گروه بین‌الملل: شبه‌نظامیان طالبان با حمله به پایگاه اصلی نیروهای ناتو در جنوب افغانستان سومین عملیات خود علیه نیروهای ائتلاف خارجی را در یک هفته گذشته انجام دادند

تا ثابت کنند که آتش را با آتش پاسخ خواهند داد و قصد تسلیم‌شدن ندارند. در حالی‌که نیروهای آمریکا و ناتو حملات خود علیه شبه‌نظامیان در قندهار را افزایش داده‌اند روز گذشته پایگاه هوایی ناتو در این منطقه هدف حمله طالبان به وسیله شلیک راکت و خمپاره قرار گرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد علاوه بر این شبه‌نظامیان طالبان در تلاش برای ورود به این پایگاه مهم بودند که با مقاومت نیروهای امنیتی، موفق به این کار نشدند. چهارشنبه هفته گذشته هم شبه‌نظامیان طالبان پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام را هدف حملات انتحاری خود قرار داده بودند.

سه‌شنبه هفته گذشته نیز حمله انتحاری به کاروان نیروهای ناتو در کابل، پایتخت افغانستان ضربه سختی به نیروهای ائتلاف خارجی وارد کرد. در این عملیات 18 نفر از جمله 6 نظامی آمریکایی نیروهای ناتو کشته شدند.

روز گذشته یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مسئولیت این حمله را پذیرفت. وی اعلام کرد: عملیات شبه‌نظامیان طالبان باعث خسارات سنگین به پایگاه نیروهای ناتو شده و 13 نظامی خارجی بر اثر آن کشته شده‌اند.

سخنگوی نیروهای ناتو روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فرودگاه نظامی قندهار حدود ساعت 8 شب به وقت محلی با آتش مستقیم تحت حمله قرار گرفت و تعدادی راکت به سمت پایگاه شلیک شد. ناتو در مقابل ادعای شبه‌نظامیان طالبان اعلام کرده است که در این حمله تنها تعدادی از نیروهای ناتو و کارمندان غیرنظامی مجروح شده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته در حمله جداگانه دیگری هم 3 نفر از نظامیان ناتو در جنوب افغانستان کشته شدند. 3 وزیر دولت جدید انگلیس که به افغانستان سفر کرده‌اند قرار بود روز گذشته از پایگاه قندهار بازدید کنند که گزارش‌ها نشان می‌دهد این برنامه در آخرین دقایق به خاطر حملات شبه‌نظامیان طالبان لغو شد. در پایگاه قندهار که بزرگ‌ترین مرکز نیروهای ناتو در جنوب افغانستان به حساب می‌آید 23 هزار نیروی نظامی حضور دارند.

حملات شبه‌نظامیان طالبان علیه نیروهای ائتلاف خارجی پس از آن شدت گرفت که اوایل ماه جاری میلادی این گروه از افزایش حملات خود در واکنش به عملیات نظامیان خارجی خبر داد.

دولت اوباما در تلاش است با عملیات گسترده در قندهار به‌عنوان دومین شهر بزرگ افغانستان شبه‌نظامیان طالبان را در موضع ضعف قرار دهد. هزاران نیروی آمریکایی با صرف چند میلیارد دلار در این عملیات حضور دارند که به عقیده بسیاری نتیجه آن راهبردهای واشنگتن در آینده را مشخص خواهد کرد.

گفته می‌شود دولت اوباما درصدد است تا ماه دسامبر از عملیات قندهار نتیجه لازم را بگیرد تا پس از آن بتواند راهبردهای نظامی خود در افغانستان و تقسیم نیروهای خود در این کشور را برنامه‌ریزی کند.

جایزه 2300 دلاری برای کشتن هر نظامی ناتو

فرماندهان طالبان اعلام کرده‌اند که به اعضای این گروه برای کشتن هر سرباز ناتو 200 هزار روپیه پاکستان (2300 دلار) جایزه می‌دهند. این پول از طریق باجگیری، تحمیل مالیات بر کشاورزان خشخاش و فرماندهان ارشد طالبان در پاکستان تامین می‌شود.

به گزارش روزنامه تایمز در سال‌جاری میلادی تا به حال 213 سرباز ناتو در افغانستان کشته شده‌اند و طالبان جوایز آن را به شبه‌نظامیان پرداخت کرده است. فرماندهان طالبان می‌گویند رقم جایزه از ابتدای سال گذشته تا به حال دو برابر شده است.

شبه‌نظامیان برای تایید کشتن سربازان ناتو از اخبار رسانه‌ها و شاهدان محلی استفاده می‌کنند و جایزه خود را از فرماندهان طالبان می‌گیرند. علاوه بر این به دست‌آوردن تجهیزات نظامیان ناتو هم پاداش جداگانه‌ای دارد و به‌عنوان نمونه سلاح این نظامیان به قیمت هزار دلار از سوی فرماندهان طالبان خریداری می‌شود.

کد خبر 108051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز