چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: نگاهی به پیرترین موجودات روی زمین...

یک روز که خیلی کلافه بودم و احساس خستگی می‌کردم، وقتی به دفتر دوچرخه آمدم، همکارم عکس جالبی نشانم داد؛ تصویری از یک گیاه مربوط به هزاران سال پیش که یک عکاس در سفر خود به دور دنیا آن را گرفته بود. عکس خیلی رنگارنگ و زیبا نبود و نمی‌شد با دیدنش گفت عجب عکسی! اما وقتی در موردش خواندم که از سه هزار سال پیش تا به حال این گیاه زنده است و زندگی می‌کند و سال‌ها گردش زمین و زمان و تغییرهای پی در پی آن را نابود نکرده و از همه مهم‌تر هنوز پابرجاست و نفس می‌کشد، به فکر فرو رفتم. آن وقت بود که تصمیم گرفتم اطلاعات بیشتری درباره پیرترین موجودات زنده روی کره زمین به دست بیاورم و با این کار هم سفری سبز به دور دنیا داشته باشم و هم بار دیگر از این آموزگار بزرگ هستی چیزهایی یاد بگیرم...

کپه‌ای شبیه خزه؛ اما خزه نیست. نوعی گیاه از خانواده جعفری که روی سنگ‌ها می‌روید و در بیابانی نزدیکی شیلی در لابه‌لای سنگ و خارها، با رنگ سبزش خودنمایی می‌کند. سه هزار سال عمر کمی برای حفظ کردن این همه سبزی و طراوت نیست.

در جنوبی‌ترین نقطه سوئد، این درخت صنوبر بسیار شهرت دارد. جای تعجبی نیست چرا که وقتی 10 هزار سال سر پا باشی باید به خودت ببالی و هر روز جمعیت زیادی را به دیدن خودت فرا بخوانی.

این توپ نیست، یک مرجان دریایی است که بیشتر مغز است! شرق توباگو، جزیره‌ای در دریای کارائیب زادگاه اصلی این آبزی است و با سن دو هزار سال یکی از پیرترین موجودات زیر آب محسوب می‌شود.

نصف بیشتر این گیاه زیر زمین است، برای همین به آن «جنگل زیرزمینی» می‌گویند. در واقع تنها قسمت کوچکی از برگ و شاخه‌های آن از زیر خاک بیرون آمده و شاخه و ریشه‌های انبوه آن زیر زمین قرار دارد. این گیاه سنی برابر 13 هزار سال دارد و در صحرای نامیبیا در افریقا زندگی می‌کند.

درختان سپیدار 80 هزار ساله در امریکا یکی دیگر از پیرترین جانداران سبز دنیا هستند. در این جنگل درخت‌هایی با وزن 6500 تن وجود دارند که به گفته دانشمندان سنگین‌ترین موجودات زنده هستند.

درخت بائوباب یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین گونه‌های درخت‌هاست. این درخت غول‌پیکر که زادگاه آن افریقا و مناطق گرمسیری است، عمری برابر 2 هزار سال دارد.

شاید فکر کنید این گیاه خشک و مرده است، اما این طور نیست. این گیاه با وجود حدود دو هزار سال سن هنوز سبز است و در خاک ریشه دارد.

فکر می‌کنید این تصویر چیست؟!
توده ای از باکتری‌ها که بین 400 تا 600 هزار سال سن دارد. این جاندار تک سلولی در کپنهاک دانمارک در یک آزمایشگاه زندگی می‌کند.

کد خبر 107190

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز