سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران از امروز سه‌شنبه 21 آذر به جمع 10 کشور پیشرفته دارای گواهی دیجیتالی جهان پیوست.

به گزارش واحد مرکزی خبر مرکز ملی صدور گواهی دیجیتالی کشور در تهران به بهره‌برداری رسید و از این پس این مرکز جایگزین مراکز صدور گواهی دیجیتالی خارجی می‌شود که به ارگان ها ونهادهای مختلف خدمات رسانی می‌کرد.

مرکز صدور گواهی دیجیتالی ایران همچنین آمادگی و توانایی صدور گواهی دیجیتالی برای کشورهای مختلف را دارد.

این مرکز علاوه بر فعالیت در زمینه تجارت الکترونیکی، پایگاهی برای‌احراز هویت افراد در محیط مجازی، اطمینان از ارتباط با فرد یا سازمان موردنظر در اینترنت، ارسال امن اطلاعات توسط شبکه‌های عمومی و ذخیره‌سازی اطلاعات است.

امکان رمزنگاری و محرمانه‌سازی اطلاعات از دیگر مزیت‌های مرکز صدور گواهی دیجیتالی کشور است.

گواهی دیجیتالی همان شناسنامه‌ای است که هویت واقعی را به صورت مجازی و برای کسب و کار الکترونیک تعیین می‌کند و شاه کلید تجارت آنلاین و لحظه‌ای به شمار می رود.

کاربرد گواهی دیجیتال در حقیقت، استفاده از امضای دیجیتالی و رمزنگاری ‌اطلاعات است.

در صورتی که در فضای اینترنت، قصد مبادله الکترونیکی با هویت مجازی مشخصی را داشته باشید، می توانید با اعتماد به امضای دیجیتال طرف مقابل ومعرفی خود با استفاده از امضای الکترونیکی خود به کسب و کار بپردازید.

امضای دیجیتالی همان امضا کردن اطلاعات ارسالی برای اطمینان گیرنده ازفرستنده اطلاعات است که با هدف تامین امنیت لازم در انجام معاملات ومحیط های الکترونیکی و ترویج فرهنگ استفاده از هویت الکترونیکی صادر می‌شود.

تولید و ارائه گواهینامه دیجیتال برای تبادلات تجارت الکترونیکی وخدمات، تدوین آیین نامه ها و مقررات مربوط به مدیریت بر گواهی دیجیتال‌تولید و عرضه شده، ارائه خدمت به دفاتر ثبت گواهی دیجیتال و دفاتر خدمات‌گواهی دیجیتال در سراسر کشور، ارائه خدمات آموزشی برای استفاده از این‌فن‌آوری در سراسر کشور از دیگر خدمات مرکز صدور گواهی دیجیتالی و امضای‌الکترونیکی است.

مرکز صدور گواهی دیجیتالی مرکزی برای صدور گواهینامه و تایید هویت خدمات‌گیرنده و خدمات دهنده است و بدین صورت عمل می کند که پس از درخواست‌گواهینامه از طرف کاربر به وی دو کلید خصوصی و عمومی می دهد که کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار می گیرد و باید در جای امنی ذخیره شود و بااستفاده از کلید عمومی و مشخصات کاربر برای آن گواهینامه‌ای صادر می کندکه این گواهینامه شامل مشخصات کاربر و تاریخ اعتبار ان و امضای صادرکننده گواهینامه است.

این مرکز مرجع صدور گواهینامه ریشه است و باید امنیت بالایی داشته باشدو کسی به کلیدهای خصوصی ان دسترسی پیدا نکند .

این مرکز همچنین مرجع صدور گواهینامه است و وظیفه اعطا گواهینامه را به‌ کاربران بعهده دارد و دارای گواهینامه‌ای از سوی مرجع صدور گواهینامه ‌ریشه برای اطمینان کاربران می باشد.

این مرکز مرجع ثبت نام است و وظیفه ثبت درخواست گواهینامه کاربر به عهده دارد. پس از گرفتن کلید خصوصی و عمومی‌, کاربر امکان رمزنگاری و امضا کردن متن ارسالی را پیدا می‌کند.

رمزنگاری عبارت از به‌هم ریختگی اطلاعات است به طوری که برای کسی قابل فهم نباشد. در رمزنگاری کاربر با استفاده از کلید عمومی گیرنده اطلاعات را رمز می‌کند و برای گیرنده اطلاعات ارسال می کند.

کد خبر 10839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز