گروه سیاسی: بعد از آنکه شهرام امیری، کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در ویدئویی اعلام کرد

در عملیات مشترک تیم‌های ترور سیا و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره دزدیده شده است، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد:

جمهوری اسلامی ایران این آدم ربایی را پیگیری حقوقی و سیاسی می‌کند. شهرام امیری که تا چندی پیش از او به‌عنوان دانشمند هسته‌ای یاد می‌شد، در یک پیام تصویری که گویا 17 فروردین ماه 89 ضبط شده و به روشی خاص به دست دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌است،

اعلام کرد که در تاریخ 13 خرداد 88 در مدینه منوره ربوده شده است و هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد.  وی در این پیام تصویری که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، گفت: طی 8 ماه که در آمریکا نگهداری شده، تحت شدیدترین شکنجه‌ها و فشارهای روحی گروه‌های بازجویی سازمان اطلاعات آمریکا قرار گرفته است.

وی افزود: هدف اصلی آنها از این فشارها این بود که از من می‌خواستند در یک مصاحبه تلویزیونی با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا ادعا کنم فرد مهمی در برنامه هسته‌ای ایران هستم و در فرایند پناهندگی‌ام به آمریکا، یکسری مدارک و اسناد مهم را به همراه یک لپ‌تاپ که حاوی اسرار محرمانه برنامه هسته‌ای نظامی ایران است،به آمریکا منتقل کرده‌ام.

افشاگری امیری در پیام ویدئویی‌اش مبنی بر فشار سیا به وی برای انجام مصاحبه تلویزیونی با یکی از شبکه‌های خبری در حالی صورت می‌گیرد که فروردین ماه امسال در راستای همین پروژه رسانه‌ای، شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا که نامی از آنها نبرد، ادعا کرد شهرام امیری، در آمریکاست و در پیگیری فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) همکاری می‌کند.

امکان معاوضه با 3 تبعه آمریکایی

روز گذشته مهمانپرست در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال تبادل امیری با 3 تبعه آمریکایی دستگیر شده در مرزهای غربی کشور، گفت: اصولا مبادله کسانی که در سیستم قضایی پرونده آنها در جریان است، اقدام صحیحی نبوده و جمهوری اسلامی ایران نیز چنین رویکردی ندارد.

وی افزود: 3 تبعه آمریکایی بدون مجوز از مرزهای سرزمینی کشور ما گذشته‌اند و به همین خاطر مجرم محسوب می‌شوند اما شهرام امیری توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا و عربستان ربوده شده و جرمی ندارد.

مهمانپرست ادامه داد: ما به این تبعه ایرانی دسترسی کنسولی نداریم درحالی‌که 3 تبعه آمریکایی به‌طور روشن دسترسی کنسولی داشته و با خانواده خود ملاقات‌هایی نیز داشته‌اند. این‌سه تبعه در شرایط کاملا استاندارد در حبس به‌سر می‌برند و به‌محض تکمیل تحقیقات، حکم قضایی درباره آنها اعلام می‌شود.

کد خبر 109266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز