همشهری آنلاین: علی‌اصغر سلطانیه گفت که ایران تنها درصورتی متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را بررسی می‌کند که ابتدا سوخت لازم برای راکتور تحقیقاتی تهران را از قدرت‌های جهانی دریافت کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با بیان این خبر، تاکید کرد: ما حتی برای یک ثانیه نیز فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود را تعلیق نخواهیم کرد.

سلطانیه در پاسخ به این که آیا این شامل اورانیوم با غنای 20 درصد که ایران از چهار ماه پیش ‌آ‌غاز کرد نیز می‌شود گفت: بله، البته.

ایران سال گذشته پس از آن که توافق‌نامه تبادل سوخت با آمریکا، فرانسه و روسیه که بر اساس آن تهران بخشی از اورانیوم با غنای پایین خود را به خارج از کشور می‌فرستاد و در ازای آن سوخت با غنای بالاتر دریافت می‌کرد به نتیجه نرسید، فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی را افزایش داد. هدف از توافق‌نامه تبادل سوخت کاهش تنش‌ها با خارج کردن بخشی از اورانیوم با غنای پایین از ایران بود.

ترکیه و برزیل ماه گذشته بخش‌هایی از این توافق‌نامه را به امید این که بتواند لزوم اعمال تحریم‌ها را از بین ببرد احیا کردند. اما آمریکا فرانسه و روسیه شک و تردید خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز داشته و در یک واکنش مشترک مدعی شدند که این توافق‌نامه که بین ایران، برزیل و ترکیه امضاء شد به نگرانی‌های اصلی درباره برنامه هسته‌ای ایران نمی‌پردازد. این سه قدرت جهانی گفتند که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را متوقف کند. اورانیومی را که از ‌آن زمان تا کنون تا 20 درصد غنی‌سازی شده است از کشور خارج کند.

سلطانیه گفت که این کشورها در حال وقت تلف کردن هستند و "با اشاره به تولید ایزوتوپ در راکتور تحقیقاتی ایران که برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود که این کشورها عزم سیاسی برای کمک به این فعالیت انسان دوستانه" را ندارند.

سلطانیه با بیان این که "تا الان سوخت باید در هسته‌ راکتور می‌بود" افزود که تهران در حال بررسی واکنش این سه قدرت جهانی است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وقتی که سوخت در هسته‌ راکتور قرار ندارد و هیچ گونه ضمانت قانونی مبنی بر این که ما سوخت را دریافت می‌کنیم، وجود ندارد، مطمئنم که اگر شما هم جای ما بودید همان کاری را که ما اکنون در حال انجام آن هستیم انجام می‌دادید و به غنی‌سازی 20 درصد ادامه می‌دادید.

سلطانیه در پاسخ به این که آیا این به این مفهوم است که آیا ایران زمانی این کار را متوقف می‌کند که سوخت را دریافت کند گفت: آن موقع زمان مناسبی برای فکر کردن درباره‌ آن است.

کد خبر 109500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز