درحالی‌که با گذشت حدود 4 ماه از انتخابات عراق، هنوز دولت جدید این کشور تشکیل نشده است

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون نسبت به دخالت‌های خارجی در روند سیاسی این کشور هشدار داد.نخست‌وزیر عراق با انتقاد از رویکرد فهرست العراقیه به ریاست علاوی، دخالت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را سبب به تاخیر افتادن تشکیل دولت جدید و پیچیده شدن روند سیاسی عراق دانست.

وی گفت: متأسفانه باید بگویم که به خاطر دخالت‌های خارجی، عامل ملی برای هر نوع تصمیم‌گیری از بین رفته است. مالکی تاکیدکرد: این مسئله خطرناکی است که باید به آن توجه شود چرا که با این دخالت‌ها ما به راه‌حل نخواهیم رسید و چنین دخالت‌هایی به منزله این است که تشکیل دولت آینده منوط به برنامه سیاسی کشورهای دیگر خواهد بود.

مالکی همچنین مخالفت خود با برگزاری نشستی با حضور احزاب سیاسی برای رفع اختلاف موجود بر سر تشکیل کابینه را رد کرد و گفت: در شرایطی که احزاب نتوانسته‌اند به توافق اولیه دست‌یابند، سرنوشت چنین نشستی از پیش تعیین شده و محکوم به شکست است.

عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به تازگی پیشنهاد کرده بود که جلساتی برای گفت‌وگوی همه احزاب سیاسی عراق جهت دستیابی به راه حلی برای شکل‌گیری دولت جدید این کشور تشکیل شود. 

مالکی ضمن انتقاد از هم‌پیمانان سیاسی‌اش گفت: درخواست‌های ائتلاف ملی در زمینه چشم‌پوشی‌ها درخصوص تشکیل دولت را نمی‌پذیرم. این مسئله به روشنی اختلاف‌های مالکی با ائتلاف ملی عراق را که شریک ائتلاف دولت قانون در فراکسیون اتحاد ملی محسوب می‌شود، نشان داد.

مالکی همچنین پیشنهاد حکیم برای پیشنهاد 2نامزد برای پست نخست‌وزیری را هم رد کرده است که نشان می‌دهد وی همچنان خود را تنها فرد شایسته برای تشکیل دولت جدیدعراق می‌داند.

این اظهارات مالکی در حالی صورت گرفت که به تازگی کریستوفر هیل، سفیرآمریکا در عراق در اظهاراتی تأمل برانگیز اعلام کرد که آمریکا توان تاثیرگذاری بر روند تشکیل دولت جدید عراق را ندارد و هرگز در این رابطه موفق نخواهد شد.

همچنین مالکی یک روز پس از سفر حکیم به سوریه و مذاکره با بشار اسد مداخلات خارجی و بین‌المللی را عامل تشکیل نشدن دولت عراق اعلام کرده است. این در حالی است که عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرده که  عدم‌تشکیل دولت جدید عراق پس از گذشت چند ماه از انتخابات باعث یاس مردم این کشور شده است.

بحران تشکیل دولت عراق در حالی با به نتیجه نرسیدن رایزنی‌های سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد که قطع‌مکرر برق در این کشور، خشم مردم را به‌دنبال داشته است. به‌دنبال تظاهرات مردم در استان‌های مختلف، علی‌دباغ، سخنگوی دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق استعفای وزیر برق کابینه را پذیرفته است. درحالی‌که دمای هوا در عراق در برخی نقاط به بیش از 54 درجه  می‌رسد برق در این کشور تا 20 ساعت در روز قطع می‌شود.

هفته گذشته تظاهرات مردم بصره در اعتراض به این مسئله به خشونت کشیده شد و با تیراندازی نیروهای امنیتی حداقل 2 نفر کشته شدند. سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که به احتمال زیاد حسین شهرستانی، وزیر نفت عراق سرپرستی وزارت برق این کشور را تا معرفی وزیر جدید به پارلمان برعهده خواهد داشت. در روزهای اخیر، مراجع دینی شهر نجف نیز اعتراض علیه معضل کمبود برق را حق مردم عراق دانسته و خواستار تحرک دولت در این مسئله شده بودند.

نخستین نیروگاه هسته‌ای عراق در صحرای نجف

مقام‌های دولتی عراق درنظر دارند با توجه به معدن اورانیوم کشف شده در استان نجف، با کمک کارشناسان بین‌المللی ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در این کشور را برای تولید برق آغاز کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد شورای استانداری شهر نجف درنظر دارد با دعوت از کارشناسان اروپایی و آمریکایی، ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را در صحرای نجف برای تولید برق آغاز کند.

هادی سلامی، از اعضای شورای استانداری شهر نجف در این باره گفت: وجود معدن اورانیوم در شهر نجف ساخت نیروگاه هسته‌ای در این استان را تسهیل می‌کند. وی تصریح کرد: ما توانایی حمایت از شرکت‌های خارجی که آمادگی مشارکت در طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای صلح آمیز را داشته باشند، داریم.

این مقام عراقی طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در شهر نجف برای تولید برق را گام بزرگی در راه پیشرفت این کشور دانست و تاکید کرد: ساخت این نیروگاه به حل معضل چند ساله کمبود برق در عراق پایان می‌دهد.

کد خبر 110332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز