دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور لبنان به روزنامه کوریره دلا سرا – چاپ میلان - گفت: معتقد است که فواد سنیوره، نخست‌وزیر مورد حمایت غرب از نظر سیاسی مرده است.

خبرگزاری اتریش در گزارشی از بیروت و وین نوشت، امیل لحود با بیان این که "سنیوره دیگر وجود ندارد" در ادامه تصریح کرد که معتقد نیست جنگ داخلی در لبنان دربگیرد.

وی افزود: ما لبنانی‌ها می‌دانیم که در یک جنگ داخلی هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.
لحود اظهار داشت، حتی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم می‌داند که موقعیتش را به عنوان قهرمان مقاومت از دست خواهد داد اگر بخواهد به دیگر لبنانی‌ها حمله کند.

رییس جمهور لبنان مخالفت‌های کنونی را با دولت سنیوره مسالمت‌آمیز خواند و گفت، مردم به خیابان‌ها آمده‌اند تا به دولت بگویند دیگر اکثریت را در اختیار ندارد.

لحود در همین حال پذیرفت که اقتصاد لبنان نمی‌تواند برای مدت طولانی از عهده اعتراض‌های گسترده برآید و ادامه داد، اگر سنیوره به قانون احترام نگذارد، احتمال بروز درگیری داخلی را بالا می‌برد. آمریکا هم اگر بیشتر از این از سنیوره حمایت کند، زمینه را برای جنگی داخلی مهیا می‌کند. اسراییل هم که مخالفت خود را با کناره‌گیری نخست‌وزیر اعلام کرده است، نفت روی آتش می‌ریزد.وی تاکید کرد: لبنانی‌ها از اسراییل متنفرند.

رییس جمهور لبنان در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی از بیم بر سر کار آمدن دولتی اسلامی به رهبری حزب‌الله در لبنان جنگ جدیدی را راه خواهد انداخت، گفت: اسراییلی‌ها "راند اول" را باخته‌اند.

آنها فهمیده‌اند که هیچ گاه نمی‌توانند بر لبنان پیروز شوند. آنها در آکادمی‌های نظامی آمریکا آموخته‌اند که نمی‌توان بر مقاومت قاطع چیره شد.
وی با بیان این که وضع لبنان می‌تواند از عراق هم بدتر شود، به عنوان یک مسیحی مارونی هشدار داد که در صورت حمایت از سنیوره امکان دارد روزی برسد که اصلا هیچ مسیحی دیگری در لبنان نباشد.

"کار اسراییل"

وی درباره اتهاماتی که به سوریه وارد می‌شود نیز تاکید کرد که اتهامات مبنی بر انجام اقدامات تروریستی علیه دمشق در حقیقت اعمالی هستند که رژیم صهیونیستی آنها را انجام داده است.

لحود با بیان این که باید به جای این که از او درباره روابطش با سوریه سوال شود، باید این سوال را بیشتر از خانواده رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان و سنیوره پرسید. ولید جنبلاط، رهبری دروزی‌های لبنان (به عنوان مخالف کنونی سوریه) پیش از ترور حریری "هر هفته" به دمشق سفر می‌کرده است.

رییس جمهور لبنان درباره دلیلش برای امتناع از حضور در دادگاه‌های بین‌المللی تحقیق در خصوص قتل حریری نیز تصریح کرد خود او تحقیقی بین‌المللی را خواستار شده است، اما ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه اعمال فشار کرده است تا شخصیت‌های نزدیک به سوریه بدون اتهاماتی صریح دستگیر شوند.

لحود گفت: هیچ عدالتی در جهان وجود ندارد.

کد خبر 10704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز