سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: اعضای شورای شهر به پیشنهاد خسرو دانشجو طرح دو فوریتی استقلال سیستم ذیحسابی در شهرداری تهران را امضا کردند

تا حداکثر ظرف مدت 15 روز نسبت به اصلاح ذیحساب و عوامل ذیحساب در شهر تهران اقدام شود.

این پیشنهاد پس از ارائه گزارش اسماعیل غفاری ذیحساب کل شهرداری تهران به شورای شهر مطرح شد. پس از این گزارش حسین پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: مطابق با ابلاغیه شهرداری تهران تمامی مناطق 22‌گانه شهرداری از امسال موظفند پیش از انجام هر نوع پروژه‌ای قیمت تمام شده آن را ارائه دهند.

وی از بهبود نقش و اهمیت ذیحسابان نسبت به گذشته سخن گفت و تصریح کرد: این ادعا را می‌توان با اصلاحاتی که در بحث مالی شهرداری تهران صورت گرفته است مشاهده کرد.
به گزارش همشهری، اسماعیل غفاری نیز در جریان ارائه گزارش خود در مورد ذیحسابی کل شهرداری تهران و ذیحسابان منتخب شورای شهر گفت: پروژه قیمت تمام شده پس از موفقیت اجرای آزمایشی آن در منطقه 8 شهرداری تهران هم‌اکنون در تمامی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تهیه صورت‌های مالی تطبیقی شهرداری تهران افزود: با تهیه این صورت‌های مالی تصویر کاملی از وضعیت مالی شهرداری تهران در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد تا به کمک آن بتوانند شهر را مدیریت کنند.

غفاری تاکید کرد: ما بر این عقیده‌ایم که اگر اطلاعات، آمار و ارقام درست از تمامی واحدها در اختیار قسمت مالی قرارگیرد امور مالی هم می‌تواند گزارش کاملی را ارائه دهد که بر همین اساس تغییراتی در حسابرسی صورت گرفته است. وی با اشاره به طرح جامع ذیحسابان افزود: استقرار قائم مقامی ذیحسابی در تمامی واحدها، ستادهای شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری الزامی است؛ بر همین اساس سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از بودجه شهرداری استفاده می‌کنند موظفند تمامی هزینه‌های خود را زیرنظر ذیحسابان مستقر در آنجا انجام دهند.

اشاره غفاری به این موضوع در واقع پاسخی بود به اظهارات سخنگوی شورای شهر تهران که از نبود ذیحسابی برای نظارت بر عملکرد روزنامه همشهری گلایه کرده بود. غفاری در این باره گفت: مصوبه شورای شهر تهران شامل روزنامه همشهری نمی‌شود؛ زیرا این روزنامه از بودجه شهرداری تهران اداره نمی‌شود بلکه نشریه‌ای مستقل است که تمامی هزینه‌هایش را مستقلا تامین می‌کند.

ذیحساب کل شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تغییر سیستم مالی شهرداری تهران از مالی به تعهدی، افزود: حرکت به سمت سیستم قیمت تمام شده در تهیه صورت‌های مالی تلفیقی از مهم‌ترین نتایج عملکرد ذیحسابان بوده است.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع ذیحسابی در دوره سوم شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تاکنون 85ذیحساب به تایید شورا رسیده‌اند که در مناطق،  شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران فعال هستند و براساس آیین‌نامه‌ مشخصی با وحدت رویه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به روند رکود ساخت و ساز در شهر تهران گفت: به‌رغم این رکود درآمد مناسبی برای شهرداری وجود داشته و خوشبختانه اخیرا LC پروژه تونل صدر- نیایش هم باز شده است.

در این جلسه خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه متأسفانه ذیحسابان شورا هنوز مستقل نیستند، افزود: چگونه می‌توان گفت ذیحسابان ما مستقل هستند درحالی‌که حقوق، مرخصی و ترفیع آنها دست شهرداری تهران است؟

دانشجو سؤال کرد: آیا شهرداری تهران برای استقلال ذیحسابان برنامه‌ای دارد یا نه؟ وی در ادامه، خواستار روشن شدن قیمت تمام شده تونل توحید،  پیاده‌رو خیابان ولیعصر و روشن شدن وضعیت مجوز خرید پادگان قلعه مرغی توسط شهرداری تهران شد.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز گفت: شهرداری تهران برای شفاف شدن قیمت تمام‌شده احداث تونل توحید، گزارش کاملی را به شورای‌شهر ارائه دهد.

در پاسخ به این اظهارات معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: من ادعا دارم که گزارش 30 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری در دوره 4 سال گذشته کامل است و به‌زودی آن را به شورا می‌آوریم.

پورزرندی قول داد که قیمت تمام شده تونل توحید و خیابان ولیعصر نیز به‌زودی به شورا ارائه خواهد شد.از سوی دیگر معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با اعلام اینکه هنوز ابهامات مربوط به حسابرسی سال‌های 82 تا 84 شهرداری برطرف نشده است خواستار روشن شدن هر چه سریع‌تر این موضوع شد. وی با اعلام اینکه معضل مستقل نبودن ذیحسابان تنها به شهرداری تهران مربوط نمی‌شود، افزود: این وضعیت در دولت نیز وجود دارد.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در توضیحی گفت: اگر ذیحسابان مستقل نیستند باید بپذیریم که مصوبه اولیه ما مشکل داشته، بنابراین آنها تقصیری ندارند. به همین دلیل خادم از ارائه اصلاحیه‌ای در اسرع وقت برای رفع این مشکل خبر داد.

هشدار رئیس کمیته محیط‌زیست شهرداری در مورد برنج‌های آلوده

معصومه ابتکار در پایان جلسه علنی دیروز به طرح تذکری پرداخت و گفت: به رئیس شورای‌شهر و شهردار تهران نامه‌ کتبی ارسال کردیم تا با نظارت هر چه بیشتر از عرضه برنج‌های آلوده پاکستانی و هندی در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند خودداری کنند.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران اظهار داشت: بالاخره بعد از 8ماه آلودگی برنج‌های هندی و پاکستانی به اثبات رسید و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان استاندارد آلودگی این برنج‌ها را تایید کردند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل شورای شهر و شهرداری تهران با جلوگیری از عرضه این نوع برنج‌ها در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند مانع از تهدید سلامت شهروندان شوند.

آغاز دور جدید گزارش شورایاری‌ها در شورای‌شهر تهران

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جلسه دیروز شورا با اشاره به اینکه دور جدید ارائه گزارش از فعالیت شورایاران آغاز شده است گفت: در این دور، شورایاران محلات به جای شورایاران مناطق به ارائه گزارش می‌پردازند.

وی افزود: سال گذشته گزارش کاملی توسط شورایاران مناطق 22گانه تهران درباره وضعیت مناطق شهر تهران در صحن علنی ارائه شد. مسجدجامعی ادامه داد: از امسال با هدف بررسی دقیق‌تر و آگاهی بیشتر از مشکلات مردم،  این گزارش‌دهی‌ها به سطح محلات کشیده خواهد شد.

بنا براین گزارش، از این به بعد شورایاری‌های محلات 372 گانه شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر به طرح مسائل،  نیازها و ظرفیت‌های محلات خود می‌پردازند و ارتباط نزدیک تری با مدیریت شهری برقرار خواهند کرد.

کد خبر 107683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز