همشهری آنلاین: وزیران نفت کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در یکصدوچهل وسومین اجلاس این سازمان در ابوجای نیجریه تصمیم گرفتند که از اول فوریه (۱۲ بهمن) ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود کم کنند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعضای اوپک در پایان اجلاس اعلام کردند که به منظور برقراری توازن میان عرضه و تقاضا و تامین منافع عرضه کنندگان و تولیدکنندگان، از اول فوریه 2007 ، 500 هزار بشکه از سهمیه تولید خود بکاهند.

همچنین در این اجلاس تصمیم براین شد که نشست عادی اوپک در 15 مارس 2007 (24 اسفند 85) در وین برگزار شود.

از سوی دیگر تمام وزیران نفت کشورهای عضو اوپک موافقت خود را با پیوستن کشور افریقایی آنگولا به این سازمان ، به عنوان عضو دوازدهم، اعلام کردند.

در خاتمه با موافقت اعضای کنفرانس، "عبدالله سالم البدری"، نامزد لیبی، به عنوان دبیرکل اوپک برای سه سال آینده انتخاب شد که انجام وظیفه در این سمت را از ابتدای ژانویه سال 2007 آغاز خواهد کرد.

لازم به ذکر است که سومین نشست سران اوپک در سال 2007 ، در عربستان سعودی برگزار می شود.

متن کامل بیانیه یکصد و چهل و سومین نشست اوپک

یکصد و چهل و سومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با تاکید بر ضرورت بررسی وضعیت بازار جهانی نفت در چند ماه آینده، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا از ابوجا پایتخت نیجریه، در بیانیه اوپک که پس از پایان نشست این سازمان در ابوجا، منتشر شد، آمده است: بررسی چشم انداز آینده بازار، از جمله وضعیت عرضه و تقاضا در سال 2007 میلادی، به ویژه در سه ماه نخست و دوم این سال و نیز چشم انداز بازار نفت در میان مدت، به طور روشن و واضحی، نشانگر عرضه بیش از حد نفت‌خام است، ضمن آن که سطح ذخایر نیز در سطح بالایی قرار دارد.

بر اساس این بیانیه، با وجود پیش بینی تداوم رشد اقتصاد جهانی، برآوردها نشان می‌دهد که سرعت این رشد در سال 2007 میلادی، کند خواهد بود، ضمن آن که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت در سال میلادی آینده، حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد که این میزان تقاضا، با بهره‌برداری از پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید کشورهای غیراوپک تا حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز، جبران خواهد شد.

این افزایش تولید، بالاترین سطح از سال 1984 میلادی، تاکنون به شمار می رود.

در بیانیه یکصد و چهل و سومین نشست اوپک تصریح شده است: اعضای کنفرانس، رضایت خود را از تصمیم نشست پیشین در دوحه، برای کاهش حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید روزانه نفت این سازمان از ابتدای ماه نوامبر 2006 میلادی، اعلام می‌کند. این تصمیم، در تثبیت و ایجاد تعادل در بازار موفق بود، هرچند قیمت‌ها در وضعیت باثباتی قرار نداشتند که بازتابی از تداوم عرضه بیش از حد نفت به بازار به شمار می‌رود.

در این بیانیه آمده است: با در نظر گرفتن تمام عوامل، کنفرانس اوپک تصمیم گرفت تا به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، تولید کنونی این سازمان، حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد که از ابتدای فوریه سال 2007 میلادی، (12 بهمن ماه) اجرایی خواهد شد، ضمن آن که اوپک، با در نظر گرفتن تمام عوامل به منظور حفظ ثبات در بازار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، بیش از هر چیز، به عزم سازمان برای تامین منافع عرضه کنندگان و تولیدکنندگان، به طور مساوی، تاکید دارد.

در بیانیه اوپک بر ضرورت بررسی و تحت نظر گرفتن شرایط بازار در ماه‌های آینده بیش از هر زمان دیگری، تاکید و اعلام شده است: نشست عادی آینده اوپک، در 15 مارس 2007 میلادی (24 اسفند 85) در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، تمام اعضای اوپک، بر اساس ماده 7 اساسنامه این سازمان، با پیوستن جمهوری آنگولا به اوپک، به عنوان عضو دوازدهم، موافقت کردند.
این تصمیم از ابتدای ژانویه سال 2007 میلادی (12 دی ماه 85)، عملی خواهد شد. بودجه این سازمان برای سال 2007 میلادی نیز در نشست یکصد و چهل و سوم اوپک تصویب شد.

در بیانیه اوپک آمده است: با موافقت اعضای کنفرانس، "عبدالله سالم البدری"، نامزد لیبی، به عنوان دبیرکل اوپک برای سه سال آینده انتخاب شد که انجام وظیفه در این سمت را از ابتدای ژانویه سال 2007 میلادی آغاز خواهد کرد. همچنین، کنفرانس موافقت کرد که سومین نشست سران اوپک در سال 2007 میلادی، در عربستان سعودی برگزار شود.

بنا بر بیانیه اوپک، افزون بر وزیران نفت اعضای این سازمان، وزیران نفت آنگولا، عمان و سودان و نیز نمایندگانی از کشورهای مصر و مکزیک نیز در یکصد و چهل و سومین نشست این سازمان در ابوجا، پایتخت نیجریه حضور داشتند.

کد خبر 11016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز