چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تولید واکسن‌ جدید موسسه رازی به نام Oindia2010 -او ایندیا2010- به صورت مونو والان (تک ظرفیتی) و تترا والان (چهار ظرفیتی) به دنبال موج جدید شیوع تب برفکی در برخی نقاط کشور آغاز شد

واکسن چهار ظرفیتی، نوع جدید تب برفکی را در کنار سه نوع تب برفکی که پیشتر در ایران شناخته شده، هدف قرار می دهد و به این ترتیب در مسائلی مانند هزینه صرفه جویی
می‌شود.

درحال حاضر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی  رازی به سفارش سازمان دامپزشکی مشغول تولید گسترده این واکسن‌ها(یک ظرفیتی و چهار ظرفیتی)ست، که گفته می شود ظرف دو هفته کار شبانه روزی به نتیجه رسیده. در کنار معرفی واکسن جدید آزمایشگاه مرجع علمی تب برفکی نیز آغاز به کار کرد.

علامت سوال

این واکنش سریع و پاسخگویی به نیاز فعلی، که توقف موج جدید تب برفکی است، در حالی انجام می‌شود که به دلیل صحبت‌ها و اظهارنظرهای مختلف مسئولان امر و با وجود مرگ و میر بسیار دام‌ها،  موضوع شیوع نوع جدید بیماری انکار می‌شود و این پرسش را ایجاد
می‌کند که بالاخره گفته محسن دستور، رئیس دامپزشکی کشور را، بنا به گفته اغلب خبرگزاری ها از جمله مهر، بپذیریم مبنی بر:« نوع جدید تب برفکی که به تازگی در کشور شیوع یافته، هنوز به صورت کامل مهار نشده اما در این خصوص، شرایط بهتر از قبل شده و مهارها ادامه دارد» یا صحبت های وزیر جهاد کشاورزی، صادق خلیلی: «در زمینه بیماری یادشده تلفات پراکنده در استان‌ها وجود دارد اما هنوز تلفات در سطح وسیع گزارش نشده است».

خلیلی البته در بخش‌هایی از سخنانش از کلمه شیوع استفاده کرده است اما به نظر
می‌رسد موضوع را خیلی بحرانی نمی‌بیند.


یادآور می‌شود به گفته دستور: «تعداد کانون‌های این بیماری کاهش یافته و نیز بخشی از مشکلات مربوط به بیماری از میان رفته که این امر بسیار مطلوب است و امیدواریم که تلاش‌ها در این زمینه تداوم داشته باشد و نتایج مطلوبی را به همراه بیاورد».

او در بخش دیگری از صحبت هایش، به گزارش خبرگزاری مهر،اعلام کرد:«در حال حاضر نمی‌توانیم تلفات بیماری یادشده را به صورت دقیق بیان کنیم زیرا اعلام عدد دقیق تلفات پس از انجام آزمایشات مربوطه، نمونه برداری و معاینات بالینی امکان پذیر است.»

نیاز به تولید 15 تا 20 میلیون دوز واکسن جدید در این مرحله، به گفته مسئولان امر، خود نیز دلیل دیگری می تواند باشد بر جدی بودن ماجرا و شیوع این نوع جدید، که به گفته  عبدالحسین دلیمی، رییس موسسه رازی شباهت 99 درصدی با نوع اُ 2010 دارد. این ویروس جدید شبیه نمونه شیوع یافته در هند است.

اتفاق نظر

اگرچه به نظر می‌رسد تعریف مسئولان از شیوع و گستردگی ماجرا به نحوی با هم متفاوت است اما بر این مسئله اتفاق نظر دارند که کار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی صرفه جویی 25 میلیاردی را درپی خواهد داشت.

حاشیه یا نکته

وزیر جهاد کشاورزی در حالی از صرفه جویی صحبت کرده که به نظر می‌رسد دعوت ناگهانی‌اش از خبرنگاران برای بازدید از سالن و دیگ‌های در حال کار کشت ویروس چنین معنایی ندارد.

حضور افراد بدون لباس‌های مناسب قطعا باعث شده تا مدت‌ها با صرف هزینه (مالی، نیروی انسانی و ساعت کار) قابل توجه سالن مورد نظر استریل بشود. این موضوع برای خود افراد هم قاعدتا می توانست خطرناک باشد.

کد خبر 107294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز