پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه سازمان ملل در لاهه هفت سرباز و پلیس سابق صرب بوسنی را که در کشتار جمعی 1995 هزاران مرد در صربرنیتسای مسلمان‌نشین دست داشتند، محکوم کرد.

خبرگزاری آلمان از لاهه گزارش داد، وویادین پوپوویچ (Vujadin Popovic) و لیوبیزا بیرا (Ljubisa Beara)، روسای وقت امنیت گردان‌های درینا (Drina) متعلق به ارتش صرب‌های بوسنی هر دو به خاطر ارتکاب نسل‌کشی، پاکسازی نژادی، قتل و شکنجه به حبس ابد محکوم شدند.

دراگو نیکولیچ (Drago Nikolic)، یک افسر ارشد در گردان زورنیک (Zvornik) به خاطر کمک‌رسانی و معاونت در نسل‌کشی، پاکسازی نژادی، قتل و شکنجه مجرم شناخته و به 35 سال حبس محکوم شد.

UN court convicts seven Bosnian Serbs over Srebrenica massacre

لیوبومیر بوروفچانین (Ljubomir Borovcanin)، یک افسر ارشد پلیس و سه تن دیگر هم به خاطر جرایم متعدد شامل اقدامات غیرانسانی به پنج تا 17 سال حبس محکوم شدند.

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی برای یوگسلاوی سابق (ICTY) در طول چهار سال فعالیت خود 5336 قربانی مربوط به دوره محاصره صربرنیتسا را شناسایی کرده است. گرچه قضات می‌گویند تعداد واقعی مردان و پسران به قتل رسیده احتمالا از 7800 نفر هم بیشتر است.

قضات گفتند: "حجم و ماهیت عملیات کشتار با توجه به تناوب شمار کشتارها، گونه‌ای نظام‌مند و سازمان‌یافته را از چگونگی انجام این اقدامات به نمایش می‌گذارد و آنگونه که از اسناد برمی‌آید قصد، نابودسازی همه مردان مسلمان بوسنیایی بوده که اسیر یا تسلیم شده بودند که این اثبات کننده وقوع ژنوسید است."

انتظار می‌رود حکم روز پنجشنبه ضربه‌ای به رادوان کارادزیچ [رادوان کارادزیچ دستگیر شد] باشد که اکنون باید پاسخگوی دادگاه لاهه باشد، زیرا "حمله گسترده و نظام‌مند" به جمعیت غیرنظامی تحت محاصره با "حکم فرمانده عالی" رهبر سابق صرب‌های بوسنیایی در مارس 1995 آغاز شد.

دادگاه روز پنجشنبه بزرگ‌ترین دادگاهی بود که تاکنون در محضر ICTY تشکیل شده است.

کد خبر 109369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز