چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

علی شاکری: هفته اول بیست‌ویکمین دوره لیگ جهانی والیبال با انجام 16بازی در شهرهای مختلف جهان به پایان رسید.

طی 3 روز هر یک از تیم‌های میهمان یا میزبان 2بار با حداکثر یک روز استراحت به میدان رفتند که در مهم‌ترین بازی‌های هفته اول از دور رفت و در حالی که برزیل تیم مدافع عنوان قهرمانی در خانه‌اش به سختی موفق به کسب 5 امتیاز از بلغارستان شده بود، روسیه بهترین نتیجه را گرفت که توانست آمریکا، برنده مدال طلای المپیک 2008 پکن و قهرمان دوره نوزدهم لیگ جهانی را 2بار در «ایکاترین‌بورگ» با شکست روبه‌رو کند.

2 برد پیاپی ایتالیا برابر فرانسه، نایب قهرمان اروپا که حالا رکورد دست‌نیافتنی 8 بار قهرمانی‌اش پس از مساوی‌کردن با برزیل در معرض خطر افتاده است، همراه با برد اول مصر در خانه فنلاند در شهر «تامپر» را می‌توان از جمله دیگر نتایج مهم هفته نخست لیگ جهانی والیبال برشمرد.

برزیل تیم مدافع عنوان قهرمانی که همچنان بخت اول قهرمانی در جام بیست‌ویکم نیز به شمار می‌رود این بار شهر «اوبرلندیا» و سالن «سابیازینهو» را که گنجایش تقریبی 10هزار تماشاگر را داشت برای بازی با بلغارستان در هفته نخست لیگ جهانی انتخاب کرد.

دلیل انتخاب این شهر این بود که تماشاگران با اشراف به زمین بتوانند بلغارها را به عنوان حریفی خطرناک بیشتر تحت فشار بگذارند. «برناردو رزنده» قبلا و پس از قرعه‌کشی لیگ جهانی و مشخص‌شدن میزبانی‌ این تیم در بازی اول از بلغارستان در گفت‌وگو با سایت FIVB گفته بود که چندان از رویارویی با بلغارستان در بازی اول خشنود نیست و خیلی دوست می‌داشت که برزیل به جای بلغارستان با کره‌جنوبی روبه‌رو می‌شد.

بلغارستان، حریفی خطرناک برای برزیل بود

برزیل بازی اول را از بلغارستان راحت‌تر از بازی دوم برد. رزنده حتی در بازی اول نیازی به حضور کاپیتان «جیبا» پیدا نکرد و این در حالی بود که در دیدار دوم با وجود استفاده از «جیبا» کم مانده بود در حضور 8هزار تماشاگر مغلوب شود. مهم‌ترین تغییر در ترکیب تیمی برزیل، جایگزینی یک لیبروی جوان به نام «ماریو داسیلوا» به جای سرجیو سانتوز معروف بود.

ذخیره‌نشینی «دانته آمارال» هم یکی دیگر از نکات حاشیه‌ای بازی دوگانه برزیل مقابل بلغارستان بود. بلغارستان در این میدان همه ستاره‌هایش را به خدمت گرفت و «سیلوانو پرندی» سرمربی ایتالیایی با کمترین تغییر در بازی دوم با برزیل نشان داد که خواب‌های طلایی برای دوباره مطرح شدن این تیم شرق اروپایی دیده است.

در هفته دوم، برزیل در روزهای شنبه و یکشنبه، 22 و 23 خرداد در سالن «جیان‌سیون نلسون» شهر برازیلیا میزبان هلندی خواهد بود که با پشت‌سرگذاشتن فترتی طولانی و بعد از یک دهه دوران طلایی دوباره به‌پاخاسته است؛ هلندی‌ها در هفته اول طی 2 بازی در شهر «سوون» کره‌جنوبی هر بار راحت‌تر از بازی قبلی موفق به شکست کره‌ای شدند که تنها اسمی از آن کره هراس‌انگیز سال‌های نه‌چندان دور را با خود داشت.

کره‌ای‌ها که در راه رسیدن به مسابقات جهانی ایتالیا در سد ایران متوقف شدند حالا در لیگ جهانی هم یکی از 2 تیمی هستند که تهدید به سقوط می‌شوند. کره‌جنوبی در هفته دوم همانند برزیل در شهر «سامسان» میزبان بلغارستان است.

ایتالیا به یاد روزهای طلایی

در گروه دوم، ایتالیایی‌ها به یاد روزهای طلایی دوران «جولیو ولاسکو» که توانستند در 10دوره اول لیگ جهانی 8عنوان قهرمانی را از آن خود کنند، پس از رسیدن برزیل به رکورد جاودانه‌شان در شروعی خوب 2 بار در شهر «پارما» موفق به بردن فرانسه، نایب‌قهرمان جام ملت‌های اروپا شدند. ایتالیایی‌ها با تلفیقی از نفرات باتجربه و جوان و درخشش «آلساندرو فی» و «ورمیگلیو» بازی‌ساز قدیمی‌شان و «گابریل ماروتی» جوان یک‌بار 3 بر یک و بار دوم 3 بر 2 موفق به عبور از سد فرانسه‌ای شدند که در بازی دوم هرگز قیافه یک تیم بازنده را نداشت.

«آندریا آناستازی» ملی‌پوش قدیمی ایتالیا و سرمربی کنونی این تیم با ستایش از بازی خوب تیم فرانسه، برد ایتالیا در بازی دوم را خوش‌اقبالی شاگردانش دانست که آن روی سکه‌اش می‌توانست بسیار تلخ باشد.

«فیلیپ بلین» سرمربی کهنه‌کار فرانسوی که در این دوره ترجیح داد تا «آنتیگا» را بازنشسته کند، در بازی با ایتالیا دید که چگونه حضور این بازیکن می‌توانست همانند «آلساندرو فی» در لحظات حساس برای تیمش سرنوشت‌ساز باشد.

فرانسه در هفته دوم، امروز در شهر لیون، میزبان صربستان خواهد بود که در هفته نخست پس از خانه‌تکانی و دل کندن از بازیکنان بزرگ و باتجربه‌ای چون ایوان میلوکوویچ و برادران گربیگ با دو پیروزی قاطع مقابل چین  برای بازی‌های بعدی‌اش روحیه گرفته است.

در این گروه ایتالیا 2بازی خود مقابل چین را به ترتیب در روزهای جمعه و یکشنبه در شهرهای «چیتی» و «آکونا» برگزار می‌کند. در گروه سوم، روس‌ها، آمریکایی‌های پرافاده و از دماغ‌فیل افتاده را بعد از انتصاب «آلن کنیپ» به جای «هوگ مگ کاچن» نیوزیلندی نقره‌داغ کردند. «دانیلو باگنولی» ایتالیایی که به عنوان دومین سرمربی غیرروسی تاریخ والیبال این کشور انتخاب شده است، در مصاف دوگانه با آمریکا قهرمان المپیک پکن و لیگ جهانی نوزدهم با وجود کنار گذاشتن نفرات باتجربه ازجمله تتلخوخین و الکسی وربوف  پیروز شد تا بحران بزرگی را پشت‌سر بگذارد.

قبل از آغاز لیگ جهانی رسانه‌های روسی دست به انتقاد وسیعی از باگنولی زدند که سعی در ایجاد تغییرات اساسی در ترکیب قدیمی این تیم داشت. روسیه به لطف درخشش جوانانی مثل «دیمیتری موسرسکی و ماکسیم میخائیلوف، تاراس کتی و یوری برزکوف درشهر  «ایکاترین بورگ» نشان داد که باشکست‌دادن تیمی مثل آمریکا توانایی صعود از این گروه به عنوان تیم صدرنشین را داراست. آمریکایی‌ها به رغم تمام ستارگان بزرگ و کوچک‌شان در سفر به روسیه با دست خالی به آمریکا بازگشتند تا شاید در بازی خانگی بتوانند جبران مافات کنند.

در این گروه مصر، خالق شگفتی شد. تیم شکست خورده برابر ایران در مسابقات جایزه بزرگ و هم‌گروه با ایران در مسابقات قهرمانی جهان در سومین حضورش در لیگ جهانی در شهر «تامپر» در بازی اول باعث غافلگیری میزبانش فنلاند شد. «احمد عبدالله»‌و «احمد عبدال‌هی» بهترین‌های مصر در مصاف با فنلاند بودند؛ به‌رغم آنکه این تیم در بازی دوم با شکست 3 بر یک روبه‌رو شد. برای فنلاند که ستارگان مطرحی چون برادران «اوی ونن» را در ترکیب خود داشت، باخت خانگی می‌توانست بسیار گران تمام شود. در بازی مصر و فنلاند رقابت سرمربیان ایتالیایی 2 تیم «آنتونی جیاکوبی» و «مائوروماروتی»‌از نکات جالب این دیدار بود که مورد توجه رسانه‌های گروهی فنلاند و شبکه‌های تلویزیونی واقع شد.

بازگشت باشکوه ژرمن‌ها

در گروه چهارم که هر 3 تیم آلمان، کوبا و لهستان با حضور قطعی آرژانتین به عنوان میزبان مرحله نهایی شانس یکسانی برای راهیابی به مرحله پایانی دارند، ژرمن‌ها بازگشتی باشکوه به لیگ جهانی پس از سال‌ها دوری داشتند. آلمان در مصاف دوگانه با لهستان قهرمان اروپا هر 2 بار با نتیجه خیره‌کننده 3 بر یک و 3 بر صفر پیروز شد تا زنگ خطر را برای کوبا به صدا درآورد.

خیلی‌ها پس از 2 برد باارزش ژرمن‌ها آن را به شناخت کامل «رائول لوزانو» سرمربی آرژانتینی چندین ساله لهستانی‌ها و فعلی آلمان‌ها نسبت دادند اما هرچه بود «لوزانو» انتقام سختی از شاگردان قبلی‌اش و هموطن‌نام‌آشنایش «دانیل کاستیلینی» گرفت. در دیگر بازی این گروه کوبایی‌ها هر 2 دیدار با آرژانتین را در هاوانا از میزبان مرحله نهایی بردند.

کوبایی‌ها مثل همیشه در بازی‌های خانگی با حضور 12هزار تماشاگر که برای دیدن بازی‌های این تیم به سالن «دیپورتیوا» آمدند ضمن به‌جای گذاشتن رکورد بیشترین‌ تماشاگر نشان دادند که با ستارگان جوانشان می‌توانند به همان تیم مدعی‌ سال‌های نه‌چندان دور تبدیل شوند. روبرلندی، ویلفردو لیون ونرو، لیال هیدالگو و کاماجو بهترین‌های کوبا در 2 بازی خانگی با آرژانتین بودند.

کد خبر 109279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز