدار با تزیپی لیونی، رهبر حزب لیکود رژیم‌صهیونیستی گفت: باید در ارتباط با ایران قانع شده و از این موضوع که برنامه هسته‌ای این کشور واقعا صلح‌آمیز است مطمئن شویم.

او ادامه داد: باید بر عملکرد ایران در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و مصوبات آژانس انرژی هسته‌ای تاکید کنیم همچنین باید ایران را به روند مذاکرات برگردانیم.
وزیر خارجه روسیه پیش از این سفر تاکید کرده بود که مسکو تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا اوضاع درباره مسئله هسته‌ای ایران تنها از راه سیاسی ‌ـ ‌ دیپلماسی حل شود.

لاوروف در این‌باره گفت که موضع اصولی مسکو براساس جایگزین‌ناپذیر بودن روش‌های سیاسی‌ـ‌ دیپلماسی حل برنامه هسته‌ای ایران استوار است؛ چرا که استفاده از روش‌های دیگر غیرقابل‌قبول و غیرسازنده است.

در انتظار پاسخ تهران

این خواسته مسکو در حالی اعلام می‌شود که احمدی‌نژاد، در نشست خبری روز دوشنبه از تغییر طرف‌های جدید گفت‌وگوی هسته‌ای خبر داد که جایگزین کشورهای 1+5 می‌شوند و یا به جمع آنها اضافه خواهند شد.

او در پاسخ به خبرنگار همشهری درباره طرف‌های تازه گفت‌وگوی هسته‌ای ایران، تاکید کرد: این کشورها، کشورهای مستقلی هستند که اساس و روش کارشان منطق است. احمدی‌نژاد ادامه داد: ما به‌زودی اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

همزمان با اظهارات وزیر خارجه روسیه، خبرگزاری آکی به نقل از منابع رسمی فرانسوی اعلام کرد: پاریس منتظر پاسخ تهران به سؤالات مطرح شده از سوی این کشور و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

این منابع در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر از سرگیری مذاکره در اواخر آگوست بیان کرد: مواضع فرانسه تغییر نکرده پس این کشور آماده گفت‌وگو با تهران در وین است اما ایران باید به سؤالات ‌آژانس و همچنین سؤالات مطرح شده از سوی پاریس درباره توافق تبادل سوخت هسته‌ای میان ترکیه، ‌ایران و برزیل پاسخ دهد.

کد خبر 110653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز