نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون با اشاره به‌وجود دست‌های خارجی در عرصه سیاسی عراق اعلام کرد: اگر کناره‌گیری من از روند سیاسی، اجازه دخالت در امور عراق به دیگران را نمی‌دهد آماده استعفا هستم.

مالکی با افشای دخالت‌های خارجی در امور عراق گفت: اگر این دخالت‌ها با موافقت برخی طرف‌های عراقی مواجه نمی‌شد هرگز رخ نمی‌داد. ما به‌دنبال همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه هستیم ولی اگر این امر به دخالت منجر شود، غیرقابل‌قبول است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکان کناره‌گیری از نامزدی سمت نخست‌وزیری گفت: مسئله کناره‌گیری مالکی نیست بلکه مسئله کشور، مسئولیت و برنامه است.پیش از این عامره البلداوی، نماینده سابق پارلمان و از اعضای برجسته ائتلاف دولت قانون هم به‌صورت تلویحی از امکان معرفی نامزدی غیراز نوری مالکی از سوی این ائتلاف برای احراز مقام نخست‌وزیری خبر داده بود.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف ملی عراق و دولت قانون به‌زودی نامزد نخست‌وزیر عراق را معرفی خواهند کرد.عدنان السراج عضو ائتلاف دولت قانون روز گذشته اعلام کرد: کمیته مشترک تعیین نامزد نخست وزیری در 2 روز آینده نام نامزد مورد توافق دو ائتلاف را اعلام خواهد کرد.  این در حالی است که جریان صدر که پیش از این مخالفت خود را با نامزدی مجدد نوری مالکی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق اعلام کرده بود، تاکید کرد که با نخست‌وزیری وی  هیچ  مخالفتی ندارد.

ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه هم روز گذشته بر تمایل شدید خود برای دیدار با مالکی در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. وی با وجود این، بار دیگر حکم دادگاه عالی فدرال را مبنی بر اینکه فراکسیون اکثریت پارلمانی حق تشکیل دولت جدید را دارد رد کرد. علاوی گفت: ما برای دیدار با رهبر ائتلاف دولت قانون پافشاری می‌کنیم؛

همانطور که با شماری از رؤسای احزاب سیاسی همچون مسعود بارزانی، عمار حکیم و جواد البولانی دیدار کردیم و امیدواریم دیدار با مالکی در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

کد خبر 107588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز