گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارنظری متفاوت با سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی براساس نرخ تورم را درست دانست

اما تاکید کرد: ما در شرایط هدفمندکردن یارانه‌ها قرار داریم و اگر تا یک ماه دیگر به‌دلیل اجرای این قانون تورم افزایش پیدا کند، نمی‌توانیم نرخ سود را کاهش دهیم.

به گزارش همشهری،  این اظهارنظر محمود بهمنی که روز گذشته در نشست صبحانه اتاق تهران بیان شد، نشان از اختلاف نظر بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر سر رابطه نرخ سود بانکی و تورم دارد.

31خرداد شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش همشهری، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی براساس تورم را مغایر با قانون عملیات بانکداری بدون‌ربا اعلام و تصریح کرد: نرخ سود سپرده‌های مردم براساس تورم کاهش می‌یابد اما نرخ سود تسهیلات بانکی براساس نوع عقود و سودآوری فعالیت‌ها تعیین می‌شود.

اما رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع نمایندگان بخش خصوصی با بیان اینکه در آینده برای نرخ تسهیلات کف و سقف خواهیم گذاشت، اظهار کرد: اینکه نرخ سود براساس نرخ تورم باشد درست است و باید نرخ سود مطابق با نرخ تورم تعیین شود.

او تاکید کرد: برای حفظ سپرده‌ها باید بیش از نرخ تورم سود به سپرده‌گذاران بدهیم. وی افزود: ما نمی‌دانیم که هدفمندکردن یارانه‌ها در چند مقطع و چند ساله اجرا می‌شود تا بتوانیم براساس آن محاسبات خود را انجام دهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی قرض‌الحسنه‌ها تحت اسامی ائمه از مردم پول می‌گرفتند و با نرخ 30 تا 35 درصد تسهیلات می‌دادند، گفت: بافت کشور و فرهنگ ما به‌گونه‌ای است که اگر صندوق قرض‌الحسنه پول ما را ندهد شیشه‌های بانک مرکزی می‌شکند.

او همچنین بر ضرورت تفکیک نظام قرض‌الحسنه از نظام بانکی تاکید و تصریح‌کرد: بهترین روش این بود که صندوق‌ها تحت نظارت سازمان اقتصاد اسلامی باشند. بهمنی درخصوص دشواری‌های پیش روی فعالان بخش خصوصی برای گشایش اعتبار گفت: ما در شرایط خاصی هستیم و نمی‌توانیم از هر کسی سرمایه بگیریم اما شما فعالان بخش خصوصی هر جا که رفتید و توانستید تأمین مالی کنید ما ضمانت شما را می‌دهیم و LC‌های شما را گارانتی می‌کنیم.

راه‌اندازی طرح‌ جدید توجیه ندارد

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه بیش از 700 هزار میلیارد ریال پروژه‌های نیمه تمام در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ما الان نباید به‌دنبال طرح‌های جدید باشیم، باید به‌دنبال ظرفیت‌های خالی برویم؛ چراکه طرح‌های جدید در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن مخالفت با افزایش نرخ ارز در بازار داخلی گفت: ما 21 میلیارد دلار صادرات و 58 میلیارد دلار واردات داریم. حتی اگر فرض کنیم که با افزایش نرخ ارز از صادرات سود می‌بریم، آیا منطقی است که به خاطر 21 میلیارد دلار سود، 58 میلیارد دلار ضرر کنیم؟

اگر افزایش نرخ ارز داشته باشیم واردات و تولیدگران می‌شود و تورم افزایش پیدا می‌کند. اگر صادرات 3 برابر واردات بود افزایش نرخ ارز خیلی دلپذیر می‌شد، بنابراین ما باید سیاست‌هایمان طوری باشد که از این افزایش قیمت‌ها سود ببریم.

توان بانک‌ها تمام شده است

او در واکنش به خواسته‌های بخش خصوصی گفت: ما هم می‌پذیریم که با اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند اما توان تسهیلات بانک‌ها تمام شده است و اینجا می‌طلبد که به مجلس فشار بیاورید تا مصوبه 150هزار میلیاردی را تصویب کند تا بتوانیم به واحدهای تولیدی کمک کنیم.

انتقادها و خواسته‌های بخش خصوصی

وعده دولت برای اجرای سیاست‌های انبساط پولی چه شد؟

چرا بانک‌ها در زیان شریک نمی‌شوند؟

سود و جرایم بدهکاران ناشی از رکود گرفته نشود.

تسهیلات با سود 12 درصد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

چرا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سلیقه‌ای عمل می‌کنند؟

برخی بانک‌ها شرخر استخدام می‌کنند! چرا؟

بانک‌ها سیاست بدنام کردن بخش خصوصی را در پیش گرفته‌اند.

کد خبر 110569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز