گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: دریافت «شهریه» در قالب «کمک‌های داوطلبانه» در مدارس دولتی، داستانی تکراری اما واقعی است

که با وجود ممنوعیت آن، هر‌سال با اندکی تغییر تکرار  می‌شود و گله و انتقاد مردم هم به جایی نمی‌رسد.امسال نام کمک‌های داوطلبانه، مشارکت مردمی یا همان شهریه، به «هزینه» تغییر کرد و وزیر آموزش و پرورش نیز از مدیران مدارس خواسته تا برای دریافت هزینه تا مهر‌ماه صبر کنند.
البته حاجی‌بابایی همکاران خود را از پرداخت هزینه معاف کرده و گفته که فرهنگیان بدون هیچ شرط و هزینه‌ای می‌توانند فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند.

مدارس دولتی نباید پول بگیرند

با وجود مجاز بودن دریافت هزینه از نظر مسئولان آموزش و پرورش در مدارس دولتی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد:  دریافت پول تحت هر عنوانی در مدارس دولتی اعم از عادی، هیات امنایی و نمونه مردمی، مغایر قانون و تخلف است.

علی عباسپور تهرانی فرد به همشهری گفت: در کشور ما 2 نوع مدرسه دولتی و غیر‌دولتی وجود دارد که مدارس دولتی در قالب مدارس عادی، نمونه مردمی یا هیات امنایی، حق دریافت هیچگونه وجهی را از والدین دانش‌آموزان ندارند.

البته وزیر آموزش و پرورش چنین نظری ندارد و تاکنون بارها اعلام کرده که «مدارس هیات امنایی تا پایان‌ مهر‌ماه که زمان تشکیل هیات امناست حق دریافت هیچ‌وجهی را ندارند.»

کمک مالی ممنوع

هر سال با آنکه مسئولان آموزش و پرورش به مدیران مدارس دستور می‌دهند که هیچ وجه یا تعهد مالی هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی از مردم دریافت نشود ولی مدیران برخی از مدارس به روش‌های مختلف از مردم تعهد می‌گیرند و مردم هم از ترس اینکه با پیگیری این موضوع به وضعیت تحصیل فرزندشان لطمه‌ای وارد شود از پیگیری آن منصرف می‌شوند.

شاید به همین دلیل، وزیر آموزش و پرورش از مدیران مدارس خواسته تا به مردم فشار مالی وارد نکنند!رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش همشهری در این باره گفت: مدارس در فصل ثبت‌نام حتی به‌صورت اختیاری نیز نمی‌توانند از دانش‌آموزان وجهی دریافت کنند و آموزش و پرورش قول داده تا با تخلفات صورت‌گرفته به‌طور جدی برخورد کند.

تخلفات را به مجلس گزارش کنید

عباسپور، از کسانی که نسبت به دریافت پول در مدارس شکایت دارند خواست تا موارد را با ذکر جزئیات مانند مبلغ درخواست شده، نام و مشخصات مدرسه و شماره تلفن خود برای پیگیری از طریق نمابر شماره 33440066 به کمیسیون آموزش مجلس ارسال کنند.

فوق برنامه، بهانه است

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، در مدارس هیات امنایی فقط بخشی از هزینه‌های اجرای کلاس‌های فوق برنامه و مکمل دریافت می‌شود؛ هر چند باقر‌زاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر‌دولتی گفته که «مدارس هیأت امنایی وجهی برای فوق برنامه‌ها دریافت نمی‌کنند.»

به گفته وی، در تعیین شهریه این مدارس باید هیات امنا وضعیت دانش‌آموزان مستمند را در نظر بگیرد و حتی هزینه‌های آنان را از والدین متمکن دریافت کند چون قرار نیست که تمام شهریه دریافتی خرج امور مدرسه شود.

البته معاون پیشین وزیر نیز بارها اعلام کرد: «اینکه مردم فکر می‌کنند مدارس هیات امنایی به‌دنبال گرفتن شهریه هستند، اشتباه است و عملاً اخذ شهریه از دانش‌آموزان در مدارس هیات امنایی تخلف محسوب می‌شود.»

با توجه به این اظهارات پرسشی مطرح می‌شود: اگر در مدارس هیات امنایی برای کلاس‌های فوق‌برنامه پول دریافت نمی‌شود پس شهریه برای چیست و شهریه دریافتی خرج چه اموری می‌شود؟

کد خبر 109774

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز