جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد

علی‌اکبر صالحی نیز که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، درباره زمان و مکان گفت‌وگوی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تا‌کنون زمان و مکان این مذاکره قطعی نشده است اما احتمال دارد در ترکیه باشد.

می‌توانیم بسازیم، مطمئن باشید

صالحی گفت: ما می‌توانیم میله‌های سوخت را بسازیم اما چون تجهیزات هسته‌ای به ایمنی بسیار بالایی نیاز دارد ممکن است کمی طول بکشد. او ادامه داد:  مردم مطمئن باشند که ما می‌توانیم سوخت و میله‌های سوختی تولید کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در عین حال گفت: ترجیح می‌دهیم سوخت را از خارج وارد کنیم.

با این درخواست مخالفیم

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین  در گفت‌وگویی با روزنامه النهار لبنان تاکید کرد: ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود سازش نمی‌کند و هرگز غنی‌سازی‌ اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

او گفت: ما با درخواست شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی‌سازی‌ اورانیوم خود مخالفیم. سلطانیه در ادامه تصمیم شورای امنیت درباره ایران را اشتباه تاریخی خواند و از سازمان ملل متحد خواست که فورا از چنین تصمیم‌هایی عقب‌نشینی کند، چرا که رجوع به شورای امنیت همواره بی‌فایده بوده است.

هرگز اجازه نخواهیم داد

سلطانیه تاکید کرد: آمریکایی‌ها همواره ادعاهایی را درباره فعالیت نظامی هسته‌ای در ایران مطرح کرده‌اند اما بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمده و نمونه‌هایی را اخذ و اعلام کردند که چنین ادعاهایی بی‌پایه و اساس است.او تحلیل کرد: هدف آمریکا و کشورهای غربی از طرح چنین ادعاهایی استفاده از ایران به‌عنوان بهانه‌ای برای تغییر اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و واگذاری آنها به شورای امنیت است اما ما هرگز اجازه تحقق این امر را نخواهیم داد. 

چراغ سبز زده بودیم

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی هم بیانیه تهران را قدم خوبی ارزیابی کرد و در عین حال تاکید کرد: نباید بیش از حد کارها را بزرگ کرد.محمدرضا باهنر که در نشست سراسری روابط‌عمومی‌های جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با اشاره به نشست سه‌جانبه روز دوشنبه در تهران بین سران ایران، ترکیه و برزیل گفت: نشست خوبی بود و بیانیه مشترکی از سوی ایران، برزیل و ترکیه در ارتباط با بحث تبادل سوخت صادر شد.

سؤالی در این ارتباط مطرح بود؛ با توجه به اینکه ما در این بیانیه چراغ سبز زده بودیم که حاضریم سوخت را در ترکیه معاوضه کنیم آیا این امر براساس سیاست‌های راهبردی بود یا نه؟ و یا انحرافی رخ‌داده است؟ مجلس در این ارتباط نگران بود اما با بررسی‌ها مشخص شد که این تصمیم در فرایند تصمیم‌گیری قانونی کشور اتخاذ شده و خلافی رخ نداده است.

کارها را بیش از حد بزرگ نکنیم

نایب‌رئیس دوم مجلس ادامه داد: البته در اینجا نقد مختصری نیز می‌کنم؛ بعضی وقت‌ها برخی از کارهای خوبی در کشور انجام می‌شود ولی آنقدر تعریف ‌می‌شود که این احساس ایجاد می‌شود که خدایی‌نکرده اقرار به جهل شده است.

البته باید از کارهای خوبی که صورت می‌گیرد تقدیر و تشکر کنیم ولی نباید کارها را بیش از حد بزرگ کنیم؛ مثلا می‌بینیم روزنامه‌های افراطی تیتر می‌زنند دشمن مات شد. این خبرها نیست؛ نباید بیش از حد کارها را بزرگ کرد، البته قدم خوبی برداشته شده است.

کد خبر 107874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز