گروه اقتصادی: عصر روز یکشنبه دانشگاه تربیت مدرس میزبان یک مناظره یارانه‌ای بود

در این مناظره، جمشید پژویان به نمایندگی از دولت و غلامرضا مصباحی‌مقدم به نمایندگی از مجلس به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع یارانه‌ها و دیگر مسائل اقتصادی پرداختند. مهم‌ترین موضوع این مناظره، یارانه‌ها بود که با انتقادهایی از سوی هر دو شرکت‌کننده مواجه شد.  پژویان که مدتی است ریاست شورای رقابت را برعهده گرفته با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح، نسبت به چگونگی اجرای آن ابراز نگرانی کرد و گفت: بنده حاضرم جانم را برای وطنم بدهم اما برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها خیر، زیرا اطمینان ندارم درست اجرا شود.

به گزارش ایلنا، رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه پیشنهادهایی برای آزادسازی قیمت‌ها به دولت ارائه شده و دولت درحال بررسی و جمع بندی آنهاست، تاکید کرد: اگر دولت در اجرای این قانون روش شناسی درستی را در پیش بگیرد، قول می‌دهم که کوچک‌ترین مشکلی پیش نیاید.

وی نوع توزیع یارانه به بخش صنعت در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رانت‌زا عنوان کرد و گفت: اگر مبنای توزیع یارانه‌ها قیمت فوب خلیج‌فارس باشد، چه دلیلی دارد که برای برخی صنایع تبعیض قائل شویم؟ که این خود نوعی رانت است و فسادزاست. در این زمینه مصباحی مقدم گفت:30 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد اما در ایران به‌عنوان یک کشور غنی از لحاظ منابع نفتی هنوز خانواده‌های زیادی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 

مصباحی مقدم نگرانی مردم را درباره اجرای این قانون به این دلیل عنوان کرد که اطلاعات مردم از قانون و نحوه اجرای آن ناقص است به همین دلیل مهم‌ترین کاری که دولت باید انجام دهد اطلاع رسانی است.

انتقاد از سهام عدالت و شبه‌دولتی‌ها

پژویان در ادامه این مناظره به انحرافاتی که در قانونگذاری‌ها اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: هم در قانون هدفمند کردن و هم در قانون اصل 44 اشتباهاتی صورت گرفت. او افزود: دلیل نمی‌شود که چون قانون است به آن اشکال نگیریم، وحی الهی که نیست. اگر ایراد نگیریم که قوانین اصلاح نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در قانون اصل 44 سهام عدالت و تعاونی‌ها اشتباه بودند. چرا باید به کسانی که نیازمندند سهام داده شود؟ بهتر است پول به آنها بدهیم. او تصریح کرد: دادن سهام به دهک‌های پایین درآمدی درخصوصی‌سازی اختلال ایجاد می‌کند.

در نتیجه این سهام پراکنده شده و بخش‌خصوصی نیز جرأت ورود به این عرصه را ندارد.  او سپس با طرح این سؤال که چرا همه انتقاد می‌کنند اما در نهایت خصوصی‌سازی انجام نمی‌شود، یادآورشد: به جای اینکه به بخش‌خصوصی انگیزه ورود به فعالیت‌ها داده شود، شبه دولتی‌ها اکنون به جای خصوصی‌سازی در اقتصاد نهادینه شده‌اند. این سخنان پژویان با واکنش مصباحی مقدم روبه‌روشد. وی از اصل سهام عدالت و تعاونی‌ها حمایت کرد.

دفاع از برنامه پنجم

برنامه پنجم موضوع دیگر این مناظره بود. پژویان با اشاره به برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: روش مبتنی بر تهیه برنامه‌ها براساس یک مشت اعداد و ارقام، دیگر در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. درحالی‌که امروز می‌بینیم، برنامه پنجم نخستین برنامه‌ای است که با روش شناسی تدوین شده است. پژویان با طرح این سؤال که مگر برنامه‌های قبلی اجرا شده که برنامه چهارم اجرا شده باشد؟ تصریح کرد: برنامه‌های قبلی فقط نوشته شدند بدون اینکه روش رسیدن به اهداف آن ارائه شود.

اما برنامه پنجم همانند سند چشم‌انداز که یک هدف کلی را مشخص کرده، مبتنی بر روش شناسی است که باید نقشه راه آن نیز تدوین شود. به گفته وی در برنامه پنجم هم جاده و هم راننده مسیر را درست تعیین کرده‌اند. مصباحی مقدم در واکنش به سخنان پژویان درباره اعداد و ارقام برنامه پنجم گفت: البته بنده معتقدم که یک برنامه توسعه‌ای حتما لازم است ضمن اینکه بر مفاهیم تکیه کند، اعداد و ارقام نیز داشته باشد.

کد خبر 108722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز