پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بسته سیاست‌های پولی و بانکی کشور به خوبی تنظیم شده است، گفت:

با اجرای این سیاست‌ها تلاش می‌کنیم بازار را به نفع منافع ملی کنترل و هدایت کنیم.

به گزارش واحدمرکزی خبر،محمود بهمنی امروز در حاشیه همایش سازمان اقتصاد اسلامی و صندوق های قرض الحسنه در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که در دوره گذشته به دلیل افزایش قیمت سکه بهار آزادی و طلا بالاتر از سقف قیمت های جهانی اعلام کردیم 5 میلیون سکه وارد بازار می کنیم و با عرضه 13 هزار سکه قیمت ها تعدیل شد، هر وقت نیاز باشد بانک مرکزی وارد خواهد شد.

وی افزود: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند بدون دلیل اقتصادی و منطقی بازار ارز و طلا را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

بهمنی در ادامه درباره ساماندهی صندوق های قرض الحسنه و موسسات پولی و اعتباری گفت: در این زمینه مصمم هستیم و از قرض الحسنه حمایت می کنیم و به طور کامل ساماندهی خواهیم کرد.

وی سازمان اقتصاد اسلامی را الگوی خوبی برای ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه دانست و گفت: صندوق‌هایی که زیر پوشش این سازمان هستند با مجوز هستند و با سازمان اقتصاد اسلامی توافق کرده‌ایم و مصوبه شورای پول و اعتبار را در این زمینه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این صندوق ها می توانند مانند گذشته و بهتر از آن به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در خصوص موسسات اعتباری و مالی که برای ساماندهی و گرفتن مجوز اقدام نکرده‌اند گفت: در طرح ساماندهی که اجرا شده است، هیچکدام از صندوق های قرض الحسنه آسیب ندیده‌اند و همه تلاش و تاکید ما این است که فعالیت آنها روانتر و قانونی شود و مشکلاتی در مسیر توسعه آنها ایجاد نشود.

بهمنی با بیان اینکه بیش از 800 واحد قرض الحسنه با اسامی مختلف زیرپوشش سازمان اقتصاد اسلامی قرار گرفته اند، گفت: مطمئن باشید اگر صندوقی قرض بگیرد و بیش از 20 تا 30 درصد سود بدهد دیگر وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ساماندهی موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه آرزوی سی ساله کشور بود که تحقق یافته است و دیگر معنا ندارد موسسه یا تعاونی اعتباری خارج از مقررات و مسائل شرعی و قانونی اسلامی فعالیت کند.

بهمنی هشدار داد: با واحدهای اعتباری و مالی که مقررات بانک مرکزی را رعایت نکنند به گونه ای دیگر رفتار خواهیم کرد.

وی دستاورد طرح ساماندهی و موسسات پولی و مالی را که از دو سال پیش آغاز شد و آخرین مهلت آن آذر پارسال بود و چندین بار هم مهلت مجدد داده شد، مفید و مثبت خواند و گفت: خیلی خوب همکاری شد که از همه فعالان این بازار تشکر می‌کنیم.

وی افزود: 801 تعاونی اعتبار را ساماندهی کردیم و مجوز داده‌ایم و اگر شما خبرنگاران تعاونی اعتباری را دیدید که بر خلاف عمل می‌کند به بانک مرکزی اطلاع دهید تا برخورد شود اما این موارد بسیار نادر است.

رئیس کل بانک مرکزی از ذکر اسامی موسسه‌های اعتباری که اخطار گرفته اند خودداری کرد و گفت: اسم بردن این موسسات مالی و اعتباری به صلاح نیست و نباید آبروی آنها ببریم و اصلا هدف ما این نیست که این کار را بکنیم.

وی تصریح کرد: هدف این است که با تعامل و همکاری دو جانبه همه فعالیت‌های پولی و مالی را ساماندهی کنیم و کمک می‌کنیم که آنها هم مجوز بگیرند و امیدواریم در این زمینه همکاری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اسامی تعاونی‌های اعتبار که مجوز گرفته اند در سایت بانک مرکزی وجود دارد.

بهمنی درباره ذخایرارزی کشور هم گفت: این حساب ابزار کار بانک مرکزی است و        نمی‌توانیم میزان آن را اعلام کنیم برای اینکه دشمنان و بدخواهان سوء استفاده می کنند و ضرر آن متوجه کشور خواهد شد و ما این اجازه را نمی‌دهیم.

وی افزود: در زمینه تبدیل سبد ارزی در گذشته بسیار خوب عمل کردیم و همچنان بانک مرکزی هوشیارانه به مدیریت بازار پولی و ارزی کشور ادامه می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مقابله با عرضه احتمالی سکه‌های تقلبی هم گفت: برای افزایش قدرت انتخاب شهروندان در خرید سکه بهار آزادی، سکه یک هشتم به وزن یک گرم را با تصویر حضرت امام (ره) عرضه و تلاش خواهیم کرد با پوشش‌های ویژه ای عرضه شود تا امکان تقلب احتمالی هم از بین برود.

کد خبر 109884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز