گروه شهری: براساس گزارش‌های دریافتی از شرکت کنترل کیفیت هوا، وضعیت هوای تهران از نظر میزان آلاینده‌‌های آلی، خطرناک توصیف شد

به گزارش همشهری، 8 تیر اعضای شورای شهر تهران در دویست و نود و چهارمین جلسه علنی خود پس از شنیدن گزارش نگران‌کننده معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست این شورا قانع شدند تا یک فوریت طرحی را به تصویب برسانند که براساس آن اقدامات لازم برای کاهش آلاینده‌های آلی فرار در هوای شهر تهران صورت پذیرد.

به گفته ابتکار، منشأ آلاینده‌های آلی نظیر بنزن، تولوئین و دیزایلین از بخارات بنزین حاصل می‌شود. وی میزان این ترکیبات خطرناک در هوای تهران را 20 برابر حد مجاز اعلام کرد و خواستار اقدامات قاطعانه برای رفع این معضل شد. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از شکست طرحی سخن گفت که چندی پیش تحت عنوان طرح کحاب (کاهش حدود آلاینده‌های بنزین) با هدف کاهش آلودگی هوا ناشی از بخارات پمپ بنزین‌ها از سوی وزارت نفت به اجرا درآمده بود.

وی اظهار داشت: هم برای سوخت و هم ساخت خودرو،  قانون استانداردهایی وضع کرده است که رعایت این ضوابط و مقررات باید از سوی دولت جدی گرفته شود. ابتکار در این باره به لزوم نصب دستگاهی به‌نام کنیستر روی خودروها اشاره کرد که بخارهای ناشی از بنزین را جمع می‌کند.

وی به لزوم استاندارد‌سازی‌ تانکرهای انتقال بنزین به پمپ بنزین از سوی وزارت نفت اشاره کرد؛ به‌گونه‌ای که هنگام انتقال سوخت،  بخارات آن در هوا پخش نشود.

پایش مداوم وضعیت آلودگی هوا از دیگر مواردی بود که رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در گزارش خود بر آن تاکید کرد و گفت: شورای شهر در مقوله کنترل میزان آزبست هوای تهران نیز طرحی را ارائه خواهد کرد؛ چراکه میزان این آلاینده هم در هوای تهران بیش از حد مجاز است.

وی با اشاره به اینکه دیروز روز جهانی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی بود، افزود: جانبازان شیمیایی ما در هوایی چنین آلوده بیشتر آسیب می‌بینند.بنا بر این گزارش، اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت کاهش آلاینده‌های آلی فرار در هوای شهر تهران رای دادند. 

همچنین یک فوریت لایحه پیشنهاد و معرفی 6 نفر به‌عنوان قائم مقام ذیحساب در مناطق و واحدهای تابعه شهرداری رای نیاورد.دیروز بیادی،  دانشجو، شکیب و کاشانی نارضایتی خود را نسبت به عملکرد ذیحسابان شهرداری اعلام کردند. از نظر آنها سیاست‌های مصوب شورای شهر در مورد ذیحسابان تا‌کنون عملی نشده و ذیحسابان از‌آنجا که نماینده شهرداری هستند، دستورات و مصوبات شورا را رعایت نمی‌کنند و این باعث شده تا نقش نظارتی شورای شهر کمرنگ شود.

از نظر آنها شهرداری تهران زحمات زیادی برای شکل گرفتن ذیحسابی در مجموعه مدیریت شهری کشید و خیلی هم خوب شروع شد اما به همان خوبی ادامه نیافت و به همین دلیل نیازمند اصلاح سیستم هستیم. چمران، رئیس شورای شهر نیز گفت: ذیحسابی که شورای شهر تایید می‌کند قانونا باید کارمند رسمی شهرداری باشد.

این قوانینی است که واو به واو آن را خودمان وضع و تصویب کردیم بنابراین اگر می‌خواهید به‌گونه‌ای دیگر کار ذیحسابی دنبال شود باید برای ساختار و نحوه اجرا و نوع ارتباط‌شان با شورای شهر فکر دیگری کنیم و مشخص شود چه کار می‌خواهیم بکنیم.

کد خبر 110650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز