شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنکورد، هواپیمای مافوق صوت که 7 سال پیش بازنشسته شد، برای پروازهای جدید آماده می‌شود

شبکه خبری او ار اف گزارش داد، گروه انگلیسی "کنکورد را نجات دهید" (SCG) کارشناسان پروازی فرانسه در روزهای اخیر مشغول آزمایش های موتوری بر روی این هواپیما در فرودگاه پاریس لو بورژه (Paris-Le Bourget) شده‌اند.

SCG بر روی پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد این نخستین تلاش برای آزمایش قابلیت پروازی "ملکه آسمان‌ها" است و یک هواپیمای ایر فرانس دوباره به خدمت گرفته خواهد شد. دیگر مساله این نیست که پرواز انجام می‌گیرد یا نه، بلکه سوال اینجاست که چه زمانی پرواز با این هواپیما صورت می‌گیرد.

در نخستین آزمون در آزمایشگاه موزه هوانوردی در این فرودگاه قرار است مشخص شود که آیا چهار موتور این هواپیمای دارای موتور تولیدی رولز – رویز می‌تواند به شکل ایمن پرواز خود را آغاز کند.

در گام بعد مسافتی روی باند فرودگاه پیش از آنکه هواپیما به طور کامل راهی آسمان‌ها شود، طی خواهد شد.

113 کشته بر اثر سقوط در نزدیکی پاریس

هواداران این هواپیمای تاریخی مافوق صوت از "لحظه ای تعیین کننده در تاریخ کنکورد" سخن می‌گویند.[فرانسه: بازگشایی پرونده سانحه سال 2000 کنکورد]

به گفته SCG، پروازهای جدید فقط برای اهداف فرهنگی برنامه ریزی شده‌اند. این گروه امیدوار است که کنکورد بتواند برای مراسم گشایش بازی‌های المپیک 2012 به سوی لندن پرواز کند.

یک هواپیمای بریتیش ایرویز هم قرار است قابلیت پروازی خود را بازیابد. قرار است برای این کار حدود 17 میلیون یورو سرمایه گذاری شود. بریتیش ایرویز و ایرفرانس، دو شرکتی که از این هواپیمای مافوق صوت استفاده می‌کردند، هفت سال پیش آن را کنار گذاشتند. سه سال پیش از آن کنکورد برای نخستین بار در تاریخ 27 ساله پروازی خود سقوط کرد. در آن سانحه 113 نفر نزدیک پاریس جان باختند.

کد خبر 108503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز