گروه دانش و سلامت: آژانس فضایی ژاپن (ژاکسا) عملیات بازکردن کپسول هایابوسا را با امید یافتن نمونه‌هایی از خاک اخترواره ایتوکاوا آغاز کرده است

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا در 13 ژوئن 2010 پس از سفر فضایی 7 ساله در منطقه‌ای دور افتاده در استرالیا به زمین نشست. آرزوی آژانس فضایی ژاپن این است که کپسول هایابوسا حاوی نمونه‌هایی برگرفته از سطح اخترواره ایتوکاوا باشد.

در این صورت این نخستین باری خواهد بود که نمونه خاک یک اخترواره به‌صورت مستقیم و توسط یک فضاپیما به زمین آورده شده است. اکنون برای کشف این پدیده، عملیات بازکردن کپسول توسط متخصصان ژاکسا آغاز شده است.

تا‌کنون ژاکسا از ردیابی گاز کم فشاری درون کپسول گزارش داده است اما تا به حال ماهیت این گاز و فرازمینی بودن یا نبودن منشأ آن آشکار نشده است.براساس گزارش پاپ ساینس، انتظار می‌رود متخصصان برای بازکردن این کپسول و یافتن آنچه در خود پنهان کرده است، یک هفته یا بیشتر زمان صرف کنند. با این حال ژاکسا هنوز اعلام نکرده این زمان صرف احتیاط متخصصان در باز کردن کپسول خواهد شد یا به‌دلیل ناتوانی آنها در بازکردن کپسول به این مدت طولانی نیاز است.

تلاش برای ثبت رکورد پرواز کاوشگر ژاپنی در کتاب گینس

آژانس فضایی ژاپن در تلاش است تا رکورد پرواز کاوشگر هایابوسا را در کتاب برترین‌های جهان، گینس به ثبت برساند. به گزارش مهر، این آژانس فضایی یک درخواست رسمی را به‌منظور به رسمیت شناختن رکورد پرواز کاوشگر هایابوسا به مؤسسه گینس در لندن ارسال کرده است.

این کاوشگر اخیرا پس از طی مسافت 5 میلیارد کیلومتر در مدت 7 سال به زمین بازگشت. به گفته مقامات آژانس فضایی ژاپن، این طولانی‌ترین پرواز رفت و برگشت به طرف یک جرم آسمانی غیراز ماه است.

این کاوشگر بدون سرنشین که 510کیلوگرم وزن دارد 9می‌2003 از مرکز فضایی کاگوشیما در ژاپن پرتاب شد. ماموریت هایابوسا بررسی شهاب‌سنگ ایتوکاوا بود. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه،  بازگشت این کاوشگر در ژانویه 2007 آغاز شد اما به‌دلیل مشکلات فنی که هایابوسا با آنها درگیر بود، بازگشت به زمین 3 سال به طول انجامید و سرانجام عملیات فرود به زمین در جنوب استرالیا با موفقیت انجام شد.

زمانی که این فضاپیما تنها 7میلیون و 600 هزار کیلومتر از زمین فاصله داشت دومین تصحیح مسیر به سمت زمین را انجام داد. زمانی که هایابوسا به فاصله 40هزار کیلومتری از زمین رسید، کپسول حاوی نمونه‌های شهاب سنگ آزاد شد.

لایه محافظ موجود روی این کپسول می‌بایست از آن در برابر حرارت بالای اتمسفر محافظت می‌کرد و در نهایت این کپسول با کمک چتر نجات در بخشی از کشور استرالیا فرود آمد. حتی اگر هایابوسا نتوانسته باشد از خاک شهاب‌سنگ نمونه برداری کند، سطح کپسول از رسوباتی پوشیده شده است که قابل بررسی و تجزیه است.

هایابوسا به‌گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند شهاب سنگ را لمس کرده و از سنگ‌ها و خاک آن نمونه‌برداری کند. هایابوسا از استرالیا به ژاپن برگردانده شد تا کپسول محتوی نمونه‌های شهاب سنگی که با خود آورده است، مورد بررسی قرار گیرد. اینکه آیا هایابوسا موفق به نمونه برداری از خاک این شهاب‌سنگ شده است یا نه هنوز نامشخص باقی مانده است.

کد خبر 110557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز